Ekonomika informacji 2401-AI-EKI-21-s1
Laboratoria przybliżają specyfikę informacji gospodarczej, ze szczególnym uwzględnieniem jej rodzajów, form i typowych dla niej procesów informacyjnych. Naświetlają one także kwestie związane z funkcjonowaniem rynku informacji, tj. postrzeganiem informacji w różnych kategoriach ekonomicznych, popytem i podażą na informacje, oddziaływaniem technologii informacyjnej na współczesne organizacje, ekologią informacji czy zarządzaniem informacją i wiedzą w organizacjach.
W cyklu 2021/22Z:
Celem laboratoriów jest omówienie kwestii związanych z funkcjonowaniem rynku informacji, a więc postrzeganiem informacji w różnych kategoriach ekonomicznych, popytem i podażą na informacje, oddziaływaniem technologii informacyjnej na współczesne organizacje oraz zarządzaniem informacją i wiedzą w organizacjach. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) – w tym 24 godz. (0,8 ECTS) z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość |
W cyklu 2022/23Z:
Celem laboratoriów jest omówienie kwestii związanych z funkcjonowaniem rynku informacji, a więc postrzeganiem informacji w różnych kategoriach ekonomicznych, popytem i podażą na informacje, oddziaływaniem technologii informacyjnej na współczesne organizacje oraz zarządzaniem informacją i wiedzą w organizacjach. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) – w tym 24 godz. (0,8 ECTS) z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość |
W cyklu 2023/24Z:
Celem laboratoriów jest omówienie kwestii związanych z funkcjonowaniem rynku informacji, a więc postrzeganiem informacji w różnych kategoriach ekonomicznych, popytem i podażą na informacje, oddziaływaniem technologii informacyjnej na współczesne organizacje oraz zarządzaniem informacją i wiedzą w organizacjach. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) – w tym 24 godz. (0,8 ECTS) z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- opis
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność na ćwiczeniach (możliwa jedna nieobecność) – K01, K02, K03, W01, W02, W03, U01,U02, U03,
2. Projekt tematyczny (referat) realizowany w trakcie laboratoriów – W01, W02, W03, U01,U02, U03, K01, K02, K03.
3. Zaliczenie pisemne (kwestionariusz zawierający pytania otwarte i zamknięte) – W01, W02, W03, U01,U02, U03, K01, K02, K03.
Kryteria oceniania laboratoriów:
– obecność i aktywność na ćwiczeniach (do 15% oceny),
– ocena z realizacji projektów (do 35% oceny) – w tym zadań potwierdzających realizację treści wynikających z wykorzystania metod i technik kształcenia na odległość
– test wiedzy (do 50% oceny).
Ostateczna punktacja:
ocena bdb. – 90% i więcej
ocena db.+ – 80% do 89%
ocena db. – 70% do 79%
ocena dst.+ – 60% do 69%
ocena dst. – 50% do 59%
ocena ndst. – 49% i poniżej
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Chmielewska-Gorczyca E., Procesy informacyjne w działalności dla biznesu, Zagadnienia Informacji Naukowej 1993, nr 2, s. 17–42.
2. Czekaj J., Metody zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Kraków 2000.
3. Forlicz S., Informacja w biznesie, Warszawa 2008.
4. Łobejko S., Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą i innowacja
w przedsiębiorstwie, Warszawa 2005.
5. Materska K., Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy, Warszawa 2007.
6. Materska K., Rynek informacji i rynek wiedzy, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2005, nr 3, s. 3-11.
7. Oleński J., Ekonomika informacji: metody, Warszawa 2003.
8. Oleński J., Ekonomika informacji: podstawy, Warszawa 2001.
9. System informacji strategicznej: wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa: praca zbiorowa, pod red. R. Borowieckiego i M. Romanowskiej, Warszawa 2001.
10. Wstęp do systemów informacyjnych zarządzania w przedsiębiorstwie, praca zbiorowa pod red. A. Nowickiego, Częstochowa 2002.
Literatura uzupełniająca:
1. Cisek S., Szara literatura jako źródło informacji biznesowej. Biuletyn EBIB 2002, nr 11.
2. Forlicz S., Informacja w biznesie, Warszawa 2008.
3. Grabowska M., Sobocińska A., Zarządzanie wiedzą jako wynik ewolucji zarządzania przez jakość, Poznań 2006.
4. Informacja biznesowa w bibliotece, materiały II Międzynarodowego Sympozjum Bibliotekarzy, Szczecin 19-21 października 1994 r., red. t. M. Szyszko, Warszawa 1995.
5. Informacja i wiedza w zintegrowanym systemie zarządzania, red. nauk. R. Borowiecki, M. Kwieciński, Kraków 2004.
6. IV forum informatyki w administracji – materiały konferencyjne, Ciechocinek, 20-21 kwietnia 2005 r., Warszawa 2005.
7. Kalińska A., Informacja biznesowa w Internecie, Warszawa 2011.
8. Materska K., Od zarządzania informacją do zarządzania wiedzą, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2007, nr 1, s. 3-7.
9. Materska K., Rynek informacji i rynek wiedzy, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2005, nr 3, s. 3-11.
10. Materska K., Wywiad gospodarczy z perspektywy informacji naukowej, [w:] Zarządzanie zasobami informacji w przedsiębiorstwie: ku przedsiębiorstwu przyszłości, pod red. R. Borowieckiego i M. Kwiecińskiego, Warszawa 2001, s. 325–334.
11. Mostowicz E., Źródła informacji i usługi informacyjne dla przedsiębiorstw, Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej 1994, nr 1, s. 26–31.
12. Simon E., Od informacji biznesowej do zarządzania informacją. Biuletyn EBIB 2002, nr 11.
W cyklu 2021/22Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: