Archiwizacja Internetu 2401-AI-AI-22-s2
Już na początku XXI w. Internet urósł do rangi jednego z kluczowych mediów komunikacyjnych i z biegiem lat zaczyna dominować nad pozostałymi formami przekazu. Znajduje on zastosowanie w niemal każdej dziedzinie ludzkiego życia i wciąż stara się oferować nowe możliwości. Do Webu trafia także coraz to więcej prac naukowych i artystycznych. Dzięki temu niektórzy specjaliści uznają go w całości lub tylko częściowo za osobliwe dziedzictwo kulturowe i zaczynają wykorzystywać jego zasoby w swoich badaniach. Niestety Internet cechuje się duża dynamiką i zmiennością, co często skutkuje utraceniem dostępu poszukiwanych danych. Stąd też bierze się potrzeba zachowania i zabezpieczenia jego zasobów, zarówno dla potrzeb dzisiejszych codziennych użytkowników, jak i przyszłych i obecnych badaczy. Na świecie funkcjonuje już kilkadziesiąt większych lub mniejszych archiwów Webu, a także wiele liczniejszych małych projektów archiwizacyjnych oraz inicjatyw i usługi wspierające prowadzenie takiej działalności. W ramach zajęć słuchacze zapoznają się z różnymi rozwiązaniami stosowanymi w tym dziedzinie, w tym z podstawowymi strategiami gromadzenia archiwalnego Webu lub sposobami jego udostępniania. Słuchacze nauczą się również przeszukiwać zasoby najważniejszych archiwów Internetu. Studenci będą mieli okazję zapoznać i przedstawić wyniki badań wykonywanych w oparciu o tego rodzaju źródła, a ponadto sami będą gromadzić dane cyfrowe przy wykorzystaniu prostego oprogramowania.
|
W cyklu 2022/23L:
Zakres tematów: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- giełda pomysłów
- obserwacji
- WebQuest
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność na zajęciach (możliwa jedna nieobecność) – U1, U2, U3, K1, K2, K3, K4
2. Przygotowanie referatu lub prezentacji poświęconej wybranym badaniom wykorzystującym zasoby archiwalnego Webu – W1, W2, W3, W4, U1, U4, K1, K2, K3, K4
3. Prezentacja referatu/prezentacji – U1, U4, K1, K2, K3, K4
Kryteria oceniania:
1. Aktywność na zajęciach i wykonywanie zadań (do 40% oceny)
2. Przygotowanie referatu/prezentacji (do 20% oceny)
3. Prezentacja referatu/prezentacji (do 40% oceny)
Ostateczna ocena z zajęć:
5 – 90% i więcej
4+ – 80% do 89%
4 – 70% do 79%
3+ – 60% do 69%
3 – 51% do 59%
2 – 50% i poniżej
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Brügger N., Archiving Websites: General Considerations and Strategies, The Centre for Internet Studies 2005, https://cfi.au.dk/fileadmin/www.cfi.au.dk/publikationer/archiving_underside/archiving.pdf,
2. Derfert-Wolf L., Archiwizacja Internetu — wprowadzenie i przegląd wybranych inicjatyw, Biuletyn EBIB, nr 128, 2012, http://www.ebib.pl/images/stories/numery/128/128_derfert.pdf,
3. Gmerek K., Archiwa internetowe po obu stronach Atlantyku. Internet Archive, Wayback Machine oraz UK Web Archive, Biuletyn EBIB, nr 128, 2012, http://www.ebib.pl/images/stories/numery/128/128_gmerek.pdf,
4. Gmiterek G., Archiwum internetowe – czy możliwa jest archiwizacja zasobów sieci?, http://www.biblioteki.org/artykuly/Archiwum_Internetowe_czy_mozliwa_jest_archiwizacja_zasobow_sieci-.html,
5. Information and documentation — Statistics and Quality Indicators for Web Archiving, http://netpreserve.org/resources/IIPC_project-SO_TR_14873__E__2012-10-02_DRAFT.pdf,
6. Kłębczyk F., Archiwizacja zasobów Internetu – kierunki i wyzwania, Archiwista Polski, nr 3, 2012, s. 105–112,
7. Konopa B., Reborn digital i black box – wpływ procesu archiwizacji na zasób archiwów Webu, Archiwa – Kancelarie – Zbiory, nr 10(12), 2019, s. 147-167, https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AKZ/article/view/AKZ.2019.008,
8. Konopa B., Zachowanie różnorodności Sieci w archiwach Webu, Toruńskie Studia Bibliologicznem t. 12, nr 1(22), 2019, s. 45-65, https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/TSB/article/view/TSB.2019.003,
9. Kugler A., Beinert T., Schoger A., Archiwizacja internetu jako usługa naukowa, Biuletyn EBIB, nr 172, 2017, http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/149,
10. Nalewajska L., Archiwizowanie stron internetowych w krajach nordyckich, Biuletyn EBIB, nr 128, 2012, http://www.ebib.pl/images/stories/numery/128/128_nalewajska.pdf,
11. The Web as History: Using Web Archives to Understand the Past and the Present, eds R. Schroeder, and N. Brügger, London 2017, pp. 1–20. , https://www.jstor.org/stable/j.ctt1mtz55k.6,
12. Wieniecki K., Inicjatywy archiwizacji Internetu – przegląd i ocena benchmarkingowa wybranych europejskich serwisów WWW, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia , nr 21, 2023,
13. Wilkowski M., Oddolne archiwizacje Internetu jako działania społeczne, Archiwa – Kancelarie – Zbiory, nr 6(8), 2015, s. 207-220, https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AKZ/article/view/AKZ.2015.007,
14. Wilkowski M., Wayback Machine - podstawy wykorzystania, Biuletyn EBIB, nr 172, 2017, http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/148.
|
W cyklu 2022/23L:
Identyczne jak w części A |
W cyklu 2023/24L:
Identyczne jak w części A |
W cyklu 2024/25L:
Identyczne jak w części A |
W cyklu 2025/26L:
Identyczne jak w części A |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: