Problemy estetyki współczesnej 2400-OG-PEW
Tematem zajęć będą różnorakie problemy związane z estetyką i sztuką współczesną, związane z:
- pojęciami antyestetyki, estetyzacja, – jako zjawiska określające obszar badań współczesnej estetyki
- estetyka i sztuka współczesna w perspektywie postmodernizmu
- estetyka jako filozofia sztuki i praktyka krytyczna
- wybitni przedstawiciele estetyki współczesnej.
Problemy badawcze omawianych zagadnień związane będą z:
- kwestią reprodukcji i oryginału
- zmian w myśleniu estetycznym dokonanymi przez sztukę w latach 20-60 XX w.
- z rozumieniem sztuki w sensie społecznym, hermeneutycznym, postmodernistycznym
- odwołujące się do dziedzin nowych mediów: fotografia, film, elektronika, wirtualna rzeczywistość
- związanej z ciałem, cielesnością i nowym odbiorem bodźców w świecie ponowoczesnym.
Każdemu z tych tematów poświęcone będą jedne lub dwa zajęcia w zależność od obszerności dostępnych materiałów.
W cyklu 2023/24Z:
„identyczne jak w części A” |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- esej pisemny - W1
Kryteria oceniania:
np. Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie napisanego eseju na temat związany z estetyką współczesną
lub przygotowanie prezentacji na zajęcia
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Jose Ortega y Gasset. Dehumanizacja sztuki, [w:] Dehumanizacja sztuki i inne eseje, przeł. Piotr Niklewicz, Warszawa 1980;
Georg Gadamer, Aktualność piękna, przeł. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 1993;
W. Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, wyd. dow.;
Sartre, Dzieło sztuki w: tegoż Wyobrażenie, wyd. dow.;
U. Eco, Analityka języka poetyckiego, Dzieło otwarte w sztukach wizualnych [w:] tegoż, Dzieło otwarte, Warszawa 1994;
Ben Singer, „Sensacyjność” a świat wielkomiejskiej nowoczesności, przeł. W. Marzec, J. Slodkowski, [w:] Tomasz Majewski (pod red.), Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2009, ss. 143-184;
L. Blaustein, Przyczynki do psychologii widza kinowego [w:] Wybór pism estetycznych, Kraków 2005;
Siegfried Kracauer, Widz (rozdz. 9) [w:] Tegoż, Teoria filmu: wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. W. Wertenstein, Warszawa: Wyd. Artystyczne i Filmowe 1975, ss. 178-193;
Wolfgang Welsch, Na drodze do kultury słyszenia, przeł. K. Wilkoszewska, [w:] Eugeniusz Wilk (pod red.), Przemoc ikoniczna czy „nowa widzialność”?, Katowice Wyd. UŚ 2001, ss. 56-74;
M. McLuhan, Przestrzeń wizualna i akustyczna, [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, red. C. Cox, D. Warner, Gdańsk 2010, s. 95-101;
Jay, Kryzys tradycyjnej władzy wzroku. Od impresjonistów do Bergsona, przeł. J. Przeźmiński, [w:] Ryszard Nycz (pod red.), Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, Kraków: Wyd. Universitas 1998, ss. 295-330;
H. Broch, Kilka uwag o kiczu, w: Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998, s. 132 inn. P. Beylin, Autentyczność i kicze, Warszawa 1975;
Wolfgang Welsch, Sztuczne raje. Rozważania o świecie mediów elektronicznych i o innych światach, przeł. J. Gilewicz, [w:] Anna Zeidler-Janiszewska (pod red.), Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury, Poznań: Fundacja Humaniora 1998, ss. 167-188;
R. Shustermann, Somatoestetyka a problem ciało/media [w:] tegoż, O sztuce i życiu, Wrocław 2007;
S. Langer, Nowy sens filozofii, przeł. A. H. Bogucka, Warszawa 1976 (Roz. O znaczeniu w muzyce.);
Lyotard, Po wzniosłości: stanowisko estetyki, przeł. A. Kluba, [w:] Szkice; tenże, Les Immateriaux, w: Muzeum sztuki, Kraków 2005, 221-234;
Flusser V., Ku filozofii fotografii, Katowice 2004
W cyklu 2023/24Z:
1. Narodziny sztuki nieprzedstawiającej a dehumanizacja |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: