Etyka mediów 2401-AI-EM-22-s1
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi problemami związanymi z etyką zarówno w zawodzie pracownika informacji, dziennikarza, pracownika public relations jak i uczestnika procesów informacyjno-komunikacyjnych. Student pozna kodeksy etyki zawodowej tych grup oraz normy netetykiety obowiązujące w cyberspołecznościach. Poruszone zostaną także wybrane aspekty dobrych praktyk w nauce.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (dopuszczalna jest nieobecność na jednych zajęciach) – K01, K02
2. Praca w zespołach problemowych i przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat związany z tematyką zajęć. Referat będzie oceniany pod względem jasności sformułowania problemu, postawienia tez, czytelności i trafności treści, wyciagnięcia wniosków końcowych – binarny system oceniania (zaliczony lub niezliczony) – W01, W02, U01, U02
Kryteria oceniania:
– aktywność na zajęciach (do 40% oceny),
– praca w zespołach problemowych i przygotowanie prezentacji (do 60% oceny).
Ostateczna ocena z zajęć:
ocena bdb – 90% i więcej
ocena db + – 80% do 89%
ocena db – 70% do 79%
ocena dst + – 60% do 69%
ocena dst – 50% do 59%
ocena ndst – 49% i poniżej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Adamczyk W., Trzy skandale, trzy raporty. Redakcje i ombudsmani prasowi w sytuacjach kryzysowych na przykładach „The Washington Post”, „The New York Times” i „Los Angeles Times”, „Przegląd Politologiczny” 2012, nr 4, s. 213−228.
2. Bober W. J., Powinność w świecie cyfrowym. Etyka komputerowa w świetle współczesnej filozofii moralnej, Warszawa 2008.
3. Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych. Komitet Etyki w Nauce przy Prezydium PAN, Wyd. 3. Warszawa 2011.
4. Etyka dziennikarska. Edukacja − teoria – praktyka, pod red. E. Pawlak-Hejno, J. Pleszczyńskiego, Lublin 2012.
5. Górski Ł., Znaczenie kodeksów etycznych studentów i doktorantów dla ich odpowiedzialności dyscyplinarnej, [w:] Prawo o szkolnictwie wyższym. Nowe prawo − aktualne problemy, pod red. J. Pakuły, Toruń 2012, s. 151−168.
6. Grochowski P, Mroczna strona folkloru internetowego, o kilku etycznych, społecznych i technicznych aspektach netloru oraz jego badań, [w:] Netlor. Wiedza cyfrowych tubylców, pod red. P. Grochowskiego, Toruń 2013, s. 91−117.
7. Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 2003.
8. Jakubowski J., Wpływ paranoi politycznej na dyskurs publiczny w Polsce, „Refleksje” wiosna-lato 2011, nr 3, s. 27−42.
9. Kulesza J., Ius Internet. Między prawem a etyką, Warszawa 2012.
10. Olędzki Jerzy, Etyka w polskim public relations. Refleksje badawcze, Warszawa 2009.
11. Piechocki M., Dziennikarze i politycy. Blisko, coraz bliżej, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” 2012, nr 2, s. 147−163
12. Piontek D., Kobiety w programach informacyjnych, „Przegląd Politologiczny” 2011, nr 2, s. 121−132.
13. Pleszczyński J., Etyka dziennikarska, Warszawa 2007.
14. Siuda P., Prowadzenie badań w Internecie – podstawowe problemy etyczne, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2012, z. 4, s. 187−202.
15. Sosińska-Kalata B., Internet i nowoczesna technologia komputerowa a etyka pracownika informacji naukowej, [w:] Profesjonalna informacja w Internecie, pod red. M. Kocójowej, Kraków 2005, s. 138−143.
16. Stanisławska-Kloc Sybilla, Plagiat i autoplagiat, „Infos” 2011, nr 16, s. 1−4.
17. Urban, W., Ewolucja reklamy społecznej we współczesnym świecie mediów, „Przegląd Prawniczy, Ekonomiczny i Społeczny” 2012, nr 4, s. 61−78.
18. Wprowadzenie do etyki informatycznej, pod red. A. Kocikowskiego, K. Górniak-Kocikowskiej, T. Bynum, Poznań 2001.
19. Źródła informacji dla dziennikarzy, Warszawa 2008.
Literatura uzupełniająca:
1. Brzeziński Zbigniew, O etyce blogerów i wymieraniu sztuki komunikacji (na marginesie tekstów: Agnieszki Ciereszko i Przemysława Staroszczyka), http://blog.wirtualnemedia.pl/zbigniew-brzezinski/post/o-etyce-blogerow-i-wymieraniu-sztuki-komunikacji-na-marginesie-tekstow-agnieszki-ciereszko-i-przemyslawa-staroszczyka.
2. Bynuma T., Etyka a rewolucja informatyczna, [w:] Wprowadzenie do etyki informatycznej, pod red. A. Kocikowskiego, K. Górniak-Kocikowskiej, T. Bynum, Poznań 2001, s. 25−36.
3. Kodeks Etyki Pracownika Naukowego http://www.wnh.umk.pl/kodeks.pdf.
4. Kulczycki, E. Blogi i serwisy naukowe. Komunikacja naukowa w kulturze konwergencji. W: I. Sójkowska (red.). Materiały konferencyjne EBIB nr 22. Toruń: Stowarzyszenie EBIB, 2012. https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/handle/10593/2520.
5. Mateja M., Gazeta internetowa „Polska jest najważniejsza” jako narzędzie promocji politycznej, „Nowe Media” 2012, nr 3, s. 143−161.
6. Rzetelność w badaniach naukowych oraz poszanowanie własności intelektualnej, Warszawa 2012. http://www.nauka.gov.pl/g2/
oryginal/2013_05/43d99d24cf04fbcae3f1352bd5e7a6b8.pdf.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: