Otwarte inicjatywy społeczne 2401-AI-OIS-3MW-s1
Celem wykładów jest przybliżenie społecznych, kulturowych i technicznych aspektów nowych zjawisk kształtujących się pod wpływem rozwoju nowoczesnych technologii, takich jak społeczności wirtualne (virtual communities), mądrość tłumu (wisdom of the crowd, crowdsourcing), ekonomia daru (gift economy), otwarty kod źródłowy (open source), otwarte zasoby edukacyjne (open educational resources), otwarta innowacja (open innovation), prosumeryzm (prosumption), treści generowane przez użytkowników (user generated content), gamifikacja (gamification).
Zadaniem laboratoriów jest prezentacja wybranych przykładów otwartych inicjatyw i projektów społecznych realizowanych w kraju i za granicą.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opowiadanie
- wykład problemowy
- pogadanka
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Laboratorium:
1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych – K01, K02, K03.
2. Indywidualne zadania praktyczne – U01, U02, U03.
3. Przygotowanie i wygłoszenie referatu – W01, W02, W03, U01, U02, U03.
Wykład:
Zaliczenie pisemne (kwestionariusz zawierający pytania otwarte i zamknięte) – W01, W02, W03, K01, K02, K03.
Kryteria oceniania:
Laboratorium:
– obecność na zajęciach na poziomie 80%,
– wykonanie zadań praktycznych (do 70% oceny), w tym zadań potwierdzających realizację treści wynikających z wykorzystania metod i technik kształcenia na odległość,
– prezentacja referatu (do 30% oceny).
Wykład:
– obecność na wykładach (w przypadku wykładów zdalnych weryfikacja poprzez logi dostępu) (20% oceny),
– zaliczenie pisemnego testu końcowego (80%).
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 90% i więcej
4+ – 80% do 89%
4 – 70% do 79%
3+ – 60% do 69%
3 – 50% do 59%
2 – 49% i poniżej
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Anderson Ch., Długi ogon: ekonomia przyszłości – każdy konsument ma głos, przekł. B. Ludwiczak, Poznań 2008.
2. Batorski D., Internet a usieciowienie relacji społecznych, „Kultura Współczesna” 2005, nr 1, s. 41–62.
3. Benkler Y., Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność, przekł. R. Próchniak, Warszawa 2008.
4. Castells M., Galaktyka Internetu, refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, przekł. T. Hornowski, Poznań 2003.
5. Czerwonka M., Staniszewska A., Miejsce daru i filantropii w ekonomii, „Zarządzanie i Finanse” 2013, nr 2, cz. 4, s. 73–88.
6. Dijk J. van, Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, przekł. J. Konieczny Warszawa 2010.
7. Doligalski T., Internet w zarządzaniu wartością klienta, Warszawa 2013.
8. Dziuba D. T., Crowdsourcing w kształtowaniu elektronicznych rynków pracy, Warszawa 2012.
9. Dziuba D. T., Wstęp do ekonomiki crowdfundingu. Modele finansowania społecznościowego, Warszawa 2014.
10. Gach D., Istota i założenia presumpcji oraz przykłady jej praktycznego zastosowania, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” 2010, nr 820, s. 94–101.
11. Hofmokl J., Internet jako nowe dobro wspólne, Warszawa 2009.
12. Jenkins H., Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, przekł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007.
13. Kamińska M., Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu, Poznań: Galeria Miejska „Arsenał”, 2011.
14. Kotuła S., Web 2.0 – współczesny paradygmat Internetu W: Oblicza Internetu. Internet w przestrzeni komunikacyjnej XXI wieku, red. M. Sokołowski, Elbląg 2006, s. 181–188.
15. Kowalska M., Crowdsourcing internetowy – pozytywny wymiar partycypacji społecznej, Warszawa 2015.
16. Siuda P., Kryteria wspólnotowości w Internecie, „Kultura i Edukacja” 2009, nr 4 (73), s. 21–36.
17. Szpunar M., Społeczne konteksty nowych mediów, Toruń 2011.
18. Szpunar M., W stronę nowych mediów, Toruń 2010.
19. Szul E., Prosumpcja jako aktywność współczesnych konsumentów – uwarunkowania i przejawy, „Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy” 2013, nr 31, s. 347–358.
20. Wielka sieć: e-seje z socjologii Internetu, wstęp i red. nauk J. Kurczewski, Warszawa 2006.
Literatura uzupełniająca:
1. Aboujaoude E., Wirtualna osobowość naszych czasów: mroczna strona e-osobowości, przekł. R. Andruszko, Kraków 2012.
2. Bauman Z., Płynna nowoczesność, przekł. T. Kunz, Kraków 2007.
3. Bauman Z., Płynne życie, przekł. T. Kunz, Kraków 2007.
4. Budzanowska-Drzewiecka M., Lipińska A., Dzielenie się wiedzą w internecie: możliwości wykorzystania z perspektywy działalności marketingowej w Polsce, „Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą” 2011, nr 50, s. 177–190.
5. Chrzanowski M., Dziedzic S., Crowdfunding nowym sposobem finansowania innowacyjnych projektów, „Modern Management Review” 2014, vol. 19 (XIX), nr 21 (2), s. 7–16.
6. Cisek S., Dzielenie się wiedzą w Internecie, „Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy” 2009, nr 3/4, s. 33–42.
7. Crowdsourcing. Jak angażować konsumentów w świat marek, pod red. J. Kasprzyckiego-Rosikonia i J. Piątkowskiego, Gliwice 2013.
8. Jakubik A., Zespół uzależnienia od Internetu, „Studia Psychologica” 2002, nr 3, s. 133–142.
9. Jarocki M., Oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym i jego przyszłość w sektorze usług bibliotecznych. W: Przestrzeń informacyjna biblioteki akademickiej – tradycja i nowoczesność, pod red. B. Antczak-Sabali, M. Kowalskiej, L. Tkaczyk, Toruń 2009, s. 127–140.
10. Jaskowska B., Nadal użytkownik czy może już prosument? Biblioteka w kulturze konwergencji, „Bibliotekarz” 2009, nr 2, s. 2–7.
11. Jaskowska B., O kulturze konwergencji słów kilka. „Biuletyn EBIB” 2008, nr 1.
12. Kowalska M., Wykorzystywanie koncepcji mądrości tłumu w działalności bibliotek, „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2012, nr 2 (9), s. 99–112.
13. Lewandowski R., Społeczna korekta post-OCR w bibliotekach cyfrowych, „Język, Komunikacja, Informacja” 2010/2011, t. 5, s. 123–134.
14. Lis R., Potencjał bez numeracji. „Biuletyn EBIB” 2012, nr 2.
15. Pawlik T., Grywalizacja w bibliotekach? Dlaczego nie!, „Bibliotekarz” 2015, nr 5, s. 14–15.
16. Stąporek M., Crowdsourcing, social media, lifestreaming: nowe możliwości e-partycypacji użytkowników w kształtowaniu zbiorów, zasobów i usług bibliotek naukowych, „Biuletyn Biblioteki Głównej Politechniki Śląskiej” 2014, nr 3, s. 337–353.
17. Szpunar M., Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności – eksplikacja socjologiczna, „Studia Socjologiczne” 2004, nr 2, s. 95–135.
18. Werla M., Web 2.0 i (polskie) biblioteki cyfrowe. „Biuletyn EBIB” 2012, nr 2.
19. Ziętal K., Jak biblioteka staje się archiwum społecznym. „Biuletyn EBIB” 2013, nr 3.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: