Economic sociology 2400-OG-EN-ES
Ten kurs pokaże, w jaki sposób socjologia odpowiada na pytania typu: dlaczego ludzie razem tworzą firmy? Jakie są cechy globalnych elit biznesowych? Dlaczego szwedzki kapitalizm różni się od kapitalizmu australijskiego? Dlaczego małe firmy nie chcą terminali bezgotówkowych? Głównym celem jest przedstawienie zastosowania metod i teorii socjologicznych w badaniach zagadnień ekonomicznych. U podstaw tej dyskusji leżą takie kwestie, jak – społeczne podłoże racjonalności aktorów, społeczne ograniczenia działalności gospodarczej, kulturowe aspekty prowadzenia biznesu. Odwołując się do klasycznych (Weber, Marks, Durkheim, Simmel) oraz współczesnych teorii i koncepcji socjologicznych (Granovetter, DiMaggio, North) omówimy najważniejsze i aktualne tematy socjologii ekonomicznej, m.in. społeczeństwo bezgotówkowe, ład korporacyjny, sieci i zmowy w ramach elit biznesowych (dyrekcje powiązane), odmiany kapitalizmu, zaufanie i władza w gospodarce i relacjach biznesowych. Wykład zakończy się egzaminem pisemnym.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceny:
- egzamin pisemny (3 pytania otwarte) - W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U4, K1, K2
Kryteria oceny:
Wykład – egzamin pisemny (maks. 20 pkt):
• niedostateczny– 10 pkt (50%)
• dostateczny – 11 pkt (51%)
• dostateczny plus – 15 pkt (75%)
• dobry – 16 pkt (80%)
• dobry plus – 17 pkt (85%)
• bardzo dobry-18-20 pkt (90%)
Literatura
1. Paul DiMaggio.1998. The New Institutionalisms : Avenues of Collaboration. Journal of Institutional and Theoretical Economics, Vol. 154 (1998)
2. John W. Meyer and Brian Rowan. Institutionalized Organizations: Formal Structure as Myth and Ceremony. The American Journal of Sociology, Vol. 83, No. 2 (Sep., 1977), pp. 340-363
3. Nee, V. (1998). Sources of the New Institutionalism. In M. C. Brinton & V. Nee (Eds.), The New Institutionalism in Sociology (pp. 1–16). New York: Russel Sage Foundation.
4. March, J. G., & Olsen, J. P. (2011). Elaborating the “New Institutionalism.” In R. E. Goodin (Ed.), The Oxford Handbook of Political Science. https://doi.org/10.1093/OXFORDHB/9780199604456.013.0008
5. Mayer, M. C. J., & Whittington, R. (1999). Strategy, structure and “systemness”: National institutions and corporate change in France, Germany and the UK, 1950-1993. Organization Studies, 20(6), 933–959. https://doi.org/10.1177/0170840699206002
6. Ingram, P., & Clay, K. (2000). The Choice-Within-Constraints New Institutionalism and Implications for Sociology. Annual Review Sociology, 26(2000), 525–546. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.26.1.525
7. Granovetter, M. (1985). Economic Action and Social Structure: the Problem of Embeddedness. American Journal of Sociology, 91(3), 481–510. https://doi.org/10.17323/1726-3247-2002-3-44-58
8. Szalacha-Jarmużek, J., & Pietrowicz, K. (2018). Missing causality and absent institutionalization. A case of Poland and methodological challenges for future studies of interlocking directorates. Economics and Sociology, 11(4), 157-172. doi:10.14254/2071-789X.2018/11-4/10
9. Buch-Hansen, H. (2014). Interlocking directorates and collusion: An empirical analysis. International Sociology, 4(29), 249-267.
10. Granovetter, M. S. (1973). The Strength of Weak Ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360-1380.
11. Schoorman, F. D., Bazerman, M. H., & Atkin, R. S. (1981). Interlocking directorates: a strategy for reducing environmental uncertainty. Academy of Management Review, 6, 243-251.
12. O’Dwyer, R., 2019. Cache society: transactional records, electronic money, and cultural resistance. Journal of Cultural Economy, 12(2), pp. 133–153. https://doi.org/10.1080/17530350.2018.1545243
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: