Analiza wykluczenia społecznego 2400-OG-AWS
W ramach konwersatorium uczestnicy będą wykorzystywać swą dotychczasową wiedzę i doświadczenia do rozpoznawania procesów i czynników sprzyjających wykluczeniu i marginalizacji społecznej we współczesnych społeczeństwach. Niewielkiej objętości teksty zaproponowane do dyskusji (wymienione poniżej) mają służyć rewizji popularnych opinii na temat przyczyn wykluczenia społecznego oraz efektywnych form jego ograniczania.
Uczestnicy konwersatorium będą przygotowywali i prezentowali krótkie, kilkuzdaniowe stanowiska wobec kluczowego zagadnienia danych zajęć, a następnie będą porównywali argumenty uzasadniające te stanowiska.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Końcowa ocena zaliczeniowa będzie w równych częściach składała się z oceny poziomu przygotowania się do zajęć, aktywności oraz dwu sprawdzianów znajomości omawianych tekstów (planowanych w połowie i pod koniec zajęć).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura do poszczególnych spotkań:
1. Zajęcia organizacyjne
2. Definiowanie wykluczenia społecznego
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej 1997, Art. 1, 2, 5, 6, 8, 30, 32, 64-70, 76.
Frieske K., Socjologia demaskatorska, Warszawa 2012, IPiSS, s. 116-119.
3. Koncepcje wykluczenia społecznego
Bauman Z., Zbędni, niechciani, odtrąceni – czyli o biednych w zamożnym świecie, Kultura i Społeczeństwo 1998, nr 2, s. 3-18.
4. Koncepcje zróżnicowania społecznego
Davis K. i W. Moore, O niektórych zasadach uwarstwienia [w:] Socjologia. Lektury (red. P. Sztompka i M. Kucia), Kraków 2005, Znak, s. 437-445.
Wesołowski W., Klasy, warstwy i władza, Wyd. 5, Warszawa 1980, PWN, s. 129-149. ( w Wyd. 3 i wyższych rozdział 'Funkcjonalna teoria uwarstwienia')
5. Zasady podziału dochodu narodowego
Galbraith J. K., Godne społeczeństwo. Program troski o ludzkość, Warszawa 1999, Bellona, s. 55-60.
6. Równość, nierówność, wykluczenie
Korten D., Świat po kapitalizmie, Łódź 2002, Obywatel, s. 89-93.
Nierówni i równiejsi (red. T. Kowalik), Warszawa 2002, Fundacja Innowacja, s. 52-59.
7. Próby reintegracji społecznej
Frieske K., Migotanie rzeczywistości: wieloznaczność ‘sukcesu’ programów społecznej inkluzji [w:] Utopie inkluzji (red. K. Frieske), Warszawa 2004, s. 69-83.
8. Akulturacja obcego
Włoch R., ‘Laïcité nie podlega negocjacjom?’ Republikański model integracji muzułmańskich imigrantów we Francji [w:] Tożsamość i przynależność (red. M. Kempny, G. Woroniecka i P. Załęcki), Toruń 2008, UMK, s. 51-65.
9. Aksjologia w nauce a wykluczenie społeczne
Hempel C., Nauka i wartości ludzkie [w:] Metodologiczne podstawy socjologii (red. P. Sztompka) Kraków 1975, s. 269-275.
Gouldner A., Anty-Minotaur, czyli mit socjologii wolnej od wartości [w:] Kryzys i schizma (wybr. E. Mokrzycki) T.1, Warszawa 1984, PIW, s. 13-14.
10. Pozory reintegracji
Gorzelak G. i B. Jałowiecki, Strategia rozwoju a polityka regionalna Polski [w:] Gospodarka przestrzenna i regionalna w trakcie przemian (red. W. Kosiedowski), Toruń 1995, UMK, s. 161-181.
11. Reintegracja poprzez współpracę gospodarczą
Stiglitz J., Globalizacja, Warszawa 2004, PWN, s. 7-12, 46-47 i 82-83.
Wolfensohn J., Wyzwanie dla naszego pokolenia,Rzeczpospolita z 24 X 2001, s. A8.
12. Praktyki wykluczania
Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Kraków 2006, WAM, s. 112-116.
13. Praktyki wykluczania ludności wiejskiej
Zabłocki G., Źródła bezrobocia na wsi, Wieś i Rolnictwo 1997, nr 3, s. 65-73.
14. Kryminalizacja ubogich
Wacquant L. Więzienia nędzy, Warszawa 2009, IW Książka i Prasa, 75-96.
15. Zajęcia podsumowujące
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: