Metodologia badań naukowych 2401-AI-MET-31-s1
W zakres przedmiotu wchodzą zagadnienia z zakresu ogólnej metodologii badań naukowych oraz etapów postępowania badawczego. Na tym tle wprowadzona zostaje metodologia wybranych nauk społecznych i humanistycznych, która pozostaje w ścisłym związku z badaniami naukowymi prowadzonymi w obrębie nauki o komunikacji społecznej i mediach.
|
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot prowadzony jest przez dwie osoby, reprezentujące odrębne subdyscypliny (każda po 15 godzin dydaktycznych). W zakres przedmiotu wchodzą zagadnienia z zakresu ogólnej metodologii badań naukowych oraz etapów postępowania badawczego. Na tym tle wprowadzona zostaje metodologia wybranych nauk społecznych i humanistycznych, która pozostaje w ścisłym związku z badaniami naukowymi prowadzonymi w obrębie subdyscyplin bibliologicznych. Szczególnie wiele uwagi poświęca się tutaj metodologii badań socjologicznych i pedagogicznych oraz historycznych, a zwłaszcza metodom, technikom i narzędziom, które zostały przejęte i zaadoptowane w badaniach bibliologicznych, uzyskując autonomię lub zostały wypracowane w trakcie badań bibliologii historycznej i są dla niej charakterystyczne, a przy tym stale się rozwijają. Ważna jest również charakteryzowanie kierunków badawczych i formułowanie problematyki badawczej w praktyce. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- referatu
- obserwacji
- biograficzna
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- SWOT
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
1. Obecność, aktywność i przygotowanie do zajęć dydaktycznych (możliwe dwie nieobecności) – K1,W1, W2,U1
2. Zadania indywidualne – W1, W2, U1, U1, U2, K1
3. Praca zaliczeniowa – W1, W2, U1, U1, U2
Kryteria oceniania:
- przygotowanie zadań praktycznych (do 70% oceny) – w tym zadań potwierdzających realizację treści wynikających z wykorzystania metod i technik kształcenia na odległość,
- zaliczenie pisemne (do 30% oceny).
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 90% i więcej
4+ – 80% do 89%
4 – 70% do 79%
3+ – 60% do 69%
3 – 50% do 59%
2 – 49% i poniżej
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2015.
2. Apanowicz J., Metodologia ogólna, Gdynia 2002.
3. Apanowicz J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2020.
4. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
5. Chmielarz W., Szumski O., Zborowski H., Kompleksowe metody ewaluacji jakości serwisów internetowych, Warszawa 2011.
6. Dominic J. R., Wimmer R. D., Mass media. Metody badań, Kraków 2008.
7. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Warszawa 2001.
8. Hajduk E., Hipoteza w badaniach społecznych. Poradnik dla studentów, Zielona Góra 2006.
9. Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Lublin 2001, 2005, 2007.
10. Jarosz B., Kryteria oceny szaty graficznej stron internetowych wykorzystywanych w edukacji [online]. Tryb dostępu: http://www.up.krakow.pl/ktime/ref2005/jarosz.pdf.
11. Jemielniak D., Badania jakościowe, Warszawa 2019, t. 1 i 2.
12. Kozinets R. V., Netnografia. Badania etnograficzne online, Warszawa 2012.
13. Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004.
14. Maison D., Jakościowe metody badań społecznych: podejście aplikacyjne, Warszawa 2022.
15. Metody badań online, red. P. Siuda, Bydgoszcz 2016.
16. Nielsen J., Tahir M., Funkcjonalność stron WWW: 50 witryn bez sekretów, Gliwice 2006.
17. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2012.
18. Qualitative research, ed. Silverman D., London 2016.
19. Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych, Warszawa 2010.
20. Sapa R., Benchmarking w doskonaleniu serwisów WWW bibliotek akademickich, Kraków 2005.
21. Sapa R., Metodologia badań. obszaru pośredniczenia w komunikacji naukowej z perspektywy nauki o informacji, Kraków 2010.
22. Sapa R., W poszukiwaniu kryteriów oceny serwisów WWW bibliotek akademickich, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2004, nr 3–4, s. 28–38.
23. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2021.
24. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.
Literatura uzupełniająca:
1. Bibliologia. Problemy badawcze nauk humanistycznych. Praca zbiorowa pod red. Dariusza Kuźminy, Warszawa 2007.
2. Bieńkowska B, Metody bibliologiczne w badaniach dziejów nauki, Kwartalnik Historii Nauko i Techniki 1989, nr 2
3. Cisek S., Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa w nauce o informacji i bibliotekoznawstwie w XXI wieku, "Przegląd Biblioteczny" 2010, t. 78, z. 3, s. 273-284.
4. Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, pod red. P. B. Sztabińskiego, Z. Sawińskiego, F. Sztabińskiego, Warszawa 2005.
5. Gruszczyński L. A., Elementy metod i technik badań socjologicznych, Tychy 2002.
6. Gruszczyński L. A., Kwestionariusz w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Katowice 2003.
7. Huczek M., Żołędowska B., Statystyka dla bibliotekoznawców, Sosnowiec 2003.
8. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.
9. Pamuła S. Metoda analizy zawartości prasy i jej zastosowanie w wybranych tygodnikach, Częstochowa 1996.
10. Podręcznik socjologicznych badań ankietowych. Ankieter w procesie badawczym, pod red. P. Daniłowicza i in., Warszawa 1992.
11. Praktyka badań pedagogicznych, pod. red. T. Bauman, Kraków 2013.
12. Ratajewski J., Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa czyli wiedza o bibliotece w różnych dawkach, Warszawa 2002.
13. Sosińska-Kalata, B., Współczesne oblicze nauki o informacji w Polsce i za granicą, [w:] Studia z informacji naukowej i dyscyplin pokrewnych, pod red. E. Gondek i D. Pietruch-Reizes, Katowice 2007.
|
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2025/26Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: