Mała etyka czyli o moralności bez patosu 2400-OG-MEMP
Wykład jest próbą rozpoznania zagadnienia „małej etyki”
Zajęcia skupiają się na kluczowym napięciu między etyką akademicką a potocznym doświadczeniem moralnym oraz związanym z nim rozwarstwieniem na podniosłe hasła moralistyki oraz przeciwstawiany mu tzw. "żywioł życia”.
Zapleczem teoretycznym jest kategoria „małej etyki” (Kołakowski, Kotarbiński, Ossowska), małych cnót i przywar (Domeracki, Jaranowski, Zdrenka), etyki prostomyślności (Bańka) oraz autentyczności (Taylor) przy wsparciu literatury, podejmującej zagadnienia moralne (Teofrast, Szekspir, Mandeville, Molier)
Spis kolejno realizowanych tematów.
(z uwagi na genealogiczny charakter wykładu prowadzący zastrzega sobie możliwość rozbudowania poszczególnych wątków w toku wykładu):
Wprowadzenie
1. Kluczowa opozycja – moralność i etyka
2. Korzenie słownika europejskiej etyki: ethos, etyka, mores, arete patos
Zagadnienie „małej etyki” w ujęciu teoretycznym:
3. Próby ucieczki od „wielkich narracji” etycznych - minima moralia (Theodor Adorno, Andrei Pleșu, Leszek Kołakowski)
4. Nauka o moralności za miast etyki? Tropem Marii Ossowskiej i etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego
6. Etyka prostomyślności i eutyfroniki Józefa Bańki; pułapki prosotmyślności
7. Etyka moralnej głupoty H.-G. Moellera
8. Etyka autentyczności? (Ch. Taylor)
Tropem źródeł literackich, filmowych, serialowych
9. Charaktery Teofrasta
10. Bajka o pszczołach Mandeville’a
11. Inne tropy literackie (Szekspir, Molier, literatura sowizdrzalska)
12. Bohaterowie i szwarccharaktery w kinie, serialu i grach
Projekt małej etyki a tradycja etyki cnót - seria "Miniatury etyczne"
13. Sześć cnót mniejszych
14. Projekt przywar mniejszych
15. Podsumowanie cyklu zajęć i przygotowanie do zaliczenia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę.
Wstępnym warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, z dopuszczeniem dwóch nieobecności, niewymagających usprawiedliwienia.
Podstawową formą zaliczenia jest aktywność na zajęciach oceniana samodzielnie przez studentów oraz test pisemny.
Forma dodatkowa (nieobligatoryjna) – praca semestralna na uzgodniony z prowadzącym temat. Przygotowanie poprawnej merytorycznie pracy, w zależności od jej trójstopniowej oceny wpływa na ostateczną ocenę z kursu (+0,5/1/1,5 oceny). Taka sama skala dotyczy oceny aktywności na zajęciach.
Zakres materiału obowiązującego na zaliczeniu obejmuje wyłącznie treści wykładu.
Wymagany próg zaliczenia na ocenę dostateczną – 50%, pozostałe oceny wg zakresów, dla całkowitej skali 30 pkt.:
0-15 ndst
16-18 dst
19-20 dst+
21-23 db
24-25 db+
26 i więcej bdb
Zaliczenie testu na ocenę pozytywną jest obligatoryjne.
Test pisemny – W1, W2, W4, U1, U2, U3
Literatura
LITERATURA ZALECANA
Arystoteles, "O cnotach i wadach", przeł. L. Regner, [w:] idem, Dzieła wszystkie, t. 5, PWN, Warszawa 1996, s. 496–505.
Bielik Agata, "Żargon autentyczności", „Etyka” 1996, nr 29, s. 209-216.
Domeracki P., Etyka małych kroków i niewielkich dóbr, VIII MFE Kraków, 23–25 czerwca 2014 „Współczesne oblicza dobra”.
Domeracki P., M. Jaranowski, M. T. Zdrenka, "Sześć cnót mniejszych", Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012.
Kołakowski L., "Mała etyka", w: "Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań", Wydawnictwo Znak, Kraków 2006, s. 115–170.
Mandeville B., "Bajka o pszczołach, czyli wady prywatne – zyskiem publicznym", przeł. A. Glinczanka, PWN, Warszawa 1957.
Moeller H.-G., "The Moral Fool. A Case for morality", Cilumbia Univ. Press, New York 2009
Molier, "Świętoszek", różne wydania
Nierodka P. Etyka prostomyślności a eutyfronika, “Folia Philosophica” 2008, T. t 26, s 303-321.
Silbermann Alphonse, "O sztuce płaszczenia się", przeł. R. Michalski i M. Kwiecińska-Zdrenka, Toruń 2023.
Shklar J., "Zwyczajne przywary", przeł. M. Król, Znak, Kraków 1997.
Taylor Ch., "Etyka autentyczności", przeł. A. Pawelec, Znak, Kraków 2002.
Teofrast, "Charaktery", przeł. I. Dąmbska, [w:] idem, "Pisma", PWN, Warszawa 1963, t. 1, s. 340–370.
Zarzycki R., "Etyka codzienności – czy można być dobrym po prostu? Społeczno-polityczna analiza moralności jako towaru, oręża i dystynkcji", Collegium Civitas, Warszawa 2021.
Zdrenka M., "The Provisional Moral Code (la morale provisoire) or the Permanent Ethical Stop-gap? Inspiration from Descartes and Montaigne", „Ruch Filozoficzny” 2016, vol. LXXII, No. 4, p. 85–101.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: