Bioetyka i aksjomedycyna 2400-OG-BIAM
1) Wprowadzenie do filozofii moralnej:
a. etyka - etos - moralność [sens i zakres za/stosowania].
b. wstępna typologia i przegląd kluczowych teorii etycznych.
2) Wprowadzenie do bioetyki:
a. narodziny, geneza, rozwój i charakterystyka bioetyk/i.
b. kierunki rozpoznań oraz analiz bioetycznych [biogeneza, bioterapia i tanatologia].
c. prezentacja wiodących/bazowych „zasad bioetycznych”, autorstwa m. in. Bauchampa, Childressa i Engelhardta.
d. Aksjomedycyna – jako przykład sporu, o wartości w bioetyce [na przykładzie takich wartości, jak autonomia, odpowiedzialność, sprawiedliwość i zaufanie].
e. Bioetyka a eugenika.
3) Value of Life vs Santcity of Life - spór o wartość życia ludzkiego.
4) Human Liberation vs Animal Liberation - spór o naturę ludzką.
5) Bioetyka a biogeneza życia – próba implementacji kategorii bioetycznych do wyjaśnienia problemów, które implikuje dynamiczny rozwój m. in. genetyki, embriologii i medycyny reprodukcyjnej.
6) Bioetyka a bioterapia – próba użycia kategorii bioetycznych do wyjaśnienia problemów, które rodzi dynamiczny rozwój m. in. technologii transplantacyjnych.
7) Bioetyka a tanatologia – próba użycia kategorii bioetycznych do eksplikacji, takich zagadnień, jak np.: eutanazja (czynna i bierna), samobójstwo (wspomagane, nie-wspomagane), tj. problemów natury suicydologicznej.
8) Biojurysprudencja (zagadnienie praw i obowiązków na linii pacjent-lekarz, w tym problem autonomii pacjenta i paternalizmu lekarskiego, prawo do informacji, zagadnienie tajemnicy lekarskiej).
9) Prawo bio/medyczne i bio/technologiczne (na wybranych przykładach, m. in. problem patentów genetycznych, badań z użyciem materiału odzwierzęcego oraz ludzi, eksperymentów inwazyjnych i nieinwazyjnych, czy też zgody domniemanej)
10) Aksjomedycyna – namysł nad kluczowymi wartościami dla nauk biomedycznych (m. in. wartość zdrowia, choroby, wyleczenia).
11) „High tech” - „slow tech” – o dwojakim spojrzeniu na rozwój współczesnej wiedzy w obszarze biomedycyny;
12) Badania nad GMO – argumentacja za i przeciw;
13) Podsumowanie kursu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- oxfordzka
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
- uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne są dwie niewymagające usprawiedliwienia ani odpracowania nieobecności w semestrze)
- mile widziana aktywność (nie jest obowiązkowa)
- zaliczenie na ocenę na podstawie testu jednokrotnego wyboru (wyłącznie z treści wykładów)
Kryteria oceniania:
bdb. (5,0) - od 91%
db.+ (4,5) - 85-90%
db. (4,0) - 71%-84%
dst.+ (3,5) - 65%-70%
dst. (3,0) - 51%-65%
ndst. (2,0) - 0-50%
Wymagany próg na ocenę dostateczną 50%+1
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Adamkiewicz M., Zagadnienie śmierci w bioetyce, Warszawa 2002;
Beauchamp L., Childress J.F., Zasady etyki medycznej, Warszawa 1995;
Bioetyka personalistyczna, red. Tadeusz Biesaga, Kraków 2006;
Bioetyka polska, red. T. Biesaga, Kraków 2004;
Bołoz W., Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007;
Bołoz W., Życie w ludzkich rękach: podstawowe zagadnienia bioetyczne, Warszawa 1997;
Chyrowicz B., Bioetyka i ryzyko: argument "równi pochyłej" w dyskusji wokół osiągnięć współczesnej genetyki, Lublin 2002;
Filipowicz A., Bioetyka: dialog w obronie życia, Warszawa 2002;
Gillon R., Etyka lekarska: problemy filozoficzne, Warszawa 1997;
Kurkowski J. L., Medycyna: bioetyka i polityka, Bielsko-Biała 2002;
Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, red. M. Gałuszko i K. Szewczyk, Warszawa-Łódź 2002;
Singer P., Etyka praktyczna, Warszawa 2003;
Singer P., O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, Warszawa 1994;
Seroczyńska M., Eutanazja i wspomagane samobójstwo na świecie, Kraków 2004;
Ślipko T., Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Kraków 1994;
Tokarczyk, R. A., Prawa narodzin, życia i śmierci : etyczne problemy współczesności, Lublin 1988;
Tulibacki W., Etyka i nauki biologiczne, Olsztyn 1994;
Ziemiński I., Zagadnienie śmierci w filozofii analitycznej, Lublin 1999;
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
Ewentualne wątpliwości zostaną wyjaśnione i uzgadniane z osobami uczestniczącymi w zajęciach podczas pierwszego spotkania |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: