Nowoczesne aplikacje internetowe 2401-AI-NA-WSI-22-s2
Przedmiot łączy w sobie praktyczne aspekty wybranych technik programowania w językach Python, Java i JavaScript. W ramach zajęć zostają wprowadzone praktyczne przykłady programowania mające na celu pobudzić wśród uczestników umiejętności niezbędne do projektowania, implementacji i testowania nowoczesnych aplikacji. W ramach zajęć zostaną przedstawione m.in. zastosowania frameworka Kivy, tworzenie aplikacji internetowych z wykorzystaniem stosu MEAN (MongoDB, Express, AngularJS, Node.js), zapoznanie się z wzorcami projektowymi w JavaScript (opcjonalnie React). Przeprowadzone ćwiczenia zakładają samodzielną pracę, tworzenie elementów interfejsu, jednak z możliwością wsparcia procesu programowania o wykorzystanie rozwiązań sztucznej inteligencji (m.in. ChatGPT, Gemini Google).
Tematy realizowane na zajęciach:
1. Przygotowanie środowiska pracy (narzędzia, serwisy)
2. Wprowadzenie do projektowania aplikacji (wybrane języki skryptowe)
3. Projektowanie i tworzenie interfejsów aplikacji mobilnych/webowych
4-7. Kodowanie przykładowych rozwiązań w wybranym języku (Python / Java / JavaScript - z asystą sztucznej inteligencji)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (możliwa jedna nieobecność) – U1, U2, U3, K1, K2
2. Indywidualne zadania praktyczne (projekty) z wykorzystaniem poznanych rozwiązań – W1, W2, W3, U1, U2, U3
3. Prezentacja indywidualnych zadań (i/lub odpowiedź z zakresu wykorzystanych w nim rozwiązań) – W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2
Kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach (do 20% oceny)
- indywidualne zadania realizowane podczas zajęć - aplikacje mobilne i webowe (do 80% oceny)
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 90% i więcej
4+ – 80% do 89%
4 – 70% do 79%
3+ – 60% do 69%
3 – 51% do 59%
2 – 50% i poniżej
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. R. Ulloa, Kivy: Interactive Applications in Python, Birmingham 2019.
2. H. Solis, Kivy Cookbook, Birmingham 2015.
3. K. Kousen, Nowoczesne receptury w Javie, Gliwice 2018.
4. J. Dickey, Nowoczesne aplikacje internetowe. MongoDB, Express, AngularJS, Node.js, Gliwice 2016.
5. A. Osmani, Wzorce projektowe w JavaScripcie. Przewodnik dla programistów JavaScriptu i Reacta, Gliwice 2024.
6. L. L. Svekis, M. Putten, R. Percival, JavaScript od pierwszej linii kodu, Gliwice 2023.
7. ChatGPT [online] [dostęp: 23.08.2024]. Dostępny w World Wide Web: https://chatgpt.com/.
8. Gemini [online] [dostęp: 12.03.2025]. Dostępny w World Wide Web: https://gemini.google.com/.
Literatura uzupełniająca:
1. Z. A. Shaw, Python 3. Proste wprowadzenie do fascynującego świata programowania, Gliwiice 2017.
2. A. F. M. Gad, Building Android Apps in Python Using Kivy with Android Studio: With Pyjnius, Plyer, and Buildozer, Berkeley 2019.
3. J. Covacs, M. Vasilcov, Kivy Blueprints, Birmingham 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: