Kultura książki 2401-AI-KK-21-s1
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z przemianami, jakim podlegała książka od czasów najdawniejszych po drugą połowę XX w. Pod uwagę będą brane różne aspekty funkcjonowania książki: jej forma materialna, sposoby wytwarzania, drogi obiegu książki i jej funkcjonowanie w społeczeństwie. Zostanie również zwrócona uwaga na oddziaływanie książki w społeczeństwie w poszczególnych okresach historycznych i jej rolę w rozwoju cywilizacyjnym i kulturowym na przestrzeni dziejów.
|
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z przemianami, jakim podlegała książka od czasów najdawniejszych po drugą połowę XIX w. Pod uwagę będą brane różne aspekty funkcjonowania książki: jej forma materialna, sposoby wytwarzania, drogi obiegu książki i jej funkcjonowanie w społeczeństwie. Zostanie również zwrócona uwaga na oddziaływanie książki w społeczeństwie w poszczególnych okresach historycznych i jej rolę w rozwoju cywilizacyjnym i kulturowym na przestrzeni dziejów. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z przemianami, jakim podlegała książka od czasów najdawniejszych po drugą połowę XIX w. Pod uwagę będą brane różne aspekty funkcjonowania książki: jej forma materialna, sposoby wytwarzania, drogi obiegu książki i jej funkcjonowanie w społeczeństwie. Zostanie również zwrócona uwaga na oddziaływanie książki w społeczeństwie w poszczególnych okresach historycznych i jej rolę w rozwoju cywilizacyjnym i kulturowym na przestrzeni dziejów. |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z przemianami, jakim podlegała książka od czasów najdawniejszych po drugą połowę XIX w. Pod uwagę będą brane różne aspekty funkcjonowania książki: jej forma materialna, sposoby wytwarzania, drogi obiegu książki i jej funkcjonowanie w społeczeństwie. Zostanie również zwrócona uwaga na oddziaływanie książki w społeczeństwie w poszczególnych okresach historycznych i jej rolę w rozwoju cywilizacyjnym i kulturowym na przestrzeni dziejów. |
W cyklu 2025/26Z:
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z przemianami, jakim podlegała książka od czasów najdawniejszych po drugą połowę XIX w. Pod uwagę będą brane różne aspekty funkcjonowania książki: jej forma materialna, sposoby wytwarzania, drogi obiegu książki i jej funkcjonowanie w społeczeństwie. Zostanie również zwrócona uwaga na oddziaływanie książki w społeczeństwie w poszczególnych okresach historycznych i jej rolę w rozwoju cywilizacyjnym i kulturowym na przestrzeni dziejów. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. Obecność i aktywność na zajęciach dydaktycznych – K1, K2
2. Przygotowanie do zajęć – W1, W2, U1, U2
3. Końcowe zaliczenie pisemne –W1, W2, U1, U2
Kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach (do 40% oceny)
- zaliczenie pisemne (do 60% oceny)
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 90% i więcej
4+ - 80% do 89%
4 – 70% do 79%
3+ - 60% do 69 %
3 – 50% do 59%
2 – 49% i poniżej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
- Bieńkowska B., Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa 2005
- Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010
- Dane J. A., What is a book?, Notre Dame, Indiana 2012
- Darnton R., Censors at work. How states shaped literature, New York, London 2014
- Frijhoff W., Rewolucja druku, w: Triumf typografii: kultura, komunikacja, nowe media, Kraków 2017, s. 36-57
- A History of reading in the West, ed. G. Cavalio, R. Chartier, London 2003
- Houston K., Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, Kraków 2017
- Karolides N. J., Bald M., Sova D. B, 100 zakazanych książek. Historia cenzury dzieł literatury światowej, Warszawa 2004
- Pirożyński J., Johannes Gutenberg i początki ery druku, Warszawa 2002
- Paszylk B., Książki zakazane, Warszawa 2009
- Świderkówna A., Nowicka M., Książka się rozwija, wyd. 2, Wrocław 2008
Literatura uzupełniająca:
- Bednarska-Ruszajowa K., Uczyć – bawić – wychowywać. Książka i jej funkcja społeczna w Polsce w okresie Oświecenia. Kraków 2004
- Buchwald-Pelcowa P., Cenzura w dawnej Polsce. Między prasą drukarską a stosem., Warszawa 1997
- P. Buchwald-Pelcowa, Drukowi winniśmy oświecenie naszego wieku… Rola książki w drodze ku Oświeceniu, Warszawa 2003
- Kostecki J., Dzieje czytelnictwa w Polsce (do roku 1945), w: Ludzie i książki, pod red. J. Kosteckiego, Warszawa 2006
- Martin H.-J., Epoka gazet, /w:/ Antropologia słowa. zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2004, s. 557-565
- Pettegree, Marka Luter, Warszawa 2017
- Potkowski E., Książka i pismo w średniowieczu, Pułtusk 2006
- Rokosz M., Wenecka oficyna Alda Manucjusza i Polska w orbicie jej wpływów, Wrocław 1982
- Watt I, Narodziny powieści a czytelnicy, /w:/ Antropologia słowa, zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Warszawa 2004 s. 546-556
- Żbikowska- Migoń A., Dzieje książki i jej funkcji społecznej. Wiek XVIII, Wrocław 1987
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: