Celem zajęć jest wprowadzenie teoretyczne do wiedzy o procesach komunikacji społecznej, przypomnienie podstawowych technik komunikacyjnych (z Treningu umiejętności interpersonalnych – sem.1). Treści obejmują takie zagadnienia, jak: definicja, cechy i funkcje komunikacji społecznej, procesy komunikowania się w grupie /specyfika, bariery/; język jako narzędzie komunikacji; reklama i komunikacja społeczna; teoria i praktyka propagandy /propaganda jako forma komunikowania. Rozwinięciem i upraktycznieniem treści będą umiejętności ćwiczone podczas przedmiotu: Psychologiczne podstawy pracy zespołowej.
W związku z tym przewiduje się następujące tematy zajęć:
Podstawy komunikacji społecznej – definicja, formy, funkcje
- model komunikacji C. Shannona i W. Weavera,
- komunikacja w ujęciu H. Lasswella,
- sprzężenie zwrotne w komunikacji,
- funkcje komunikacji społecznej (w tym, wg Romana Jakobsona)
Skuteczność w komunikacji
- ujęcia w ramach teorii komunikacji oraz psychologii,
- nieporozumienia komunikacyjne (treściowe, formalne, personalne),
- reguły konwersacyjne G. Leecha,
Umiejętność słuchania w komunikacji
- sztuka słuchania,
- słuchanie skuteczne a słuchanie aktywne,
- słuchanie informacyjne,
- słuchanie oceniające,
- słuchanie empatyczne,
- zasady słuchania wg Jacka Santorskiego,
- kategorie słuchania wg Carla Rogersa,
- rola parafrazy w słuchaniu aktywnym,
O tym, jak wywieramy wpływ i manipulujemy
- manipulowanie w oparciu o reguły funkcjonalne umysłu,
- manipulowanie w oparciu o emocje,
- manipulowanie w oparciu o reguły życia społecznego,
- mechanizm społecznej mimikry R. Cialdini'ego,
- wywieranie wpływu na ludzi wg L. Giblina,
Płeć psychologiczna w komunikacji
- osoby androgyniczne,
- seksualności kobiet i mężczyzn w kontekście komunikacji,
Komunikacja społeczna a pożywienie
- badania etnologiczne nad miejscem i rolą żywności w komunikacji społecznej,
- C. Lévi-Strauss: „trójkąt kulinarny” i „gustemy”,
- pojęcie głodu,
- tabu pokarmowe wg Bronisława Malinowskiego,
Komunikowanie mediów
- komunikacja masowa,
- środki masowego przekazu,
- kultura masowa,
- funkcje mediów,
- cechy komunikacji poprzez media,
- mechanizmy komunikowania masowego (Teoria magicznego pocisku, Teoria katharsis S. Feshbacha, Teoria sygnałów agresji L. Berkowitza, Teoria kultywacji G. Gerbnera, Teoria dwuetapowego przepływu E. Katza i P. Lazarsfelda, Teoria wieloetapowego przepływu J. Klappera, Teoria gry W. Stephensona, Teoria przeciwstawnego dekodowania S. Halla, Teoria korzyści i gratyfikacji J. Blumera i E. Katza),
- media a polityka.
Tematy do samodzielnego przygotowania i wygłoszenia referatu
Należy przygotować referat (40 minut) wraz z prezentacją multimedialną (PowerPoint) zwierającą główne tezy, definicje, ujęcia, ilustracje obrazujące referowane treści, zalecaną literaturę itp.
I. Współczesna kultura europejska
Swoistość myślenia europejskiego (w tym odniesienie się do wydarzeń po 11.09.). Globalizacja. Kultura masowa. Poszukiwanie bohatera (Wielki Brat). Feminizm. Poszukiwanie korzeni. Nowoczesny dom Europejczyka.
Wybrana literatura:
1. Bauman Z., Globalizacja, Warszawa 2000.
2. Bieńkowska E., Spór o dziedzictwo europejskie, Warszawa 1999.
3. Cambell J., Bohater o tysiącu twarzy, Poznań 1997.
4. Grzegorczyk A., Europa. Odkrywanie sensu istnienia, Warszawa 2001.
II. Komunikacja w relacjach między społecznościami odmiennymi kulturowo
Określić różnice między komunikacją wewnątrzkulturową a wspomnianą w tytule. Spostrzeganie odmienności kulturowych; rodzaje etnocentryzmu. Wybrane koncepcje komunikacji międzykulturowej, a w nich: zasady życzliwości.
Wybrana literatura:
1. Davidson D., Eseje o prawdzie, języku i umyśle, Warszawa 1992.
2. Geert H., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa 2000.
3. Gierszewski Z., Kultura – moralność – względność. Doktryna relatywizmu kulturowego M. J. Herskovitsa, Poznań 2000.
III. Obyczaj w systemie kulturowej komunikacji
Pojęcia obyczaju. Komunikacja obyczajowa: komunikowanie oznakowe i znakowe. Rytuały, obrzędy, uroczystości, ceremonie. Życie towarzyskie. Zabawa. Moda (m.in. o konsumpcji na pokaz, modzie kotrobyczajowej).
Wybrana literatura:
1. Caillois R., Żywioł i ład, Warszawa 1973.
2. Heers J, Święta głupców i karnawały, Warszawa 1995.
3. König R., Potęga i urok mody, Warszawa 1979.
4. Sunner W. G., Naturalne sposoby postępowania w gromadzie. Studium socjologicznego znaczenia praktyk życia codziennego, manier, zwyczajów, obyczajów oraz kodeksów moralnych, Warszawa 1995.
IV. Komunikacja symboliczna
Geneza i rodzaje symbolu, w tym symboliki europejskiej. Praktyka symboliczna: elementy krajobrazowe, zwierzęta, rośliny, artefakty, człowiek i jego części. Symbolika oniryczna Zygmunta Freuda.
Wybrana literatura:
1. Cirlot J. E., Słownik symboli, Kraków 2000.
2. Eliade M., Obrazy i symbole. Szkice o symbolizmie magiczno-religijnym, Warszawa 1998.
3. Lurker M., Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, Warszawa 1994.
V. Komunikacja poprzez media
Umiejętności w pracy z mediami: ich wykorzystanie do osiągania celów komunikacyjnych, zachowanie się w kontakcie z mediami. Główne techniki i strategie komunikacyjne stosowane w mediach publicznych i prywatnych (np. radiu i telewizji). Media centralne a lokalne środowisko medialne.
Wybrana literatura:
1. Hagoort G., Przedsiębiorczość w kulturze. Wprowadzenie do zagadnień zarządzania w kulturze, Kraków 1997.
2. Studia z teorii komunikowania masowego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1999.
3. Współczesne systemy komunikowania, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1998.
VI. Socjologia mediów
Ukazanie ewolucji mediów, rozumianych jako przekaźnik komunikowania ludzkiego, ich cech, funkcji i społecznego oddziaływania (m.in. nt. historii telekomunikacji, fotografii, tv, radia, mediów elektronicznych i ich wpływów na kulturę masową).
Wybrana literatura:
1. Bienias T., Internet, Kraków 1998.
2. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001.
3. Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 1999.
Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, red. P. Francuz, Lublin 1999.
VII. Komunikacja za pośrednictwem reklamy
Widzenie – fizjologiczne i psychologiczne uwarunkowania percepcji wizualnej. Tworzenie się informacji na poziomach: fizycznym, biologicznym, kulturowo-cywilizacyjnym. Nośniki i treść komunikatu wizualnego. Zagadnienia identyfikacji. Reklama jako proces kreacji. Intryga zapewniająca atrakcyjność dla adresatów reklamy.
Wybrana literatura:
1. Albin K., Reklama – przekaz, odbiór, interpretacja, Warszawa-Wrocław 2000.
2. Mączyńska A., Maruszewski T., Jaskólska-Klauss M., Psychofizjologia widzenia, Poznań 2001.
3. Sztuka świata, praca zbiorowa, t. 8-10, Warszawa 1997.
4. Adorno Teodor W., Sztuka i sztuki, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1990
VIII. Komunikacja poprzez książkę i alternatywne materiały czytelnicze
Współczesne warunki funkcjonowania książki w społeczeństwie (w tym przekaz przez nowe technologie zastępujące tradycyjną książkę – książki elektroniczne, mówione itd). Obie-gi komunikacyjne książki (m.in. księgarski, biblioteczny, antykwaryczny). Ekspresja poprzez książkę i kompozycje graficzne ją realizujące (też ilustracje w książce). Komunikacja literatury przez książkę i inne środki uzupełniające lub rywalizujące z książką.
Wybrana literatura:
1. Biblioteka w otoczeniu społecznym, red. Elżbieta B. Zybert, Warszawa 2000.
2. Drzewiecki Marcin, Biblioteka i informacja w środowisku współczesnej szkoły, Warszawa 2001.
3. Głombiowski Karol, Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980.
4. Książka i prasa w systemie komunikacji społecznej. Przeszłość-dzień dzisiejszy-perspektywy, red. Maria Juda, Lublin 2002.
IX. Komunikacja w sztukach widowiskowych
Należy uwzględnić związki z problematyką komunikacji, widzianej przez pryzmat socjologii i antropologii teatru, jak też widowiskowością, reprezentowaną przez relacje teatr-religia, -polityka, -formy życia społecznego.
Wybrana literatura:
1. Caillois R., Ludzie a gry i zabawy, [w:] idem, Żywioł i ład, Warszawa 1973.
2. Dziewulska M., Artyści i pielgrzymi, Wrocław 1995.
3. Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1967.
4. Teatr w miejscach nieteatralnych, red. Juliusz Tyszka, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1998
5. Turner V., Teatr w codzienności, codzienność w teatrze, Dialog 1988, nr 9, s. 97-115.
X. Aktorstwo społeczne
M.in. o rolach społecznych jako pojęciach wywiedzionych z teatru (prace Floriana Znanieckiego), zachowania społeczne i ich analogie z zachowaniami scenicznymi.
Wybrana literatura:
1. Giza A., Życie jako opowieść. Analiza materiałów autobiograficznych w perspektywie socjologii wiedzy, Warszawa-Wrocław 1991.
2. Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 1981.
3. Gogolewski I., Wszyscy jesteśmy aktorami, Warszawa 1991.
XI. Retoryka
Pojęcie i zasady retoryki. Retoryka jako sztuka perswazji. Retoryka opisowa: inwencja, dyspozycja, elokucja, memoria, prenucjacja. Dialektyka erystyczna (sztuka sporów). Retoryczne środki prezentacji (np. peryfraza, hiperbola, , eufemizm, elipsa). Współczesna sztuka mówienia.
Wybrana literatura:
1. Korolko M., Sztuka retoryki, Warszawa 1990.
2. Schopenhauer Artur, Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1986.
3. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa-Wrocław 1994.
XII. Komunikacja niewerbalna
Przyczyny posługiwania się środkami pozajęzykowymi. Funkcje, cechy, wielokanałowość główne typy komunikacji niewerbalnej. Jej różnice zależne od płci. Emocje i postawy w komunikacji niewerbalnej (m.in. różnice kulturowe w interpretacji emocji). Niewerbalne wskaźniki kłamstwa.
Wybrana literatura:
1. Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 2000.
2. Hall E., Bezgłośny język, Warszawa 1999.
3. Morris D., Magia ciała, Warszawa 1999.
XIII. Komunikacja w negocjacjach
Konflikt – źródła, rodzaje, strategie stosowane w konfliktach (głuchego, z pozycji autorytetu, zasłony dymnej, maksymalnych roszczeń, prowokacji i intrygi, pól zastępczych, konfrontacji, działań irracjonalnych, pozornego zaniedbania, divide et impera, sojuszników, uniku, pozornych rozwiązań. Techniki rozwiązywania konfliktów, psychomanipulacje, socjotechniki (np. wojna psychologiczna, wojna pozycyjna).
Wybrana literatura:
1. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów, Warszawa 1999.
2. Kennedy G., Negocjować można wszystko, Warszawa 1998.
3. Nęcki Zbigniew, Negocjowanie w biznesie, Kraków 1994.
XIV. Marketing w polityce
System zarządzania społeczeństwem. Informacja a propaganda. Polityka jako rynek. Strategie marketingowe w kampaniach (np. wyborczych). Partie i kandydaci jako produkt. Strategie promocji w działaniach politycznych (m.in. reklama polityczna). Lobbing w polityce (patrz. uzupełnienie wspólnie z ref. nr XV. Public relations).
Wybrana literatura:
1. Leksykon politologii, red. H. Antoszewski, R. Herbut, Wrocław 1995.
2. McNair B., Wprowadzenie do komunikowania politycznego, Poznań 1998.
3. Pawelczyk P., Piontek D., Socjotechnika w komunikowaniu politycznym, Poznań 1999.
XV. Public relations
Definicje, zadania (wizerunek), reputacja, tożsamość, wywieranie wpływu podczas budowania wizerunku (formy komunikacji, wykorzystanie mass mediów, imprezy), lobbing (patrz. uzupełnienie wspólnie z ref. nr XIV. Marketing w polityce), zarządzanie sytuacją kryzysową.
Wybrana literatura:
1. Cenkier E. M., Public relations, Poznań 2000.
2. Mróz B., Lobbing - sztuka wywierania nacisku, Marketing i Rynek 1998, nr 3.
3. Sikora J., Zarządzanie konfliktem w zakładzie pracy, Bydgoszcz 1998.
XVI. Obrót informacją dziennikarską
Istota obiegu informacji dziennikarskiej. Źródła informacji i ich rodzaje (w tym źródła a zainteresowania dziennikarza) oraz sposoby pozyskiwania informacji. Przetwarzanie informacji i sposoby wypowiedzi dziennikarskiej.
Wybrana literatura:
1. Abecadło dziennikarza, red. A. Niczyperowicz, Poznań 1996.
2. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 1996.
3. Furman W., Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów 2000.
4. Mrozowski M., Między manipulacją a poznaniem. Człowiek w świecie mediów, Warszawa 1991.
|
W cyklu 2022/23Z:
Celem zajęć jest wprowadzenie teoretyczne do wiedzy o procesach komunikacji społecznej, przypomnienie podstawowych technik komunikacyjnych (z Treningu umiejętności interpersonalnych – sem.1). Treści obejmują takie zagadnienia, jak: definicja, cechy i funkcje komunikacji społecznej, procesy komunikowania się w grupie /specyfika, bariery/; język jako narzędzie komunikacji; reklama i komunikacja społeczna; teoria i praktyka propagandy /propaganda jako forma komunikowania. Rozwinięciem i upraktycznieniem treści będą umiejętności ćwiczone podczas przedmiotu: Psychologiczne podstawy pracy zespołowej. W związku z tym przewiduje się następujące tematy zajęć (dostosowywane do danej grupy i rocznika zajęć, a więc modyfikowane itp.): I. WYKŁAD: 1.Podstawy komunikacji społecznej – definicja, formy, funkcje - model komunikacji C. Shannona i W. Weavera, - komunikacja w ujęciu H. Lasswella, - sprzężenie zwrotne w komunikacji, - funkcje komunikacji społecznej (w tym, wg Romana Jakobsona) 2.Skuteczność w komunikacji - ujęcia w ramach teorii komunikacji oraz psychologii, - nieporozumienia komunikacyjne (treściowe, formalne, personalne), - reguły konwersacyjne G. Leecha, 3. Umiejętność słuchania w komunikacji a zakłócenia i konflikty - sztuka słuchania, - słuchanie skuteczne a słuchanie aktywne, - słuchanie informacyjne, - słuchanie oceniające, - słuchanie empatyczne, - zasady słuchania wg Jacka Santorskiego, - kategorie słuchania wg Carla Rogersa, - rola parafrazy w słuchaniu aktywnym, - psychologiczne aspekty komunikowania w konflikcie, - przyczyny i skutki konfliktów, - style rozwiązywania konfliktów. 4. O tym, jak wywieramy wpływ i manipulujemy - manipulowanie w oparciu o reguły funkcjonalne umysłu, - manipulowanie w oparciu o emocje, - manipulowanie w oparciu o reguły życia społecznego, - mechanizm społecznej mimikry R. Cialdini'ego, - wywieranie wpływu na ludzi wg L. Giblina, 5. Płeć psychologiczna w komunikacji - osoby androgyniczne, - seksualności kobiet i mężczyzn w kontekście komunikacji, 6.Komunikacja społeczna a pożywienie - badania etnologiczne nad miejscem i rolą żywności w komunikacji społecznej, - C. Lévi-Strauss: „trójkąt kulinarny” i „gustemy”, - pojęcie głodu, - tabu pokarmowe wg Bronisława Malinowskiego, 7.Komunikowanie mediów - komunikacja masowa, - środki masowego przekazu, - kultura masowa, - funkcje mediów, - cechy komunikacji poprzez media, - mechanizmy komunikowania masowego (Teoria magicznego pocisku, Teoria katharsis S. Feshbacha, Teoria sygnałów agresji L. Berkowitza, Teoria kultywacji G. Gerbnera, Teoria dwuetapowego przepływu E. Katza i P. Lazarsfelda, Teoria wieloetapowego przepływu J. Klappera, Teoria gry W. Stephensona, Teoria przeciwstawnego dekodowania S. Halla, Teoria korzyści i gratyfikacji J. Blumera i E. Katza), - media a polityka. II. ĆWICZENIA: Tematy do samodzielnego przygotowania i wygłoszenia referatu Należy przygotować referat (40 minut) wraz z prezentacją multimedialną (PowerPoint) zwierającą główne tezy, definicje, ujęcia, ilustracje obrazujące referowane treści, zalecaną literaturę itp. Referat i prezentację należy przesłać prowadzącej zajęcia co najmniej 3 dni przed wystąpieniem na zajęciach. I. Współczesna kultura europejska Swoistość myślenia europejskiego (w tym odniesienie się do wydarzeń po 11.09.). Globalizacja. Kultura masowa. Poszukiwanie bohatera (Wielki Brat). Feminizm. Poszukiwanie korzeni. Nowoczesny dom Europejczyka. Wybrana literatura: 1. Bauman Z., Globalizacja, Warszawa 2000. 2. Bieńkowska E., Spór o dziedzictwo europejskie, Warszawa 1999. 3. Cambell J., Bohater o tysiącu twarzy, Poznań 1997. 4. Grzegorczyk A., Europa. Odkrywanie sensu istnienia, Warszawa 2001. II. Komunikacja w relacjach między społecznościami odmiennymi kulturowo Określić różnice między komunikacją wewnątrzkulturową a wspomnianą w tytule. Spostrzeganie odmienności kulturowych; rodzaje etnocentryzmu. Wybrane koncepcje komunikacji międzykulturowej, a w nich: zasady życzliwości. Wybrana literatura: 1. Davidson D., Eseje o prawdzie, języku i umyśle, Warszawa 1992. 2. Geert H., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa 2000. 3. Gierszewski Z., Kultura – moralność – względność. Doktryna relatywizmu kulturowego M. J. Herskovitsa, Poznań 2000. III. Obyczaj w systemie kulturowej komunikacji Pojęcia obyczaju. Komunikacja obyczajowa: komunikowanie oznakowe i znakowe. Rytuały, obrzędy, uroczystości, ceremonie. Życie towarzyskie. Zabawa. Moda (m.in. o konsumpcji na pokaz, modzie kotrobyczajowej). Wybrana literatura: 1. Caillois R., Żywioł i ład, Warszawa 1973. 2. Heers J, Święta głupców i karnawały, Warszawa 1995. 3. König R., Potęga i urok mody, Warszawa 1979. 4. Sunner W. G., Naturalne sposoby postępowania w gromadzie. Studium socjologicznego znaczenia praktyk życia codziennego, manier, zwyczajów, obyczajów oraz kodeksów moralnych, Warszawa 1995. IV. Komunikacja symboliczna Geneza i rodzaje symbolu, w tym symboliki europejskiej. Praktyka symboliczna: elementy krajobrazowe, zwierzęta, rośliny, artefakty, człowiek i jego części. Symbolika oniryczna Zygmunta Freuda. Wybrana literatura: 1. Cirlot J. E., Słownik symboli, Kraków 2000. 2. Eliade M., Obrazy i symbole. Szkice o symbolizmie magiczno-religijnym, Warszawa 1998. 3. Lurker M., Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, Warszawa 1994. V. Komunikacja poprzez media Umiejętności w pracy z mediami: ich wykorzystanie do osiągania celów komunikacyjnych, zachowanie się w kontakcie z mediami. Główne techniki i strategie komunikacyjne stosowane w mediach publicznych i prywatnych (np. radiu i telewizji). Media centralne a lokalne środowisko medialne. Wybrana literatura: 1. Hagoort G., Przedsiębiorczość w kulturze. Wprowadzenie do zagadnień zarządzania w kulturze, Kraków 1997. 2. Studia z teorii komunikowania masowego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1999. 3. Współczesne systemy komunikowania, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1998. VI. Socjologia mediów Ukazanie ewolucji mediów, rozumianych jako przekaźnik komunikowania ludzkiego, ich cech, funkcji i społecznego oddziaływania (m.in. nt. historii telekomunikacji, fotografii, tv, radia, mediów elektronicznych i ich wpływów na kulturę masową). Wybrana literatura: 1. Bienias T., Internet, Kraków 1998. 2. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001. 3. Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 1999. Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, red. P. Francuz, Lublin 1999. VII. Komunikacja poprzez książkę i alternatywne materiały czytelnicze Współczesne warunki funkcjonowania książki w społeczeństwie (w tym przekaz przez nowe technologie zastępujące tradycyjną książkę – książki elektroniczne, mówione itd.). Obiegi komunikacyjne książki (m.in. księgarski, biblioteczny, antykwaryczny). Ekspresja poprzez książkę i kompozycje graficzne ją realizujące (też ilustracje w książce). Komunikacja literatury przez książkę i inne środki uzupełniające lub rywalizujące z książką. Wybrana literatura: 1. Biblioteka w otoczeniu społecznym, red. Elżbieta B. Zybert, Warszawa 2000. 2. Drzewiecki Marcin, Biblioteka i informacja w środowisku współczesnej szkoły, Warszawa 2001. 3. Głombiowski Karol, Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980. 4. Książka i prasa w systemie komunikacji społecznej. Przeszłość-dzień dzisiejszy-perspektywy, red. Maria Juda, Lublin 2002. VIII. Komunikacja w sztukach widowiskowych Należy uwzględnić związki z problematyką komunikacji, widzianej przez pryzmat socjologii i antropologii teatru, jak też widowiskowością, reprezentowaną przez relacje teatr-religia, -polityka, -formy życia społecznego. Wybrana literatura: 1. Caillois R., Ludzie a gry i zabawy, [w:] idem, Żywioł i ład, Warszawa 1973. 2. Dziewulska M., Artyści i pielgrzymi, Wrocław 1995. 3. Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1967. 4. Teatr w miejscach nieteatralnych, red. Juliusz Tyszka, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1998 5. Turner V., Teatr w codzienności, codzienność w teatrze, Dialog 1988, nr 9, s. 97-115. IX. Aktorstwo społeczne M.in. o rolach społecznych jako pojęciach wywiedzionych z teatru (prace Floriana Znanieckiego), zachowania społeczne i ich analogie z zachowaniami scenicznymi. Wybrana literatura: 1. Giza A., Życie jako opowieść. Analiza materiałów autobiograficznych w perspektywie socjologii wiedzy, Warszawa-Wrocław 1991. 2. Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 1981. 3. Gogolewski I., Wszyscy jesteśmy aktorami, Warszawa 1991. X. Retoryka Pojęcie i zasady retoryki. Retoryka jako sztuka perswazji. Retoryka opisowa: inwencja, dyspozycja, elokucja, memoria, prenucjacja. Dialektyka erystyczna (sztuka sporów). Retoryczne środki prezentacji (np. peryfraza, hiperbola, , eufemizm, elipsa). Współczesna sztuka mówienia. Wybrana literatura: 1. Korolko M., Sztuka retoryki, Warszawa 1990. 2. Schopenhauer Artur, Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1986. 3. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa-Wrocław 1994. XI. Marketing w polityce System zarządzania społeczeństwem. Informacja a propaganda. Polityka jako rynek. Strategie marketingowe w kampaniach (np. wyborczych). Partie i kandydaci jako produkt. Strategie promocji w działaniach politycznych (m.in. reklama polityczna). Lobbing w polityce (patrz. uzupełnienie wspólnie z ref. nr XV. Public relations). Wybrana literatura: 1. Leksykon politologii, red. H. Antoszewski, R. Herbut, Wrocław 1995. 2. McNair B., Wprowadzenie do komunikowania politycznego, Poznań 1998. 3. Pawelczyk P., Piontek D., Socjotechnika w komunikowaniu politycznym, Poznań 1999. XII. Obrót informacją dziennikarską Istota obiegu informacji dziennikarskiej. Źródła informacji i ich rodzaje (w tym źródła a zainteresowania dziennikarza) oraz sposoby pozyskiwania informacji. Przetwarzanie informacji i sposoby wypowiedzi dziennikarskiej. Wybrana literatura: 1. Abecadło dziennikarza, red. A. Niczyperowicz, Poznań 1996. 2. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 1996. 3. Furman W., Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów 2000. 4. Mrozowski M., Między manipulacją a poznaniem. Człowiek w świecie mediów, Warszawa 1991.
|
W cyklu 2023/24Z:
Celem zajęć jest wprowadzenie teoretyczne do wiedzy o procesach komunikacji społecznej, przypomnienie podstawowych technik komunikacyjnych (z Treningu umiejętności interpersonalnych – sem.1). Treści obejmują takie zagadnienia, jak: definicja, cechy i funkcje komunikacji społecznej, procesy komunikowania się w grupie /specyfika, bariery/; język jako narzędzie komunikacji; reklama i komunikacja społeczna; teoria i praktyka propagandy /propaganda jako forma komunikowania. Rozwinięciem i upraktycznieniem treści będą umiejętności ćwiczone podczas przedmiotu: Psychologiczne podstawy pracy zespołowej. W związku z tym przewiduje się następujące tematy zajęć (dostosowywane do danej grupy i rocznika zajęć, a więc modyfikowane itp.): I. WYKŁAD: 1.Podstawy komunikacji społecznej – definicja, formy, funkcje - model komunikacji C. Shannona i W. Weavera, - komunikacja w ujęciu H. Lasswella, - sprzężenie zwrotne w komunikacji, - funkcje komunikacji społecznej (w tym, wg Romana Jakobsona) 2.Skuteczność w komunikacji - ujęcia w ramach teorii komunikacji oraz psychologii, - nieporozumienia komunikacyjne (treściowe, formalne, personalne), - reguły konwersacyjne G. Leecha, 3. Umiejętność słuchania w komunikacji a zakłócenia i konflikty - sztuka słuchania, - słuchanie skuteczne a słuchanie aktywne, - słuchanie informacyjne, - słuchanie oceniające, - słuchanie empatyczne, - zasady słuchania wg Jacka Santorskiego, - kategorie słuchania wg Carla Rogersa, - rola parafrazy w słuchaniu aktywnym, - psychologiczne aspekty komunikowania w konflikcie, - przyczyny i skutki konfliktów, - style rozwiązywania konfliktów. 4. O tym, jak wywieramy wpływ i manipulujemy - manipulowanie w oparciu o reguły funkcjonalne umysłu, - manipulowanie w oparciu o emocje, - manipulowanie w oparciu o reguły życia społecznego, - mechanizm społecznej mimikry R. Cialdini'ego, - wywieranie wpływu na ludzi wg L. Giblina, 5. Płeć psychologiczna w komunikacji - osoby androgyniczne, - seksualności kobiet i mężczyzn w kontekście komunikacji, 6.Komunikacja społeczna a pożywienie - badania etnologiczne nad miejscem i rolą żywności w komunikacji społecznej, - C. Lévi-Strauss: „trójkąt kulinarny” i „gustemy”, - pojęcie głodu, - tabu pokarmowe wg Bronisława Malinowskiego, 7.Komunikowanie mediów - komunikacja masowa, - środki masowego przekazu, - kultura masowa, - funkcje mediów, - cechy komunikacji poprzez media, - mechanizmy komunikowania masowego (Teoria magicznego pocisku, Teoria katharsis S. Feshbacha, Teoria sygnałów agresji L. Berkowitza, Teoria kultywacji G. Gerbnera, Teoria dwuetapowego przepływu E. Katza i P. Lazarsfelda, Teoria wieloetapowego przepływu J. Klappera, Teoria gry W. Stephensona, Teoria przeciwstawnego dekodowania S. Halla, Teoria korzyści i gratyfikacji J. Blumera i E. Katza), - media a polityka. II. ĆWICZENIA: Tematy do samodzielnego przygotowania i wygłoszenia referatu Należy przygotować referat (40 minut) wraz z prezentacją multimedialną (PowerPoint) zwierającą główne tezy, definicje, ujęcia, ilustracje obrazujące referowane treści, zalecaną literaturę itp. Referat i prezentację należy przesłać prowadzącej zajęcia co najmniej 3 dni przed wystąpieniem na zajęciach. I. Współczesna kultura europejska Swoistość myślenia europejskiego (w tym odniesienie się do wydarzeń po 11.09.). Globalizacja. Kultura masowa. Poszukiwanie bohatera (Wielki Brat). Feminizm. Poszukiwanie korzeni. Nowoczesny dom Europejczyka. Wybrana literatura: 1. Bauman Z., Globalizacja, Warszawa 2000. 2. Bieńkowska E., Spór o dziedzictwo europejskie, Warszawa 1999. 3. Cambell J., Bohater o tysiącu twarzy, Poznań 1997. 4. Grzegorczyk A., Europa. Odkrywanie sensu istnienia, Warszawa 2001. II. Komunikacja w relacjach między społecznościami odmiennymi kulturowo Określić różnice między komunikacją wewnątrzkulturową a wspomnianą w tytule. Spostrzeganie odmienności kulturowych; rodzaje etnocentryzmu. Wybrane koncepcje komunikacji międzykulturowej, a w nich: zasady życzliwości. Wybrana literatura: 1. Davidson D., Eseje o prawdzie, języku i umyśle, Warszawa 1992. 2. Geert H., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa 2000. 3. Gierszewski Z., Kultura – moralność – względność. Doktryna relatywizmu kulturowego M. J. Herskovitsa, Poznań 2000. III. Obyczaj w systemie kulturowej komunikacji Pojęcia obyczaju. Komunikacja obyczajowa: komunikowanie oznakowe i znakowe. Rytuały, obrzędy, uroczystości, ceremonie. Życie towarzyskie. Zabawa. Moda (m.in. o konsumpcji na pokaz, modzie kotrobyczajowej). Wybrana literatura: 1. Caillois R., Żywioł i ład, Warszawa 1973. 2. Heers J, Święta głupców i karnawały, Warszawa 1995. 3. König R., Potęga i urok mody, Warszawa 1979. 4. Sunner W. G., Naturalne sposoby postępowania w gromadzie. Studium socjologicznego znaczenia praktyk życia codziennego, manier, zwyczajów, obyczajów oraz kodeksów moralnych, Warszawa 1995. IV. Komunikacja symboliczna Geneza i rodzaje symbolu, w tym symboliki europejskiej. Praktyka symboliczna: elementy krajobrazowe, zwierzęta, rośliny, artefakty, człowiek i jego części. Symbolika oniryczna Zygmunta Freuda. Wybrana literatura: 1. Cirlot J. E., Słownik symboli, Kraków 2000. 2. Eliade M., Obrazy i symbole. Szkice o symbolizmie magiczno-religijnym, Warszawa 1998. 3. Lurker M., Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, Warszawa 1994. V. Komunikacja poprzez media Umiejętności w pracy z mediami: ich wykorzystanie do osiągania celów komunikacyjnych, zachowanie się w kontakcie z mediami. Główne techniki i strategie komunikacyjne stosowane w mediach publicznych i prywatnych (np. radiu i telewizji). Media centralne a lokalne środowisko medialne. Wybrana literatura: 1. Hagoort G., Przedsiębiorczość w kulturze. Wprowadzenie do zagadnień zarządzania w kulturze, Kraków 1997. 2. Studia z teorii komunikowania masowego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1999. 3. Współczesne systemy komunikowania, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1998. VI. Socjologia mediów Ukazanie ewolucji mediów, rozumianych jako przekaźnik komunikowania ludzkiego, ich cech, funkcji i społecznego oddziaływania (m.in. nt. historii telekomunikacji, fotografii, tv, radia, mediów elektronicznych i ich wpływów na kulturę masową). Wybrana literatura: 1. Bienias T., Internet, Kraków 1998. 2. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001. 3. Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 1999. Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, red. P. Francuz, Lublin 1999. VII. Komunikacja poprzez książkę i alternatywne materiały czytelnicze Współczesne warunki funkcjonowania książki w społeczeństwie (w tym przekaz przez nowe technologie zastępujące tradycyjną książkę – książki elektroniczne, mówione itd.). Obiegi komunikacyjne książki (m.in. księgarski, biblioteczny, antykwaryczny). Ekspresja poprzez książkę i kompozycje graficzne ją realizujące (też ilustracje w książce). Komunikacja literatury przez książkę i inne środki uzupełniające lub rywalizujące z książką. Wybrana literatura: 1. Biblioteka w otoczeniu społecznym, red. Elżbieta B. Zybert, Warszawa 2000. 2. Drzewiecki Marcin, Biblioteka i informacja w środowisku współczesnej szkoły, Warszawa 2001. 3. Głombiowski Karol, Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980. 4. Książka i prasa w systemie komunikacji społecznej. Przeszłość-dzień dzisiejszy-perspektywy, red. Maria Juda, Lublin 2002. VIII. Komunikacja w sztukach widowiskowych Należy uwzględnić związki z problematyką komunikacji, widzianej przez pryzmat socjologii i antropologii teatru, jak też widowiskowością, reprezentowaną przez relacje teatr-religia, -polityka, -formy życia społecznego. Wybrana literatura: 1. Caillois R., Ludzie a gry i zabawy, [w:] idem, Żywioł i ład, Warszawa 1973. 2. Dziewulska M., Artyści i pielgrzymi, Wrocław 1995. 3. Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1967. 4. Teatr w miejscach nieteatralnych, red. Juliusz Tyszka, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1998 5. Turner V., Teatr w codzienności, codzienność w teatrze, Dialog 1988, nr 9, s. 97-115. IX. Aktorstwo społeczne M.in. o rolach społecznych jako pojęciach wywiedzionych z teatru (prace Floriana Znanieckiego), zachowania społeczne i ich analogie z zachowaniami scenicznymi. Wybrana literatura: 1. Giza A., Życie jako opowieść. Analiza materiałów autobiograficznych w perspektywie socjologii wiedzy, Warszawa-Wrocław 1991. 2. Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 1981. 3. Gogolewski I., Wszyscy jesteśmy aktorami, Warszawa 1991. X. Retoryka Pojęcie i zasady retoryki. Retoryka jako sztuka perswazji. Retoryka opisowa: inwencja, dyspozycja, elokucja, memoria, prenucjacja. Dialektyka erystyczna (sztuka sporów). Retoryczne środki prezentacji (np. peryfraza, hiperbola, , eufemizm, elipsa). Współczesna sztuka mówienia. Wybrana literatura: 1. Korolko M., Sztuka retoryki, Warszawa 1990. 2. Schopenhauer Artur, Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1986. 3. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa-Wrocław 1994. XI. Marketing w polityce System zarządzania społeczeństwem. Informacja a propaganda. Polityka jako rynek. Strategie marketingowe w kampaniach (np. wyborczych). Partie i kandydaci jako produkt. Strategie promocji w działaniach politycznych (m.in. reklama polityczna). Lobbing w polityce (patrz. uzupełnienie wspólnie z ref. nr XV. Public relations). Wybrana literatura: 1. Leksykon politologii, red. H. Antoszewski, R. Herbut, Wrocław 1995. 2. McNair B., Wprowadzenie do komunikowania politycznego, Poznań 1998. 3. Pawelczyk P., Piontek D., Socjotechnika w komunikowaniu politycznym, Poznań 1999. XII. Obrót informacją dziennikarską Istota obiegu informacji dziennikarskiej. Źródła informacji i ich rodzaje (w tym źródła a zainteresowania dziennikarza) oraz sposoby pozyskiwania informacji. Przetwarzanie informacji i sposoby wypowiedzi dziennikarskiej. Wybrana literatura: 1. Abecadło dziennikarza, red. A. Niczyperowicz, Poznań 1996. 2. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 1996. 3. Furman W., Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów 2000. 4. Mrozowski M., Między manipulacją a poznaniem. Człowiek w świecie mediów, Warszawa 1991.
|
W cyklu 2024/25Z:
Celem zajęć jest wprowadzenie teoretyczne do wiedzy o procesach komunikacji społecznej, przypomnienie podstawowych technik komunikacyjnych (z Treningu umiejętności interpersonalnych – sem.1). Treści obejmują takie zagadnienia, jak: definicja, cechy i funkcje komunikacji społecznej, procesy komunikowania się w grupie /specyfika, bariery/; język jako narzędzie komunikacji; reklama i komunikacja społeczna; teoria i praktyka propagandy /propaganda jako forma komunikowania. Rozwinięciem i upraktycznieniem treści będą umiejętności ćwiczone podczas przedmiotu: Psychologiczne podstawy pracy zespołowej. W związku z tym przewiduje się następujące tematy zajęć (dostosowywane do danej grupy i rocznika zajęć, a więc modyfikowane itp.): I. WYKŁAD: 1.Podstawy komunikacji społecznej – definicja, formy, funkcje - model komunikacji C. Shannona i W. Weavera, - komunikacja w ujęciu H. Lasswella, - sprzężenie zwrotne w komunikacji, - funkcje komunikacji społecznej (w tym, wg Romana Jakobsona) 2.Skuteczność w komunikacji - ujęcia w ramach teorii komunikacji oraz psychologii, - nieporozumienia komunikacyjne (treściowe, formalne, personalne), - reguły konwersacyjne G. Leecha, 3. Umiejętność słuchania w komunikacji a zakłócenia i konflikty - sztuka słuchania, - słuchanie skuteczne a słuchanie aktywne, - słuchanie informacyjne, - słuchanie oceniające, - słuchanie empatyczne, - zasady słuchania wg Jacka Santorskiego, - kategorie słuchania wg Carla Rogersa, - rola parafrazy w słuchaniu aktywnym, - psychologiczne aspekty komunikowania w konflikcie, - przyczyny i skutki konfliktów, - style rozwiązywania konfliktów. 4. O tym, jak wywieramy wpływ i manipulujemy - manipulowanie w oparciu o reguły funkcjonalne umysłu, - manipulowanie w oparciu o emocje, - manipulowanie w oparciu o reguły życia społecznego, - mechanizm społecznej mimikry R. Cialdini'ego, - wywieranie wpływu na ludzi wg L. Giblina, 5. Płeć psychologiczna w komunikacji - osoby androgyniczne, - seksualności kobiet i mężczyzn w kontekście komunikacji, 6.Komunikacja społeczna a pożywienie - badania etnologiczne nad miejscem i rolą żywności w komunikacji społecznej, - C. Lévi-Strauss: „trójkąt kulinarny” i „gustemy”, - pojęcie głodu, - tabu pokarmowe wg Bronisława Malinowskiego, 7.Komunikowanie mediów - komunikacja masowa, - środki masowego przekazu, - kultura masowa, - funkcje mediów, - cechy komunikacji poprzez media, - mechanizmy komunikowania masowego (Teoria magicznego pocisku, Teoria katharsis S. Feshbacha, Teoria sygnałów agresji L. Berkowitza, Teoria kultywacji G. Gerbnera, Teoria dwuetapowego przepływu E. Katza i P. Lazarsfelda, Teoria wieloetapowego przepływu J. Klappera, Teoria gry W. Stephensona, Teoria przeciwstawnego dekodowania S. Halla, Teoria korzyści i gratyfikacji J. Blumera i E. Katza), - media a polityka. II. ĆWICZENIA: Tematy do samodzielnego przygotowania i wygłoszenia referatu Należy przygotować referat (40 minut) wraz z prezentacją multimedialną (PowerPoint) zwierającą główne tezy, definicje, ujęcia, ilustracje obrazujące referowane treści, zalecaną literaturę itp. Referat i prezentację należy przesłać prowadzącej zajęcia co najmniej 3 dni przed wystąpieniem na zajęciach. I. Współczesna kultura europejska Swoistość myślenia europejskiego (w tym odniesienie się do wydarzeń po 11.09.). Globalizacja. Kultura masowa. Poszukiwanie bohatera (Wielki Brat). Feminizm. Poszukiwanie korzeni. Nowoczesny dom Europejczyka. Wybrana literatura: 1. Bauman Z., Globalizacja, Warszawa 2000. 2. Bieńkowska E., Spór o dziedzictwo europejskie, Warszawa 1999. 3. Cambell J., Bohater o tysiącu twarzy, Poznań 1997. 4. Grzegorczyk A., Europa. Odkrywanie sensu istnienia, Warszawa 2001. II. Komunikacja w relacjach między społecznościami odmiennymi kulturowo Określić różnice między komunikacją wewnątrzkulturową a wspomnianą w tytule. Spostrzeganie odmienności kulturowych; rodzaje etnocentryzmu. Wybrane koncepcje komunikacji międzykulturowej, a w nich: zasady życzliwości. Wybrana literatura: 1. Davidson D., Eseje o prawdzie, języku i umyśle, Warszawa 1992. 2. Geert H., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa 2000. 3. Gierszewski Z., Kultura – moralność – względność. Doktryna relatywizmu kulturowego M. J. Herskovitsa, Poznań 2000. III. Obyczaj w systemie kulturowej komunikacji Pojęcia obyczaju. Komunikacja obyczajowa: komunikowanie oznakowe i znakowe. Rytuały, obrzędy, uroczystości, ceremonie. Życie towarzyskie. Zabawa. Moda (m.in. o konsumpcji na pokaz, modzie kotrobyczajowej). Wybrana literatura: 1. Caillois R., Żywioł i ład, Warszawa 1973. 2. Heers J, Święta głupców i karnawały, Warszawa 1995. 3. König R., Potęga i urok mody, Warszawa 1979. 4. Sunner W. G., Naturalne sposoby postępowania w gromadzie. Studium socjologicznego znaczenia praktyk życia codziennego, manier, zwyczajów, obyczajów oraz kodeksów moralnych, Warszawa 1995. IV. Komunikacja symboliczna Geneza i rodzaje symbolu, w tym symboliki europejskiej. Praktyka symboliczna: elementy krajobrazowe, zwierzęta, rośliny, artefakty, człowiek i jego części. Symbolika oniryczna Zygmunta Freuda. Wybrana literatura: 1. Cirlot J. E., Słownik symboli, Kraków 2000. 2. Eliade M., Obrazy i symbole. Szkice o symbolizmie magiczno-religijnym, Warszawa 1998. 3. Lurker M., Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, Warszawa 1994. V. Komunikacja poprzez media Umiejętności w pracy z mediami: ich wykorzystanie do osiągania celów komunikacyjnych, zachowanie się w kontakcie z mediami. Główne techniki i strategie komunikacyjne stosowane w mediach publicznych i prywatnych (np. radiu i telewizji). Media centralne a lokalne środowisko medialne. Wybrana literatura: 1. Hagoort G., Przedsiębiorczość w kulturze. Wprowadzenie do zagadnień zarządzania w kulturze, Kraków 1997. 2. Studia z teorii komunikowania masowego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1999. 3. Współczesne systemy komunikowania, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1998. VI. Socjologia mediów Ukazanie ewolucji mediów, rozumianych jako przekaźnik komunikowania ludzkiego, ich cech, funkcji i społecznego oddziaływania (m.in. nt. historii telekomunikacji, fotografii, tv, radia, mediów elektronicznych i ich wpływów na kulturę masową). Wybrana literatura: 1. Bienias T., Internet, Kraków 1998. 2. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001. 3. Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 1999. Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, red. P. Francuz, Lublin 1999. VII. Komunikacja poprzez książkę i alternatywne materiały czytelnicze Współczesne warunki funkcjonowania książki w społeczeństwie (w tym przekaz przez nowe technologie zastępujące tradycyjną książkę – książki elektroniczne, mówione itd.). Obiegi komunikacyjne książki (m.in. księgarski, biblioteczny, antykwaryczny). Ekspresja poprzez książkę i kompozycje graficzne ją realizujące (też ilustracje w książce). Komunikacja literatury przez książkę i inne środki uzupełniające lub rywalizujące z książką. Wybrana literatura: 1. Biblioteka w otoczeniu społecznym, red. Elżbieta B. Zybert, Warszawa 2000. 2. Drzewiecki Marcin, Biblioteka i informacja w środowisku współczesnej szkoły, Warszawa 2001. 3. Głombiowski Karol, Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980. 4. Książka i prasa w systemie komunikacji społecznej. Przeszłość-dzień dzisiejszy-perspektywy, red. Maria Juda, Lublin 2002. VIII. Komunikacja w sztukach widowiskowych Należy uwzględnić związki z problematyką komunikacji, widzianej przez pryzmat socjologii i antropologii teatru, jak też widowiskowością, reprezentowaną przez relacje teatr-religia, -polityka, -formy życia społecznego. Wybrana literatura: 1. Caillois R., Ludzie a gry i zabawy, [w:] idem, Żywioł i ład, Warszawa 1973. 2. Dziewulska M., Artyści i pielgrzymi, Wrocław 1995. 3. Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1967. 4. Teatr w miejscach nieteatralnych, red. Juliusz Tyszka, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1998 5. Turner V., Teatr w codzienności, codzienność w teatrze, Dialog 1988, nr 9, s. 97-115. IX. Aktorstwo społeczne M.in. o rolach społecznych jako pojęciach wywiedzionych z teatru (prace Floriana Znanieckiego), zachowania społeczne i ich analogie z zachowaniami scenicznymi. Wybrana literatura: 1. Giza A., Życie jako opowieść. Analiza materiałów autobiograficznych w perspektywie socjologii wiedzy, Warszawa-Wrocław 1991. 2. Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 1981. 3. Gogolewski I., Wszyscy jesteśmy aktorami, Warszawa 1991. X. Retoryka Pojęcie i zasady retoryki. Retoryka jako sztuka perswazji. Retoryka opisowa: inwencja, dyspozycja, elokucja, memoria, prenucjacja. Dialektyka erystyczna (sztuka sporów). Retoryczne środki prezentacji (np. peryfraza, hiperbola, , eufemizm, elipsa). Współczesna sztuka mówienia. Wybrana literatura: 1. Korolko M., Sztuka retoryki, Warszawa 1990. 2. Schopenhauer Artur, Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1986. 3. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa-Wrocław 1994. XI. Marketing w polityce System zarządzania społeczeństwem. Informacja a propaganda. Polityka jako rynek. Strategie marketingowe w kampaniach (np. wyborczych). Partie i kandydaci jako produkt. Strategie promocji w działaniach politycznych (m.in. reklama polityczna). Lobbing w polityce (patrz. uzupełnienie wspólnie z ref. nr XV. Public relations). Wybrana literatura: 1. Leksykon politologii, red. H. Antoszewski, R. Herbut, Wrocław 1995. 2. McNair B., Wprowadzenie do komunikowania politycznego, Poznań 1998. 3. Pawelczyk P., Piontek D., Socjotechnika w komunikowaniu politycznym, Poznań 1999. XII. Obrót informacją dziennikarską Istota obiegu informacji dziennikarskiej. Źródła informacji i ich rodzaje (w tym źródła a zainteresowania dziennikarza) oraz sposoby pozyskiwania informacji. Przetwarzanie informacji i sposoby wypowiedzi dziennikarskiej. Wybrana literatura: 1. Abecadło dziennikarza, red. A. Niczyperowicz, Poznań 1996. 2. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 1996. 3. Furman W., Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów 2000. 4. Mrozowski M., Między manipulacją a poznaniem. Człowiek w świecie mediów, Warszawa 1991.
|
W cyklu 2025/26Z:
Celem zajęć jest wprowadzenie teoretyczne do wiedzy o procesach komunikacji społecznej, przypomnienie podstawowych technik komunikacyjnych (z Treningu umiejętności interpersonalnych – sem.1). Treści obejmują takie zagadnienia, jak: definicja, cechy i funkcje komunikacji społecznej, procesy komunikowania się w grupie /specyfika, bariery/; język jako narzędzie komunikacji; reklama i komunikacja społeczna; teoria i praktyka propagandy /propaganda jako forma komunikowania. Rozwinięciem i upraktycznieniem treści będą umiejętności ćwiczone podczas przedmiotu: Psychologiczne podstawy pracy zespołowej. W związku z tym przewiduje się następujące tematy zajęć (dostosowywane do danej grupy i rocznika zajęć, a więc modyfikowane itp.): I. WYKŁAD: 1.Podstawy komunikacji społecznej – definicja, formy, funkcje - model komunikacji C. Shannona i W. Weavera, - komunikacja w ujęciu H. Lasswella, - sprzężenie zwrotne w komunikacji, - funkcje komunikacji społecznej (w tym, wg Romana Jakobsona) 2.Skuteczność w komunikacji - ujęcia w ramach teorii komunikacji oraz psychologii, - nieporozumienia komunikacyjne (treściowe, formalne, personalne), - reguły konwersacyjne G. Leecha, 3. Umiejętność słuchania w komunikacji a zakłócenia i konflikty - sztuka słuchania, - słuchanie skuteczne a słuchanie aktywne, - słuchanie informacyjne, - słuchanie oceniające, - słuchanie empatyczne, - zasady słuchania wg Jacka Santorskiego, - kategorie słuchania wg Carla Rogersa, - rola parafrazy w słuchaniu aktywnym, - psychologiczne aspekty komunikowania w konflikcie, - przyczyny i skutki konfliktów, - style rozwiązywania konfliktów. 4. O tym, jak wywieramy wpływ i manipulujemy - manipulowanie w oparciu o reguły funkcjonalne umysłu, - manipulowanie w oparciu o emocje, - manipulowanie w oparciu o reguły życia społecznego, - mechanizm społecznej mimikry R. Cialdini'ego, - wywieranie wpływu na ludzi wg L. Giblina, 5. Płeć psychologiczna w komunikacji - osoby androgyniczne, - seksualności kobiet i mężczyzn w kontekście komunikacji, 6.Komunikacja społeczna a pożywienie - badania etnologiczne nad miejscem i rolą żywności w komunikacji społecznej, - C. Lévi-Strauss: „trójkąt kulinarny” i „gustemy”, - pojęcie głodu, - tabu pokarmowe wg Bronisława Malinowskiego, 7.Komunikowanie mediów - komunikacja masowa, - środki masowego przekazu, - kultura masowa, - funkcje mediów, - cechy komunikacji poprzez media, - mechanizmy komunikowania masowego (Teoria magicznego pocisku, Teoria katharsis S. Feshbacha, Teoria sygnałów agresji L. Berkowitza, Teoria kultywacji G. Gerbnera, Teoria dwuetapowego przepływu E. Katza i P. Lazarsfelda, Teoria wieloetapowego przepływu J. Klappera, Teoria gry W. Stephensona, Teoria przeciwstawnego dekodowania S. Halla, Teoria korzyści i gratyfikacji J. Blumera i E. Katza), - media a polityka. II. ĆWICZENIA: Tematy do samodzielnego przygotowania i wygłoszenia referatu Należy przygotować referat (40 minut) wraz z prezentacją multimedialną (PowerPoint) zwierającą główne tezy, definicje, ujęcia, ilustracje obrazujące referowane treści, zalecaną literaturę itp. Referat i prezentację należy przesłać prowadzącej zajęcia co najmniej 3 dni przed wystąpieniem na zajęciach. I. Współczesna kultura europejska Swoistość myślenia europejskiego (w tym odniesienie się do wydarzeń po 11.09.). Globalizacja. Kultura masowa. Poszukiwanie bohatera (Wielki Brat). Feminizm. Poszukiwanie korzeni. Nowoczesny dom Europejczyka. Wybrana literatura: 1. Bauman Z., Globalizacja, Warszawa 2000. 2. Bieńkowska E., Spór o dziedzictwo europejskie, Warszawa 1999. 3. Cambell J., Bohater o tysiącu twarzy, Poznań 1997. 4. Grzegorczyk A., Europa. Odkrywanie sensu istnienia, Warszawa 2001. II. Komunikacja w relacjach między społecznościami odmiennymi kulturowo Określić różnice między komunikacją wewnątrzkulturową a wspomnianą w tytule. Spostrzeganie odmienności kulturowych; rodzaje etnocentryzmu. Wybrane koncepcje komunikacji międzykulturowej, a w nich: zasady życzliwości. Wybrana literatura: 1. Davidson D., Eseje o prawdzie, języku i umyśle, Warszawa 1992. 2. Geert H., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa 2000. 3. Gierszewski Z., Kultura – moralność – względność. Doktryna relatywizmu kulturowego M. J. Herskovitsa, Poznań 2000. III. Obyczaj w systemie kulturowej komunikacji Pojęcia obyczaju. Komunikacja obyczajowa: komunikowanie oznakowe i znakowe. Rytuały, obrzędy, uroczystości, ceremonie. Życie towarzyskie. Zabawa. Moda (m.in. o konsumpcji na pokaz, modzie kotrobyczajowej). Wybrana literatura: 1. Caillois R., Żywioł i ład, Warszawa 1973. 2. Heers J, Święta głupców i karnawały, Warszawa 1995. 3. König R., Potęga i urok mody, Warszawa 1979. 4. Sunner W. G., Naturalne sposoby postępowania w gromadzie. Studium socjologicznego znaczenia praktyk życia codziennego, manier, zwyczajów, obyczajów oraz kodeksów moralnych, Warszawa 1995. IV. Komunikacja symboliczna Geneza i rodzaje symbolu, w tym symboliki europejskiej. Praktyka symboliczna: elementy krajobrazowe, zwierzęta, rośliny, artefakty, człowiek i jego części. Symbolika oniryczna Zygmunta Freuda. Wybrana literatura: 1. Cirlot J. E., Słownik symboli, Kraków 2000. 2. Eliade M., Obrazy i symbole. Szkice o symbolizmie magiczno-religijnym, Warszawa 1998. 3. Lurker M., Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, Warszawa 1994. V. Komunikacja poprzez media Umiejętności w pracy z mediami: ich wykorzystanie do osiągania celów komunikacyjnych, zachowanie się w kontakcie z mediami. Główne techniki i strategie komunikacyjne stosowane w mediach publicznych i prywatnych (np. radiu i telewizji). Media centralne a lokalne środowisko medialne. Wybrana literatura: 1. Hagoort G., Przedsiębiorczość w kulturze. Wprowadzenie do zagadnień zarządzania w kulturze, Kraków 1997. 2. Studia z teorii komunikowania masowego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1999. 3. Współczesne systemy komunikowania, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 1998. VI. Socjologia mediów Ukazanie ewolucji mediów, rozumianych jako przekaźnik komunikowania ludzkiego, ich cech, funkcji i społecznego oddziaływania (m.in. nt. historii telekomunikacji, fotografii, tv, radia, mediów elektronicznych i ich wpływów na kulturę masową). Wybrana literatura: 1. Bienias T., Internet, Kraków 1998. 2. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów, Kraków 2001. 3. Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 1999. Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, red. P. Francuz, Lublin 1999. VII. Komunikacja poprzez książkę i alternatywne materiały czytelnicze Współczesne warunki funkcjonowania książki w społeczeństwie (w tym przekaz przez nowe technologie zastępujące tradycyjną książkę – książki elektroniczne, mówione itd.). Obiegi komunikacyjne książki (m.in. księgarski, biblioteczny, antykwaryczny). Ekspresja poprzez książkę i kompozycje graficzne ją realizujące (też ilustracje w książce). Komunikacja literatury przez książkę i inne środki uzupełniające lub rywalizujące z książką. Wybrana literatura: 1. Biblioteka w otoczeniu społecznym, red. Elżbieta B. Zybert, Warszawa 2000. 2. Drzewiecki Marcin, Biblioteka i informacja w środowisku współczesnej szkoły, Warszawa 2001. 3. Głombiowski Karol, Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980. 4. Książka i prasa w systemie komunikacji społecznej. Przeszłość-dzień dzisiejszy-perspektywy, red. Maria Juda, Lublin 2002. VIII. Komunikacja w sztukach widowiskowych Należy uwzględnić związki z problematyką komunikacji, widzianej przez pryzmat socjologii i antropologii teatru, jak też widowiskowością, reprezentowaną przez relacje teatr-religia, -polityka, -formy życia społecznego. Wybrana literatura: 1. Caillois R., Ludzie a gry i zabawy, [w:] idem, Żywioł i ład, Warszawa 1973. 2. Dziewulska M., Artyści i pielgrzymi, Wrocław 1995. 3. Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1967. 4. Teatr w miejscach nieteatralnych, red. Juliusz Tyszka, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1998 5. Turner V., Teatr w codzienności, codzienność w teatrze, Dialog 1988, nr 9, s. 97-115. IX. Aktorstwo społeczne M.in. o rolach społecznych jako pojęciach wywiedzionych z teatru (prace Floriana Znanieckiego), zachowania społeczne i ich analogie z zachowaniami scenicznymi. Wybrana literatura: 1. Giza A., Życie jako opowieść. Analiza materiałów autobiograficznych w perspektywie socjologii wiedzy, Warszawa-Wrocław 1991. 2. Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 1981. 3. Gogolewski I., Wszyscy jesteśmy aktorami, Warszawa 1991. X. Retoryka Pojęcie i zasady retoryki. Retoryka jako sztuka perswazji. Retoryka opisowa: inwencja, dyspozycja, elokucja, memoria, prenucjacja. Dialektyka erystyczna (sztuka sporów). Retoryczne środki prezentacji (np. peryfraza, hiperbola, , eufemizm, elipsa). Współczesna sztuka mówienia. Wybrana literatura: 1. Korolko M., Sztuka retoryki, Warszawa 1990. 2. Schopenhauer Artur, Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1986. 3. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa-Wrocław 1994. XI. Marketing w polityce System zarządzania społeczeństwem. Informacja a propaganda. Polityka jako rynek. Strategie marketingowe w kampaniach (np. wyborczych). Partie i kandydaci jako produkt. Strategie promocji w działaniach politycznych (m.in. reklama polityczna). Lobbing w polityce (patrz. uzupełnienie wspólnie z ref. nr XV. Public relations). Wybrana literatura: 1. Leksykon politologii, red. H. Antoszewski, R. Herbut, Wrocław 1995. 2. McNair B., Wprowadzenie do komunikowania politycznego, Poznań 1998. 3. Pawelczyk P., Piontek D., Socjotechnika w komunikowaniu politycznym, Poznań 1999. XII. Obrót informacją dziennikarską Istota obiegu informacji dziennikarskiej. Źródła informacji i ich rodzaje (w tym źródła a zainteresowania dziennikarza) oraz sposoby pozyskiwania informacji. Przetwarzanie informacji i sposoby wypowiedzi dziennikarskiej. Wybrana literatura: 1. Abecadło dziennikarza, red. A. Niczyperowicz, Poznań 1996. 2. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 1996. 3. Furman W., Gatunki dziennikarskie. Specyfika ich tworzenia i redagowania, Rzeszów 2000. 4. Mrozowski M., Między manipulacją a poznaniem. Człowiek w świecie mediów, Warszawa 1991.
|
Całkowity nakład pracy wynosi:
- godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godz.): wykład - 20h + ćwiczenia - 20h
- praca indywidualna studenta/tki (przygotowanie do zajęć): 35 h
- praca indywidualna studenta/tki (przygotowanie do zaliczenia + egzaminu): 45 h
Razem: 120 h (4 punkty ECTS)
W1: Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych związanych z mediami (pojęciowych, ideowych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w
perspektywie społecznej i kulturowej, które pozwalają mu lepiej zrozumieć tło zachowań komunikacyjnych człowieka - K_W12, K_W13.
W2: Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, oraz ma teoretyczną podbudowę, pozwalające przewidywać genezę i opisywać potencjalne konsekwencje określonych aktów komunikacji interpersonalnej oraz komunikacji masowej - K_W12, K_W13.
U1: Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauki o komunikacji do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych kształtowanych przez mechanizmy funkcjonowania mediów oraz zastosować ją w rutynowych działaniach - K_U13.
U2: Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów związanych z mediami i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia, by projektować właściwe własne zachowania komunikacyjne, określając ich znaczenie i miejsce w procesie historyczno-kulturowym - K_U13.
K1: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role jest aktywnym uczestnikiem relacji interpersonalnych i szerszych społecznie, które zachodzą w otoczeniu prywatnym i zawodowym - K_K02, K_K08.
K2: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania - K_K02, K_K08.
K3: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, w którym wykorzystuję wiedzę z zakresu AI -K_K02, K_K08.
wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, opis, metoda ćwiczeniowa, prezentacja
Ogólna wiedza nt. miejsca człowieka w nowoczesnym społeczeństwie (na poziomie szkoły średniej). Zaliczony wprowadzający trening interpersonalny.
Lit. podstawowa:
1. Cialdini Robert B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2001.
2. Jarco Jerzy, Lewandowska Bianka, Stasiuk Joanna, Socjologia i komunikacja społeczna. Wykłady, Wrocław 2000.
3. Nęcki Z. Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996.
Lit. uzupełniająca:
1. Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 1999.
2. Bierach A., Za maską człowiek. Czy można kłamać mową ciała w drodze do władzy, miłości, sukcesu, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1997.
3. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999.
4. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy działania prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000 ( wyd. 1 - dodr.)
5. Lemmermann H., Komunikacja werbalna. Szkoła retoryki, Astrum, Wrocław 1997.
6. Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999.
7. Thomson P. Sposoby komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1998.
Lektury do egzaminu (obowiązują 2 książki):
1. Adamczyk E., Komunikowanie się poprzez humor, TWWP, Lublin 1993.
2. Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 1999.
3. Bariery w komunikowaniu, Człowiek i Społeczeństwo, t. XVIII, red. Golka Marian Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2000.
4. Barnes D., Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia, WSiP, Warszawa 1988.
5. Bierach A. J., Komunikacja niewerbalna. Sztuka czytania z twarzy. Język twarzy, Mimika, Portrety, Parajęzyk, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1997.
6. Bierach A., Za maską człowiek. Czy można kłamać mową ciała w drodze do władzy, miłości, sukcesu, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1997.
7. Biłos E., Sens pytań dydaktycznych. Przykład rozważań nad komunikacją językową ćwiczenia szkolnego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Częstochowa 1994.
8. Birkenbilh V. F., Sygnały ciała. Podstawy komunikacji niewerbalnej dla trenerów i ludzi sukcesu, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999.
9. Bonar J., Niewerbalne komunikowanie nauczyciela a efekty kształcenia uczniów klas I-III, Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1997.
10. Bralczyk J., Język na sprzedaż. Warszawa 1996.
11. Brocki Marcin, Język ciała w ujęciu antropologicznym, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2001.
12. Budzyński W., Reklama. Techniki skutecznej perswazji, Poltext, Warszawa 1999.
13. Cacka L., Kuchta P., Poczta elektroniczna, Helion, Gliwice, 1997.
14. Cialdini Robert B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2001.
15. Cianciara J. Uścińska B. Komunikacja społeczna. Komunikowanie się z mediami w praktyce, Astrum, Wrocław 1999.
16. Chudziński E., Bauer Z., Dziennikarstwo i świat mediów, Universitas, Kraków 2000.
17. Cohen D., Mowa ciała w stosunkach partnerskich, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1998.
18. Collins A., Język ciała i gestów, Wyd. Astrum, Wrocław.
19. Cooper P.J. Sprawne porozumiewanie się. 114 scenariuszy z mówienia i słuchania, Wydaw-nictwa CODN, Warszawa 1999.
20. Dennison Dell, Tobey Linda, Podręcznik reklamy. Jak zdobyć rozgłos nie wydając fortuny na reklamę, Wydawnictwo M & A Communications Polska Sp. z o.o., Lublin 1994.
21. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999.
22. Dobek-Ostrowska Bogusława, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.
23. Domachowski W., Psychologia społeczna komunikacji niewerbalnej, Edytor, Toruń 1993.
24. Drzycimski A. [z zespołem], Komunikatorzy. Wpływ, wrażenie, wizerunek, Oficyna Wydawnicza Branta, Warszawa- Bydgoszcz 2000.
25. Drzycimski A. [z zespołem], Sztuka kształtowania wizerunku, [Warszawa 1997].
26. Kapciak A., Korpowicz L., Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, Instytut Kultury, Warszawa 1995.
27. Dziechcińska H., Ciało, strój, gest w czasach renesansu i baroku, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 1996.
28. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Universitas, Kraków 2000.
29. Eicher J. Sztuka komunikowania się, Wydawnictwo " Ravi", Łódż 1995.
30. Eisler-Mertz Ch., Mowa rąk. Co zdradzają nasze gesty, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999.
31. Etyka międzyludzkiej komunikacji. Red. J. Puzynina. Warszawa 1993.
32. Faber A., Mazish E. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Wyd. Media Rodzina, Poznań 1996.
33. Fiebig J. Nadawca i odbiorca w procesie komunikowania, Szczytno 1995.
34. Fiske J. Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.
35. Głodowski W., Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych, Hansa Communication, Warszawa 1999.
36. Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Hansa Communication, Warszawa 2001.
37. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy działania prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000.
38. Goban-Klas T., Public Relations, czyli promocja reputacji. Pojęcia, definicje, uwarunkowania. [Warszawa 1996].
39. Gramatyka komunikacyjna, red. A. Awdiejew, PWN, Warszawa 1999.
40. Green John, O., Nowa era komunikacji Prószyński i S-ka, Warszawa 1999.
41. Grzesiuk L., Trzebińska E. Jak ludzie porozumiewają się, Warszawa 1978.
42. Grzesiuk L. Style komunikacji interpersonalnej Warszawa, Wyd. UW, 1988.
43. Grzesiuk L. Studia nad komunikacją interpersonalną, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 1994.
44. Grzesiuk Lidia, Tryjarska Barbara, Jak pomagać sobie, rodzinie i innym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
45. Grzesiuk l. (red.) Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy, PWN, Warszawa 2000.
46. Guillaumond F., Nauka komunikowania się w grupie przedszkolnej, Wydawnictwo, Cyklady, Warszawa 2000.
47. Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego, PWN, Warszawa 1999.
48. Hall E. T., Taniec życia. Inny wymiar czasu, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA 1999.
49. Hall Edward T., Ukryty wymiar, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA, 2001.
50. Hamer H., Rozwój umiejętności społecznych. Jak skuteczniej dyskutować i współpracować. Przewodnik dla nauczycieli, Veda, Warszawa 1999.
51. Hamlin Sonya, Jak mówić żeby nas słuchali, Wydawnictwo Petit, Warszawa 2001.
52. Herriger C. Rytuały. Komunikacja bez słów. Wydawnictwo Astrum , Wrocław 1998.
53. Hogan K., Sztuka porozumienia. Twoja droga na szczyty. Jacek Santorski & CO, Warszawa 2000.
54. Hogan K., Psychologia perswazji: strategie i techniki wywierania wpływu na ludzi, Jacek Santorski & CO, Warszawa 2000.
55. Jarco Jerzy, Lewandowska Bianka, Stasiuk Joanna, Socjologia i komunikacja społeczna. Wykłady, Wrocław 2000.
56. Jarząbek K., Znaki kinetyczne wspomagające komunikację mowną i ich miejsce w nauczaniu języków obcych ( na przykładzie komunikacji Polaków i Rosjan- ujęcie konfrontatywne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1989.
57. Jarząbek K., Gestykulacja i mimika. Słownik, Śląsk, Katowice 1994.
58. Jarząbek K., Rehabilitacja języka gestów (na przykładzie porozumiewania się zakonników i mniszek) Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999.
59. Język ciała, Warszawski Dom Wydawniczy, Warszawa (tłum. z j. ang. Zygmunt Halka ).
60. Juszczyk S. Komunikacja człowieka z mediami, Śląsk, Katowice 1988.
61. Kall Jacek, Reklama, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa 1999.
62. Kawka M. Dyskurs szkolny. Zagadnienia języka. Prace Monograficzne tom 259, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Krakowie, Kraków 1999.
63. Knapp M.L. Hall J.A. Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wydawnictwo Astrum Wrocław 2000.
64. Kojs Wojciech, Łucja Dawid (red.) Homo Communicus. Szkice pedagogiczne, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego nr 1906, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000.
65. Kojs Wojciech, Łucja Dawid (red.) Procesy komunikacyjne w szkole. Wyznaczniki, Tendencje, Problemy, Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego nr 1928, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2001.
66. Korporowicz L., Tworzenie sensu, język, kultura, komunikacja, Oficyna Naukowa, Warszawa, 1993.
67. Kossowski P. Dziecko i reklama telewizyjna, Wydawnictwo Akademickie " Żak" Warszawa, 1999.
68. Krzemiński Ireneusz., Co się dzieje między ludźmi?, Wydawnictwo Naukowe i Literackie Open, Warszawa.
69. Krzysztofek K., Komunikowanie międzynarodowe, PWN, Warszawa, 1983.
70. Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2000.
71. Kwarciak B., Co trzeba wiedzieć o reklamie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1999.
72. Lamb L., Peek J., Praktyczne informacje. Efektywne korzystanie z poczty elektronicznej, Wyd. Nakom, Poznań, 1999.
73. Laszczak M., Psychologia przekazu reklamowego. Dla twórców i odbiorców komunikatów reklamowych, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2000.
74. Leigh A., Maynard M., Komunikacja doskonała. Wszystko, czego potrzebujesz, aby udało ci się za pierwszym razem, Rebis, Poznań 1999.
75. Leigh A., Maynard M., Lider doskonały. Wszystko, czego potrzebujesz, aby udało ci się za pierwszym razem, Rebis, Poznań 1999.
76. Lemmermann H., Komunikacja werbalna. Szkoła retoryki, Astrum, Wrocław 1997.
77. Lepa A. Pedagogika mass mediów, AWŁ Łódź 2000.
78. McKay Matthew, Fanning Patrick, Davis M., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2001.
79. Mikułowski Pomorski Jerzy, Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków 1999.
80. Molcho S., Mowa ciała, Diogenes, Warszawa 1998.
81. Monet D., Multimedia, Książnica, Katowice 1999.
82. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, red. J. Stewart, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
83. Mróz T., Siwińska M., Komunikacja interpersonalna w kształceniu, s. 15–27, [w:] Tadeusz Mróz (red.) Wybrane problemy dydaktyki na progu reformy edukacji, Wydawnictwo Organon, Zielona Góra 1999.
84. Mrózek R.,(red.) Język w przestrzeni edukacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000.
85. Mudie Peter, Cottam Angela, Usługi. Zarządzanie i marketing, Wydawnictwo Naukowe, PWN, Warszawa 1998.
86. Muszyński Z., Komunikacja i znaczenie. Semantyczny aspekt komunikacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2000.
87. Nęcki Z. Komunikowanie interpersonalne, Wrocław, Osollineum, 1992.
88. Nęcki Z. Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996.
89. Nęcki Zbigniew, Komunikacja międzyludzka, Oficyna Wydawnicza: Antykwa, Kraków – Kluczbork 2000.
90. Nierenberg Gerard I., Sztuka negocjacji jako metoda osiągania celu, STUDIO EMKA, War-szawa 1994.
91. Nierenberg Gerard I., Calero Henry.H., Czytając w człowieku jak w otwartej książce, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 1999.
92. Nogalski B., Jarocki P., Komunikacja niewerbalna w negocjacjach międzynarodowych. Uwarunkowania kulturowe, TNOiK) (Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa), Bydgoszcz 1998.
93. Pease Allan., Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, Wydawnictwo Gemini, Kraków 1998.
94. Pikoń K., ABC Internetu, Helion, Katowice 1998.
95. Pisarek W. Słowa między ludźmi, Warszawa 1986.
96. Przewodnik metodyczny dla studentów kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, Ars Nowa, Poznań 2002.
97. Putkiewicz E. Proces komunikowania się na lekcji, WSiP, Warszawa 1990.
98. Rebel G., Naturalna mowa ciała w socjotechnicznych metodach osiągania celu, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999.
99. Rotkiewicz H. Pedagogiczne aspekty teorii środków masowego przekazu Marshalla McLuana, Wrocław 1983.
100. Rückle Horst, Mowa ciała dla menedżerów, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2001.
101. Rzepa T., O języku i komunikowaniu się, Wydawnictwa Naukowe US, Szczecin 1998.
102. Sarnowski M. Przestrzeń komunikacji negatywnej w j. polskim i rosyjskim. Kłótnia jako specyficzna sytuacja komunikacji werbalnej, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999.
103. Satir Virginia, Terapia rodziny, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
104. Satir Virginia, Rodzina. Tu powstaje człowiek, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
105. Schwalbe H., Sztuka przemawiania, Placet, COP, Warszawa 1994.
106. Sępowska Z., Żurakowski F. Przedsiębiorczość. Komunikacja interpersonalna. Istota przedsiębiorczości, Podręcznik, WSiP SA, Warszawa 1999.
107. Sieradzki A., Wademekum Menedżera. Praktyczny poradnik wraz z testami, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1997.
108. Skowronek B. O dialogu na lekcjach w szkole średniej. Analiza pragmatyczno-językowa, Wydawnictwo AP, Kraków 1999.
109. Skrzydlewski W. Technologia kształcenia, przetwarzanie informacji, komunikowanie. Zarys koncepcji środków dydaktycznych, Poznań 1990.
110. Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999.
111. Symbole kulturowe. Komunikacja Społeczna. Społeczności regionalne. Studia, red. Irena Bukowska-Floreńska, Katowice 1995.
112. Sztejnberg Aleksander, Komunikacja między nauczycielem a uczniem w procesie edukacyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1997.
113. Świeca M., Umiejętności komunikacji międzyludzkiej (skrypt dla studentów), Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości, Ostrowiec Świętokrzyski 2000.
114. Tarczyński D., Zrozumieć człowieka z wyglądu. Psychologia ubioru, Studio Astropsychologii, Białystok 1998.
115. Teoria i praktyka masowego komunikowania, red. W. Dutka, Katowice 1986.
116. Tierney E. Doskonalenie międzyludzkiej komunikacji na 101 sposobów, IFC Press, Kraków 2000.
117. Thiel E. Mowa ciała zdradzi więcej niź tysiąc słów, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1998.
118. Thomson P. Sposoby komunikacji interpersonalnej, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1998.
119. Tkaczyk L. Komunikacja niewerbalna. Postawa, mimika, gest.Wyd. Astrum, Wrocław.
120. Ury W., Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa 2000.
121. Van Meer Kees, van Neijenhof Jos, Elementarne umiejętności społeczne, Centrum Metodyczne Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego, Warszawa 1993.
122. Vopel Klaus W., Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje, Cz. 1-2, Kielce 2002.
123. Warner T. Umiejętności komunikowania się, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.
124. Warrick A., Porozumiewanie się bez słów. Komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie. Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Metod Porozumiewania się" Mówić bez Słów", 1999
125. Weber Erika, Opperman Katrin, Język kobiet- język mężczyzn, GWP, Gdańsk 2000.
126. White R. : Reklama czyli co to jest i jak się to robi. [Warszawa 1997]
127. Wiener Norbert, Cybernetyka, czyli sterowanie i komunikacja w zwierzęciu i maszynie, PWN, Warszawa 1971.
128. Wilk E., Nawigacje słowa. Strategie werbalne w przekazach audiowizualnych, RABID, Kraków 2000.
129. Wołowik W., Język ciała. Pomoc dla pracowników organów ochrony, prawa i porządku (atlas IV), Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, PSB, Kraków 1998.
130. Wołowik W., Język ciała międzynarodowy (atlas III), Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, PSB, Kraków 1998.
131. Wołowik W., Język ciała uczniów i nauczycieli (atlas II), Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, PSB, Kraków 1998.
132. Wołowik W., Język ciała w biznesie, polityce i życiu publicznym (atlas I), Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, PSB, Kraków 1998.
133. Współczesne systemy komunikowania. Red. B. Dobek - Ostrowska. Wrocław 1997
134. Zarys marketingu usług. Gdańsk 1993
135. Zimbardo P.G., Ruch F. L., Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
|
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: 1. Cialdini Robert B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2001. 2. Jarco Jerzy, Lewandowska Bianka, Stasiuk Joanna, Socjologia i komunikacja społeczna. Wykłady, Wrocław 2000. 3. Nęcki Z. Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996. Literatura uzupełniająca: 1. Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 1999. 2. Bariery w komunikowaniu, Człowiek i Społeczeństwo, t. XVIII, red. Golka Marian Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2000. 3. Bierach A. J., Komunikacja niewerbalna. Sztuka czytania z twarzy. Język twarzy, Mimika, Portrety, Parajęzyk, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1997. 4. Bierach A., Za maską człowiek. Czy można kłamać mową ciała w drodze do władzy, miłości, sukcesu, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1997. 5. Bralczyk J., Język na sprzedaż. Warszawa 1996. 6. Budzyński W., Reklama. Techniki skutecznej perswazji, Poltext, Warszawa 1999. 7. Cialdini Robert B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2001. 8. Cianciara J. Uścińska B. Komunikacja społeczna. Komunikowanie się z mediami w praktyce, Astrum, Wrocław 1999. 9. Collins A., Język ciała i gestów, Wyd. Astrum, Wrocław. 10. Cooper P.J. Sprawne porozumiewanie się. 114 scenariuszy z mówienia i słuchania, Wydaw-nictwa CODN, Warszawa 1999. 11. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999. 12. Dobek-Ostrowska Bogusława, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001. 13. Kapciak A., Korpowicz L., Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, Instytut Kultury, Warszawa 1995. 14. Dziechcińska H., Ciało, strój, gest w czasach renesansu i baroku, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 1996. 15. Etyka międzyludzkiej komunikacji. Red. J. Puzynina. Warszawa 1993. 16. Faber A., Mazish E. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Wyd. Media Rodzina, Poznań 1996. 17. Fiske J. Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wyd. Astrum, Wrocław 1999. 18. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy działania prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000. 19. Jarco Jerzy, Lewandowska Bianka, Stasiuk Joanna, Socjologia i komunikacja społeczna. Wykłady, Wrocław 2000. 20. Przewodnik metodyczny dla studentów kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, Ars Nowa, Poznań 2002. 21. Rotkiewicz H. Pedagogiczne aspekty teorii środków masowego przekazu Marshalla McLuana, Wrocław 1983. 22. Rzepa T., O języku i komunikowaniu się, Wydawnictwa Naukowe US, Szczecin 1998. 23. Współczesne systemy komunikowania. Red. B. Dobek - Ostrowska. Wrocław 1997. 24. Zimbardo P.G., Ruch F. L., Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: 1. Cialdini Robert B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2001. 2. Jarco Jerzy, Lewandowska Bianka, Stasiuk Joanna, Socjologia i komunikacja społeczna. Wykłady, Wrocław 2000. 3. Nęcki Z. Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996. Literatura uzupełniająca: 1. Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 1999. 2. Bariery w komunikowaniu, Człowiek i Społeczeństwo, t. XVIII, red. Golka Marian Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2000. 3. Bierach A. J., Komunikacja niewerbalna. Sztuka czytania z twarzy. Język twarzy, Mimika, Portrety, Parajęzyk, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1997. 4. Bierach A., Za maską człowiek. Czy można kłamać mową ciała w drodze do władzy, miłości, sukcesu, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1997. 5. Bralczyk J., Język na sprzedaż. Warszawa 1996. 6. Budzyński W., Reklama. Techniki skutecznej perswazji, Poltext, Warszawa 1999. 7. Cialdini Robert B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2001. 8. Cianciara J. Uścińska B. Komunikacja społeczna. Komunikowanie się z mediami w praktyce, Astrum, Wrocław 1999. 9. Collins A., Język ciała i gestów, Wyd. Astrum, Wrocław. 10. Cooper P.J. Sprawne porozumiewanie się. 114 scenariuszy z mówienia i słuchania, Wydaw-nictwa CODN, Warszawa 1999. 11. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999. 12. Dobek-Ostrowska Bogusława, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001. 13. Kapciak A., Korpowicz L., Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, Instytut Kultury, Warszawa 1995. 14. Dziechcińska H., Ciało, strój, gest w czasach renesansu i baroku, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 1996. 15. Etyka międzyludzkiej komunikacji. Red. J. Puzynina. Warszawa 1993. 16. Faber A., Mazish E. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Wyd. Media Rodzina, Poznań 1996. 17. Fiske J. Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wyd. Astrum, Wrocław 1999. 18. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy działania prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000. 19. Jarco Jerzy, Lewandowska Bianka, Stasiuk Joanna, Socjologia i komunikacja społeczna. Wykłady, Wrocław 2000. 20. Przewodnik metodyczny dla studentów kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, Ars Nowa, Poznań 2002. 21. Rotkiewicz H. Pedagogiczne aspekty teorii środków masowego przekazu Marshalla McLuana, Wrocław 1983. 22. Rzepa T., O języku i komunikowaniu się, Wydawnictwa Naukowe US, Szczecin 1998. 23. Współczesne systemy komunikowania. Red. B. Dobek - Ostrowska. Wrocław 1997. 24. Zimbardo P.G., Ruch F. L., Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: 1. Cialdini Robert B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2001. 2. Jarco Jerzy, Lewandowska Bianka, Stasiuk Joanna, Socjologia i komunikacja społeczna. Wykłady, Wrocław 2000. 3. Nęcki Z. Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996. Literatura uzupełniająca: 1. Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 1999. 2. Bariery w komunikowaniu, Człowiek i Społeczeństwo, t. XVIII, red. Golka Marian Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2000. 3. Bierach A. J., Komunikacja niewerbalna. Sztuka czytania z twarzy. Język twarzy, Mimika, Portrety, Parajęzyk, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1997. 4. Bierach A., Za maską człowiek. Czy można kłamać mową ciała w drodze do władzy, miłości, sukcesu, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1997. 5. Bralczyk J., Język na sprzedaż. Warszawa 1996. 6. Budzyński W., Reklama. Techniki skutecznej perswazji, Poltext, Warszawa 1999. 7. Cialdini Robert B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2001. 8. Cianciara J. Uścińska B. Komunikacja społeczna. Komunikowanie się z mediami w praktyce, Astrum, Wrocław 1999. 9. Collins A., Język ciała i gestów, Wyd. Astrum, Wrocław. 10. Cooper P.J. Sprawne porozumiewanie się. 114 scenariuszy z mówienia i słuchania, Wydaw-nictwa CODN, Warszawa 1999. 11. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999. 12. Dobek-Ostrowska Bogusława, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001. 13. Kapciak A., Korpowicz L., Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, Instytut Kultury, Warszawa 1995. 14. Dziechcińska H., Ciało, strój, gest w czasach renesansu i baroku, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 1996. 15. Etyka międzyludzkiej komunikacji. Red. J. Puzynina. Warszawa 1993. 16. Faber A., Mazish E. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Wyd. Media Rodzina, Poznań 1996. 17. Fiske J. Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wyd. Astrum, Wrocław 1999. 18. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy działania prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000. 19. Jarco Jerzy, Lewandowska Bianka, Stasiuk Joanna, Socjologia i komunikacja społeczna. Wykłady, Wrocław 2000. 20. Przewodnik metodyczny dla studentów kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, Ars Nowa, Poznań 2002. 21. Rotkiewicz H. Pedagogiczne aspekty teorii środków masowego przekazu Marshalla McLuana, Wrocław 1983. 22. Rzepa T., O języku i komunikowaniu się, Wydawnictwa Naukowe US, Szczecin 1998. 23. Współczesne systemy komunikowania. Red. B. Dobek - Ostrowska. Wrocław 1997. 24. Zimbardo P.G., Ruch F. L., Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
|
W cyklu 2025/26Z:
Literatura podstawowa: 1. Cialdini Robert B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2001. 2. Jarco Jerzy, Lewandowska Bianka, Stasiuk Joanna, Socjologia i komunikacja społeczna. Wykłady, Wrocław 2000. 3. Nęcki Z. Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996. Literatura uzupełniająca: 1. Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 1999. 2. Bariery w komunikowaniu, Człowiek i Społeczeństwo, t. XVIII, red. Golka Marian Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2000. 3. Bierach A. J., Komunikacja niewerbalna. Sztuka czytania z twarzy. Język twarzy, Mimika, Portrety, Parajęzyk, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1997. 4. Bierach A., Za maską człowiek. Czy można kłamać mową ciała w drodze do władzy, miłości, sukcesu, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1997. 5. Bralczyk J., Język na sprzedaż. Warszawa 1996. 6. Budzyński W., Reklama. Techniki skutecznej perswazji, Poltext, Warszawa 1999. 7. Cialdini Robert B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2001. 8. Cianciara J. Uścińska B. Komunikacja społeczna. Komunikowanie się z mediami w praktyce, Astrum, Wrocław 1999. 9. Collins A., Język ciała i gestów, Wyd. Astrum, Wrocław. 10. Cooper P.J. Sprawne porozumiewanie się. 114 scenariuszy z mówienia i słuchania, Wydaw-nictwa CODN, Warszawa 1999. 11. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999. 12. Dobek-Ostrowska Bogusława, Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001. 13. Kapciak A., Korpowicz L., Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, Instytut Kultury, Warszawa 1995. 14. Dziechcińska H., Ciało, strój, gest w czasach renesansu i baroku, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 1996. 15. Etyka międzyludzkiej komunikacji. Red. J. Puzynina. Warszawa 1993. 16. Faber A., Mazish E. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Wyd. Media Rodzina, Poznań 1996. 17. Fiske J. Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wyd. Astrum, Wrocław 1999. 18. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy działania prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000. 19. Jarco Jerzy, Lewandowska Bianka, Stasiuk Joanna, Socjologia i komunikacja społeczna. Wykłady, Wrocław 2000. 20. Przewodnik metodyczny dla studentów kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, Ars Nowa, Poznań 2002. 21. Rotkiewicz H. Pedagogiczne aspekty teorii środków masowego przekazu Marshalla McLuana, Wrocław 1983. 22. Rzepa T., O języku i komunikowaniu się, Wydawnictwa Naukowe US, Szczecin 1998. 23. Współczesne systemy komunikowania. Red. B. Dobek - Ostrowska. Wrocław 1997. 24. Zimbardo P.G., Ruch F. L., Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
|