Ekologia informacji 2401-AI-EI-22-s1
Laboratoria przybliżają podstawowe zagadnienia związane problemami współczesnego środowiska informacyjnego. Przedmiotem rozważań są elementy relacji pomiędzy człowiekiem a informacją w celu zapewnienia zdrowego (ekologicznego) charakteru tych relacji. Determinuje to tym samym charakter pola badawczego zorientowanego na dbałość o podstawowe cechy informacji, czyli: jakość, wiarygodność, kompletność, aktualność, relewancję oraz jej ilość (jednorazową) możliwą do przyswojenia przez człowieka w procesie percepcji informacji oraz kulturę informacyjną. Omówione zostaną również różne koncepcje ekologii informacji. Na podstawie wiedzy teoretycznej studenci zrealizują badania wybranych serwisów WWW z perspektywy ekologii informacji.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Tryb przeprowadzania egzaminów i zaliczeń w sesji letniej określi rektor do dnia 15 maja 2021 r.
Laboratorium:
1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (możliwe dwie nieobecności) – W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2
2. Indywidualne zadanie praktyczne (projekt) z wykorzystaniem poznanych rozwiązań – analiza zagadnień związanych z ekologią informacji – W2, W3, U1, U2
3. Prezentacja indywidualnych projektów oraz odpowiedź z zakresu wykorzystanych w nim rozwiązań – W2, W3
Kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach (do 10% oceny)
- przygotowanie projektu (do 40% oceny)
- prezentacja projektu i odpowiedź ustna (do 10% oceny)
- wynik sprawdzianu (do 40% oceny)
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 90% i więcej
4+ – 80% do 89%
4 – 70% do 79%
3+ – 60% do 69%
3 – 50% do 59%
2 – 49% i poniżej
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. Babik W., Ekologia informacji – wyzwanie XXI wieku, Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej 2002, nr 1(37) s. 20-25.
2. Babik W., Ekologia informacji, Zagadnienia Informacji Naukowej 2001, nr 2(78), s. 64-70.
3. Czerwiec K., Potyrała K., Jancarz-Łanczkowska B., Uzależnienie od Internetu jako jeden z przejawów kultury instant, [w:] Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym Teoria i praktyka. Tom I, pod red. nauk. H. Batorowskiej, Kraków 2015, 128-145.
4. Ekologia informacji – nowe spojrzenie na strony WWW, [w:] W. Jachym, Ocena jakości stron WWW bibliotek państwowych wyższych szkół zawodowych z perspektywy ekologii informacji. Rozprawa doktorska, Kraków 2016 [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/708/1/Jachym_Ocena_jakosci_WWW_bibliotek.pdf.
5. FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://www.wdib.uw.edu.pl/attachments/article/1992/FOMO.%20Polacy%20a%20l%C4%99k%20przed%20od%C5%82%C4%85czeniem%20-%20raport%20z%20bada%C5%84.pdf.
6. Głowacka E., Ekologia informacji – sposób na choroby informacyjne? [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: http://konferencja.biblio.cm.umk.pl/fileadmin/pelne_teksty/nowy__ekologia_inf..doc [dostęp: 14 stycznia 2019].
7. Kamińska-Czubała B., Kultura informacyjna w ujęciu informatologicznym, [w:] Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym. Teoria i praktyka. Tom I, pod red. nauk. H. Batorowskiej, Kraków 2015, s. 160-179.
8. Korzystanie z Internetu. Komunikat z badań CBOS nr 49/2017, Warszawa 2017. [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_049_17.PDF.
9. M. Klimczok, A. Tomczyk, Zarządzanie wiedzą – współczesna koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: http://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Zarzadzanie_zeszyt/Zarz%202_2012%20podzielone/klimczok%20tomczyk.pdf.
10. Materska K., Rozwój koncepcji informacji i wiedzy jako zasobu organizacji [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://www.academia.edu/2269216/Rozw%C3%B3j_koncepcji_informacji_i_wiedzy_jako_zasobu_organizacji.
11. Panasiuk K., Panasiuk B., Bazyli Panasiuk, Uzależnienie od komputera i Internetu – wybrane problemy, Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW 2017, nr 1, s. 59-84.
12. Uzależnienia od e-czynności wśród młodzieży: diagnoza i determinanty. Raport, oprac. M. Styśko-Kunkowska i G. Wąsowicz. Fragmenty: E-uzależnienia z perspektywy pedagogów i psychologów od: 2.2 Wyniki z perspektywy pedagogów i psychologów: s. 22-41 oraz z perspektywy młodzieży: s. 51-52 do e-gry. [online] [dostęp 14 stycznia 2019]. Dostępny w World Wide Web: www.kbpn.gov.pl/portal?id=15&res_id=5064290.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: