Kolekcje cyfrowe 2401-AI-KC-22-s1
Zajęcia mają na celu uświadomienie studentom, że tworzone cyfrowe archiwa, biblioteki i kolekcje, wirtualne muzea i wystawy są popularną już dziś metodą ochrony, udostępniania i promowania zasobów dziedzictwa kulturowego. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z istniejącymi i nowo powstającymi kolekcjami cyfrowymi dotyczącymi piśmiennictwa. Studenci poznają stworzone w bibliotekach, muzeach i archiwach bazy danych chroniące najcenniejsze zabytki piśmiennictwa, ale również te umożliwiające dotarcie drogą elektroniczną do różnych źródeł stanowiących dziedzictwo kulturowe.
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2024/25L: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. Obecność i aktywność na zajęciach dydaktycznych
2. Przygotowanie prezentacji
3. Końcowe zaliczenie pisemne
Kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach (do 20% oceny)
- przygotowana prezentacja (do 30%)
- zaliczenie pisemne (do 50% oceny)
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Biblioteki cyfrowe, red. M. Janiak, M. Krakowska, M. Próchnicka, Kraków 2012
2. Cyfrowy świat dokumentu. Wydawnictwa, biblioteki, muzea, archiwa. Red. H. Hollender, Warszawa 2011
3. Dobra kultury w sieci, red. E. Herden, A. Seidel-Grzesińska, K. Stadnicka-Brzezicka, Wrocław 2012
4. B. Szczepańska, Dziedzictwo cyfrowe − zarządzanie prawami. Materiały pomocnicze, „Biuletyn EBIB” [online] 2004 nr 2 (53) [dostęp 13 grudnia 2012]. Dostępny w World Wide Web: http://ebib.oss.wroc.pl/2004/53/szczepanska.php
Literatura uzupełniająca:
1. Biblioteki cyfrowe, red. J. Woźniak-Kasperek, J. Franke, Warszawa 2007
2. M. Kowalska, Digitalizacja zbiorów bibliotek polskich, Warszawa 2007
3. S. Kowalska, Drogi i rozdroża ochrony polskiego dziedzictwa kulturowego w Polsce po 1989 roku, Poznań 2011
4. Program digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce 2009-2020, Warszawa 2009
5. Zbiory fotograficzne i filmowe w Internecie. Aspekty prawne i technologiczne, Gdańsk 2010
6. W. Ciszewska, Elektroniczny warsztat historyka książki, [w:] Biblioteka, książka, informacja, Internet 2012, pod red. Z. Osińskiego, R. Malesy, Lublin 2013, s. 81-94
7. M. Czapnik, Konsorcjum Europejskich Bibliotek Naukowych i udział w nim Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, „Przegląd Biblioteczny” 2002, z. 4, s. 297−304.
8. J. A. Dane, What is a book?, Notre Dame, Indiana 2012 (rozdział XIII)
9. W. Gruszczyński, M. Ogrodniczuk, Cyfrowa Biblioteka Druków Ulotnych Polskich i Polski Dotyczących z XVI, XVII i XVIII wieku − prezentacja projektu i jego zastosowania w pracy naukowej oraz dydaktyce, [w:] Polskie biblioteki cyfrowe 2010, pod red. C. Mazurka, M. Stroińskiego, J. Węglarza, Poznań 2011, s. 23−27.
10. W. Król, Stare druki w Sieci, [w:] Oblicza kultury książki. Prace i studia z bibliologii i informacji naukowej, pod red. M. Komzy, K. Migonia, M. Skalskiej-Zlat, A. Żbikowskiej-Migoń, Wrocław 2005, s. 169−189
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: