Elektroniczne tworzenie publikacji 2401-AI-ELP-1MW-s2
Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z podstawami technologii prepress, na przykładzie profesjonalnego programu do składu tekstu firmy Adobe InDesign.
Program zajęć przewiduje przede wszystkim praktyczne ćwiczenia składu i łamania tekstu oraz impozycji grafiki. Wprowadza podstawowe zasady i pojęcia z zakresu typografii. Celem zajęć jest przede wszystkim wykształcenie umiejętności tworzenia projektów drobnych publikacji (raport, ulotka, folder itp.) i druków akcydensowych (papier firmowy, wizytówka itp.). Nabyciu tych umiejętności służy realizacja konkretnych projektów edytorskich.
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z tworzeniem publikacji (np. książki) w programie Adobe InDesign. Program zajęć przewiduje przede wszystkim praktyczne ćwiczenia, które pozwalają stopniowo wdrażać uczestników w proces samodzielnego tworzenia oraz łamania bloku publikacji i przygotowania go do druku, poczynając od prostych tekstów do publikacji zawierających elementy bardziej zróżnicowane, jak ilustracje, tabele, teksty pomocnicze. Celem zajęć jest przede wszystkim uświadomienie złożoności działań i decyzji podejmowanych przez osobę składająca publikację, które wpływają na kształt i funkcjonalność publikacji. Nabyciu tych umiejętności służy realizacja konkretnych zadań z zakresu edytorstwa. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z tworzeniem publikacji (np. książki) w programie Adobe InDesign. Program zajęć przewiduje przede wszystkim praktyczne ćwiczenia, które pozwalają stopniowo wdrażać uczestników w proces samodzielnego tworzenia oraz łamania bloku publikacji i przygotowania go do druku, poczynając od prostych tekstów do publikacji zawierających elementy bardziej zróżnicowane, jak ilustracje, tabele, teksty pomocnicze. Celem zajęć jest przede wszystkim uświadomienie złożoności działań i decyzji podejmowanych przez osobę składająca publikację, które wpływają na kształt i funkcjonalność publikacji. Nabyciu tych umiejętności służy realizacja konkretnych zadań z zakresu edytorstwa. |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z tworzeniem publikacji (np. książki) w programie Adobe InDesign. Program zajęć przewiduje przede wszystkim praktyczne ćwiczenia, które pozwalają stopniowo wdrażać uczestników w proces samodzielnego tworzenia oraz łamania bloku publikacji i przygotowania go do druku, poczynając od prostych tekstów do publikacji zawierających elementy bardziej zróżnicowane, jak ilustracje, tabele, teksty pomocnicze. Celem zajęć jest przede wszystkim uświadomienie złożoności działań i decyzji podejmowanych przez osobę składająca publikację, które wpływają na kształt i funkcjonalność publikacji. Nabyciu tych umiejętności służy realizacja konkretnych zadań z zakresu edytorstwa. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (możliwe dwie nieobecności) – K01, K02
2. Indywidualne zadanie praktyczne (projekt) z wykorzystaniem poznanych rozwiązań edytorskich – W01, W02, U01
3. Prezentacja własnego projektu edytorskiego oraz odpowiedź z zakresu wykorzystanych w nim rozwiązań – W01, W02, U02
Kryteria oceniania:
– aktywność na zajęciach (do 20% oceny),
– przygotowanie projektu (do 60% oceny),
– odpowiedź ustna (do 20% oceny).
Ostateczna ocena z zajęć:
ocena bdb. – 90% i więcej
ocena db.+ – 80% do 89%
ocena db. – 70% do 79%
ocena dst.+ – 60% do 69%
ocena dst. – 50% do 59%
ocena ndst. – 49% i poniżej
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Kraków 2007.
2. Cendrowska D., Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu, Warszawa 2006.
3. Chwałowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002.
4. Ciechanowski J., Zasady komputerowego składania tekstów, Zielona Góra 2003.
5. Parker R.C., DTP dla opornych, Warszawa 1995.
6. Richaudeau F., Podręcznik typografii i łamania kolumn czyli sztuki drukarskiej, Warszawa 1997.
7. Willberg H. P., Forssman F., Pierwsza pomoc w typografii, Gdańsk 2004.
8. Williams R., Jak składać tekst? Komputer nie jest maszyną do pisania, Gliwice 2003.
9. Williams R., Komputerowy skład tekstów. Jak to zrobić?, Gliwice 2003.
10. Williams R., Mistrzowskie stosowanie czcionek. Jak to zrobić?, Gliwice 2003.
Literatura uzupełniająca:
1. Osuchowska B., Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005.Tyczkowski K., Lettera Magica, Łódź 2005.
2. Cohen S., Williams R., Skanowanie i drukowanie. Jak to zrobić?, Gliwice 2003.
3. Liternet. Literatura i internet, pod red. P. Mareckiego, Kraków 2002.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: