Choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne 1855-P2-CHWPIN-S1
Pełny opis przedmiotu Pielęgniarstwo w chorobach wewnętrznych - przedmiot realizowany na II roku st. stacjonarnych I stopnia kierunku pielęgniarstwo w formie wykładów, zajęć praktycznych, praktyki zawodowej i samokształcenia.
WYKŁADY (15h) mają na celu wyposażenie studentów w aktualną wiedzę dotyczącą zakresu, sposobów i zasad pielęgnowania pacjentów z ostrymi oraz przewlekłymi internistycznymi schorzeniami układów: krążenia, oddechowego, pokarmowego, moczowego, krwiotwórczego, z chorobami metabolicznymi i nieurazowymi schorzeniami narządu ruchu.
Stałymi elementami omawianymi na wykładach są: charakterystyki typowych pacjentów ze schorzeniami internistycznymi, najczęstsze problemy pielęgnacyjne chorych w poszczególnych jednostkach i stanach chorobowych, zakres i kierunki gromadzenia informacji o stanie pacjenta (zadania diagnostyczne pielęgniarki), oraz dostosowane do niego zadania pielęgniarskie (lecznicze, opiekuńczo - pielęgnacyjne, edukacyjne) jako integralne składowe procesu pielęgnowania.
Ważnym elementem jest edukacja w określonych jednostkach chorobowych - jej obszary i treści, a także specyfika realizacji zależnie od zapotrzebowania, wieku, stanu oraz poziomu motywacji pacjenta.
W przypadku nieobecności studenta na wykładzie zobowiązany jest on do opracowania zagadnień związanych tematycznie z danym wykładem i przekazanie opracowania wg wskazań osoby prowadzącej wykłady.
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE mają na celu nabycie przez studentów kompetencji niezbędnych w praktycznej opiece nad pacjentami ze schorzeniami wewnętrznymi w warunkach szpitalnych i pod nadzorem nauczycieli zawodu.
Duży nacisk kładzie się podczas zajęć praktycznych na kształtowanie aktywnej postawy studenta wobec pacjenta, przejawiającej się zaangażowaniem w rozpoznanie jego stanu, problemów, potrzeb, a następnie planowanie i realizowanie działań pielęgniarskich z uwzględnieniem zindywidualizowanego podejścia do pacjenta.
Studenci, w oparciu o posiadaną wiedzę i sprawności, doskonalą się w umiejętnościach:
- nawiązywania kontaktu interpersonalnego
- gromadzenia danych o chorym,
- stawiania diagnozy pielęgniarskiej
- planowania i opieki w zakresie zadań leczniczych, opiekuńczo - pielęgnacyjnych, edukacyjnych
- wykonywania czynności instrumentalnych.
W każdym dniu zajęć realizowany jest temat z zakresu praktycznych aspektów opieki w wybranych schorzeniach internistycznych.
Zajęcia praktyczne dla studentów CM w Bydgoszczy odbywają się w Klinice Alergologii, Immunologii Klinicznej i Chorób Wewnętrznych mieszczącej się w Szpitalu Uniwersyteckim nr 2 im. dr. J. Biziela.
10 godzin wymiaru zajęć praktycznych jest przeznaczone na ćwiczenie umiejętności pielęgniarskich w zakresie opieki nad pacjentami internistycznymi w warunkach sali symulacji wysokiej wierności (SWW) przy wykorzystaniu scenariusza (Centrum Symulacji Medycznej przy ul. Kurpińskiego).
Tematyka symulacji znajduje się w sekcji ZAJĘCIA PRAKTYCZNE w części B tego formularza
Studenci wszystkie czynności i zabiegi pielęgniarskie wykonują za zgodą i pod nadzorem opiekunów (nauczycieli i zatrudnionych pracowników kliniki). Obowiązuje pełne umundurowanie pielęgniarskie, bezpieczne zmienne obuwie oraz wyraźny do odczytania identyfikator, aktualna książeczkę zdrowia z potwierdzonym brakiem przeciwwskazań zdrowotnych do ich odbywania.
Każda zmieniona sytuacja zdrowotna (np. ciąża) powinna zostać zgłoszona koordynatorowi przedmiotu lub osobie prowadzącej zajęcia.
W przypadku wystąpienia objawów chorobowych (przeziębieniowych i/lub sugerujących możliwość infekcji wirusem SARS-CoV2 student ma zakaz przychodzenia na zajęcia, musi natomiast zgłosić ten fakt niezwłocznie osobie prowadzącej zajęcia.
W okresie trwania pandemii podczas zajęć praktycznych obowiązują zasady zapobiegania rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV2, szczegółowo regulowane przez zarządzenia (i ich aktualizacje) Rektora Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w sprawie zapobiegania rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 wśród członków społeczności Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz wewnętrzne regulacje jednostki, w której odbywa się kształcenie praktyczne.
SAMOKSZTAŁCENIE (15h) rozwija odpowiedzialność za własny rozwój zawodowy oraz kreatywność w planowaniu opieki nad pacjentem. Polega ono na samodzielnym poszukiwaniu źródeł informacji, przyswojeniu wiedzy z zadanego zakresu tematyki, oraz opracowaniu zadania problemowego w formie prezentacji PowerPoint.
Opracowanie studenta stanowi dokument i podlega archiwizacji.
Temat zadania, kryteria oceny oraz zasady dostarczania prac znajdują się w sekcji SAMOKSZTAŁCENIE w części B tego formularza.
PRAKTYKA ZAWODOWA (40h) ma na celu wykorzystanie zdobytej wcześniej wiedzy i doskonalenie umiejętności niezbędnych w opiece nad chorymi, we współpracy z zespołem terapeutycznym oraz pełniejsze wdrożenie do zasad organizacji pracy w oddziale pod okiem mentora (opiekuna studenta na praktyce).
Praktyki zawodowe wakacyjne z pielęgniarstwa w chorobach wewnętrznych (40h) odbywają się w placówce lecznictwa stacjonarnego, a klinika/oddział, w którym student ją realizuje musi zawierać w nazwie człon – „internistyczny” lub „chorób wewnętrznych”.
Zgodnie z deklaracją studenta praktyki mogą być odbywane w placówkach uczelnianych (zapisy - praktyki formalizowane przez CM UMK - poza umowami indywidualnymi!)) lub w placówce wybranej przez studenta (organizacja indywidualna praktyki), o ile placówka i wskazana osoba opiekuna praktyki spełniają określone kryteria. *
*W specyficznych warunkach narzuconych przez epidemię SARS-COVid-19 i w związku z trudnościami z dostępem do uczelnianych placówek medycznych rekomenduje się indywidualną organizację praktyki zawodowej w wybranej placówce medycznej, po uzyskaniu zgody od kierownictwa tej placówki oraz zgody na zawarcie porozumienia od Pani Dziekan WNoZ.
Przy wyborze placówki innej niż uczelniana student samodzielnie musi uzyskać stosowne zgody:
- wstępną pisemną zgodę pionu kierowniczego placówki (Pielęgniarki Naczelnej/Dyrektora ds. Pielęgniarstwa/ Dyrektora placówki),
- zgodę kierownika praktyk, odpowiedzialnego za realizację praktyki z przedmiotu PIELĘGNIARSTWO INTERNISTYCZNE lub koordynatora kierunkowego praktyk - po weryfikacji wybranej placówki oraz osoby mentora (podpis potwierdzający zgodę składany jest na wniosku o zawarcie porozumienia);
- zgodę Pani Dziekan WNoZ na zawarcie porozumienia z wybraną placówką (placówki, które nie mają zawartego porozumienia z Uczelnią lub na wydanie skierowania na praktykę (placówki z aktualnie zawartym porozumieniem*)
* Lista placówek z aktualnie zawartym porozumieniem znajduje się na stronie Dziekanatu w zakładce praktyki; w związku z pandemią koronawirusa możliwość odbywania praktyk w placówkach jest zależna od aktualnej sytuacji epidemicznej.
Wydrukowany i wypisany wniosek o zawarcie porozumienia/wystawienie skierowania - wzór na stronie Dziekanatu - podpisany przez wszystkie wymagane osoby należy kierować do Dziekanatu WNoZ w okresie pandemicznym drogą elektroniczną na wskazane w komunikacie dla studentów adresy mailowe w formie skanów/zdjęć dokumentów).
W związku z elektronicznym obiegiem dokumentów należy wysłać je do zatwierdzenia z odpowiednim wyprzedzeniem, optymalnie na dwa tygodnie przed ustalonym terminem praktyk.
Aby móc przeprowadzić weryfikację placówki i osoby mającej sprawować funkcję mentora, student zobligowany jest:
1. wydrukować ze strony CM UMK (Wydział Nauk o Zdrowiu, sekcja STUDENT, zakładka PRAKTYKI ZAWODOWE) ,
2. dostarczyć do placówki celem wypełnienia i zatwierdzenia,
2. dostarczyć do jednostki i osoby odpowiedzialnej w niej za realizację praktyki z pielęgniarstwa w chorobach wewnętrznych następujące dokumenty:
- arkusz oceny placówki* (Kryteria doboru placówki), który powinien zostać wypełniony i potwierdzony podpisem i pieczątką przez osobę z pionu kierowniczego tej placówki
* w przypadku placówek, z którymi Uczelnia ma zawarte porozumienie nie jest to obligatoryjne
UWAGA! Jeśli na praktykę zawodową do danej placówki idzie więcej niż jeden student, wystarczy uzyskanie jednego arkusza oceny tej placówki.
- arkusz oceny mentora (Kryteria doboru mentora praktyk zawodowych), którą wypełnia i potwierdza osoba mająca pełnić rolę mentora; na tym arkuszu, na dole, winna znaleźć się również pieczątka placówki, w której ta osoba jest zatrudniona.
MENTOR to osoba, która sprawuje nad studentem bezpośrednią opiekę podczas całego czasu trwania praktyki.
Aby pełnić funkcję mentora na praktykach osoba powinna spełniać określone kryteria – posiadać wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy mgr pielęgniarstwa lub posiadać specjalizację w dziedzinie mającej zastosowanie w pielęgniarstwie, oraz doświadczenie w praktycznym szkoleniu personelu pielęgniarskiego.
STUDENT ORGANIZUJĄCY INDYWIDUALNIE PRAKTYKĘ ZOBOWIĄZANY JEST WYDRUKOWAĆ ZE STRONY ZAKŁADU PIELĘGNIARSTWA INTERNISTYCZNEGO TZW. PAKIET MENTORA lub, ewentualnie, SYLABUS PRZEDMIOTU. Pakiet/sylabus zawiera cele praktyki, zakładane efekty uczenia się, tematykę, regulamin i kryteria jej zaliczenia. Jeśli dany mentor sprawuje W TYM SAMYM CZASIE opiekę nad grupą studentów Z TEGO SAMEGO ROKU, wystarczy mu dostarczyć jeden egzemplarz pakietu mentora/sylabusa.
Wpisu zaliczenia końcowego praktyk zawodowych dokonują mentorzy w książeczkach umiejętności. Wpisy powinny być dokonywane w sposób czytelny i kompletny.
Potwierdzenia odbycia i zaliczenia praktyki zawodowej dokonuje osoba koordynująca praktyki w ramach jednostki (kierownik praktyk lub osoba przez nią wyznaczona) i dokonuje wpisu w systemie USOS.
Po zakończeniu praktyk zawodowych student zobowiązany jest ponadto do wydrukowania i wypełnienia ankiety ewaluacji praktyki zawodowej z pielęgniarstwa internistycznego. Ankieta dostępna jest na stronie CM UMK/Wydział Nauk o Zdrowiu/ Student/ Praktyki zawodowe/ Położnictwo.
Wypełnione ankiety studenci dostarczają wraz z książeczkami umiejętności do osoby zatwierdzającej zaliczenie praktyki zawodowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- gry i symulacje
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania Ocena studenta podczas zajęć z pielęgniarstwa w chorobach wewnętrznych odbywa się na podstawie weryfikacji:
- posiadanej przez niego wiedzy merytorycznej,
- umiejętności wykorzystania wiedzy merytorycznej do działań praktycznych w opiece nad pacjentem (trafność stawiania diagnozy pielęgniarskiej oraz trafność doboru oraz poprawność wykonania interwencji pielęgniarskich).
- stosunku wobec obowiązków wynikających z regulaminu studiów oraz regulaminu dydaktycznego przedmiotu (frekwencja, terminowość zaliczania poszczególnych form zajęć)
- postawy studenta wobec innych studentów, nauczycieli, członków zespołu terapeutycznego oraz pacjentów (przejawiająca się w odniesieniu do zasad etyki, praw pacjenta, empatii, zaangażowania w opiekę).
Weryfikacja prowadzona jest w oparciu o następujące metody i kryteria:
• ocena formująca
- bieżąca ocena przygotowania do zajęć, aktywności studenta, poprawności wykonawstwa działań – obserwacja pracy studenta, odpytywanie – zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa
- bieżąca ocena realizacji opieki (rozpoznanie pielęgniarskie i proponowane oraz wdrożone działania pielęgniarskie, postawa wobec pacjentów i innych członków zespołu terapeutycznego) – zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa
- ocena opracowanego w ramach samokształcenia zadania problemowego - samokształcenie
- check - listy – zajęcia praktyczne w warunkach SWW (symulacji wysokiej wierności)
- analiza kart ewidencji zajęć (frekwencja) – wykłady, zajęcia praktyczne – do zaliczenia wymaga się 100% obecności; w przypadku absencji – rozliczenie jej wg podanych w regulaminie dydaktycznym zasad (wykłady – praca o tematyce związanej z wykładem; zajęcia praktyczne – odpracowanie nieobecności z inną grupą w terminie ustalonym z osobami prowadzącymi zajęcia)
• ocena podsumowująca – test (zaliczenie końcowe przedmiotu) – wymagane 60% poprawnych odpowiedzi (21/35 pkt).
Wykłady:
- ocena postawy studenta - stosunku do obowiązków wynikających z regulaminu dydaktycznego - analiza frekwencji (do zaliczenia – 100% frekwencji, w przypadku nieobecności – rozliczenie jej wg podanych w regulaminie dydaktycznym zasad (wykonanie pracy pisemnej o tematyce związanej z wykładem, zgodnie z ustaleniem z osobą prowadzącą wykład);
- ocena wiedzy merytorycznej - uzyskanie pozytywnej oceny z testu końcowego
Zajęcia praktyczne:
W warunkach klinicznych:
- ocena postawy studenta z wykorzystaniem obserwacji, obserwacji przedłużonej (zaliczenie kompetencji społecznych w książeczce umiejętności)
• aktywność w realizacji działań na rzecz pacjenta, empatia, przestrzeganie zasad etyki zawodowej i praw pacjenta
• stosunek i zachowanie wobec innych studentów, pacjentów i członków zespołu terapeutycznego – poprawny (szacunek, zachowanie zasad kultury osobistej, lojalność, chęć
udzielania pomocy, umiejętność współpracy)
- bieżąca ocena przygotowania do zajęć – odpytywanie (przed wykonaniem procedur medycznych, w trakcie seminarium)
- bieżąca ocena poprawności wykonawstwa interwencji pielęgniarskich - w odniesieniu do obowiązujących algorytmów i standardów postępowania – obserwacja pracy studenta,
- bieżąca ocena realizowanej opieki w zakresie:
• poprawności, zakresu i trafności w rozpoznaniu stanu pacjenta, jego problemów, potrzeb
• trafności w doborze interwencji pielęgniarskich do stanu i zapotrzebowania pacjenta
• poprawności merytorycznej treści zawartych w działaniach edukacyjnych podjętych na rzecz pacjenta
- frekwencja – do zaliczenia niezbędna 100 % obecność – analiza dokumentacji zajęć
W warunkach symulacji medycznej – obecność i aktywne uczestnictwo studenta w realizacji scenariusza symulacji. Weryfikacja realizacji zadań odbywa się na podstawie check-listy, wg przyjętych dla scenariusza kryteriów.
W warunkach nauczania zdalnego – obecność i aktywność na zajęciach, bieżąca i podsumowująca ocena planów opieki w odniesieniu do przypadków pacjentów z jednostkami chorobowymi zawartymi tematyce zajęć praktycznych.
Praktyka zawodowa:
Na ocenę końcową składa się: ocena poziomu wiedzy niezbędnej w działalności praktycznej, umiejętności praktycznych, sprawności manualnej, postawy (szczegółowe kryteria zawarte są w książeczce umiejętności praktycznych i pakiecie mentora).
Samokształcenie:
Weryfikacja samokształcenia odbywa się poprzez ocenę bieżącą przygotowania do zajęć, ocenę zadania oraz ocenę końcową (test zaliczeniowy).
Szczegółowe kryteria oceny zadania problemowego:
- poprawność merytoryczna zawartych w opracowaniu treści;
- stopień wyczerpania tematu (obszerność treści oraz ich szczegółowość, dostosowanie treści do zagadnienia);
- samodzielność oraz podejście twórcze w planowaniu rozwiązań;
- przestrzeganie wymogów struktury, logiczność, uporządkowanie w układzie treści, estetyka.
Oceniając treść opracowania nauczyciel dla każdego z kryteriów przydziela od 0-5 pkt (max.20 pkt); do zaliczenia wymagana jest suma 12 pkt (60%).
Metody nauczania i ewaluacji nauczania
w odniesieniu do weryfikacji efektów uczenia się:
• test (wykłady, zajęcia praktyczne, samokształcenie) - efekty: W1, W2, W3,
• ocena zadania opracowanego w ramach samokształcenia (prezentacja PowerPoint) - efekty: W1, W2, W3,
• obserwacja, przedłużona obserwacja - aktywność, postawa (wykład, zajęcia praktyczne, praktyka zawodowa) - efekty: U1-U3, K1- K7
• obserwacja - ocena interwencji pielęgniarskich (zajęcia praktyczne, praktyka zawodowa) - efekty: U1- U3, K1- K7.
• odpytywanie (zajęcia praktyczne) - efekty: W1, W2, W3,
Student, aby zostać dopuszczonym do zaliczenia końcowego powinien spełnić następujące kryteria:
- uczęszczać na zajęcia, a w przypadku absencji rozliczyć się z nieobecności, tzn. odpracować ją zgodnie z ustaleniami dokonanymi z osobą prowadzącą zajęcia/koordynatorem przedmiotu*
- rozliczyć się ze wszystkich obligatoryjnych zadań (uzyskanie zaliczenia zajęć praktycznych oraz samokształcenia).
* Zaliczanie nieobecności:
Każda absencja studenta na zajęciach wymaga odpracowania. Każdorazowo należy uzgodnić sposób zaliczenia nieobecności z osobą prowadzącą zajęcia.
Wskazane jest odpracowanie zajęć z inną grupą studentów (o ile istnieje taka możliwość). Alternatywnymi formami zaliczenia nieobecności (jeśli niemożliwe jest osobiste odpracowanie zajęć przez studenta) jest opracowanie pisemne zadanego zagadnienia lub opanowanie wiadomości z danego tematu we własnym zakresie i zaliczenie ich w formie ustnej lub pisemnej w terminie ustalonym wraz z osobą prowadzącą zajęcia.
Forma zaliczenia przedmiotu - test pisemny jednokrotnego wyboru (35 pytań), student otrzymuje 1 pkt za każdą poprawną odpowiedź. Akceptowalny poziom – 60% poprawnych odpowiedzi (min. 21 pkt).
Szczegółowe kryteria oceny wg wyniku testu:
35 – 33 pkt – bardzo dobry
32 – 30 pkt – dobry plus
29 – 27 pkt - dobry
26 – 24 pkt – dostateczny plus
23– 21 pkt – dostateczny
20 – 0 pkt - niedostateczny
W przypadku oceny niedostatecznej student ma prawo przystąpić do poprawki.
*Od roku akademickiego 2019/20 w związku z sytuacją wywołaną epidemią SARS-Cov2 Egzamin z pielęgniarstwa internistycznego odbywa się w formie zdalnej, z wykorzystaniem platformy Moodle.
Termin egzaminu, ustalony ze starostą roku, będzie podany do wiadomości wszystkich studentów na roku za pośrednictwem wiadomości USOS.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe w wymiarze 40 godzin dydaktycznych (wakacyjne) mają na celu wykorzystanie zdobytej wcześniej wiedzy i doskonalenie umiejętności niezbędnych w opiece nad chorymi, we współpracy z zespołem terapeutycznym oraz pełniejsze wdrożenie do zasad organizacji pracy w oddziale pod okiem mentora (opiekuna studenta na praktyce).
Mentorami podczas praktyk zawodowych powinny być osoby posiadające wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy mgr pielęgniarstwa i/lub specjalizację w dziedzinie mającej zastosowanie w pielęgniarstwie, oraz doświadczenie w praktycznym szkoleniu personelu pielęgniarskiego.
Podczas praktyk czynności i zabiegi pielęgniarskie studenci odbywają za zgodą i pod nadzorem mentorów. Obowiązuje pełne umundurowanie, bezpieczne zmienne obuwie oraz wyraźny do odczytania identyfikator.
Student może skorzystać z praktyk organizowanych przez Uczelnię (zapisy) lub odbyć je w wybranej placówce, jeśli tylko spełnia ona wymagane kryteria (arkusz oceny placówki).
Literatura
Literatura Literatura obowiązkowa:
Jurkowska G., Łagoda K. (red.): Pielęgniarstwo internistyczne. Podręcznik dla studiów medycznych., PZWL, W-wa 2011, dodruk 2015.
Literatura uzupełniająca:
1. Daniluk J., Jurkowska G. (red.): Zarys chorób wewnętrznych dla studentów pielegniarstwa., Wyd. "Czelej", Lublin 2005.
2. Kędziora- Kornatowska K., Muszalik M., Krajewska - Kułak E., Wrońska I. (red.): Repetytorium z pielęgniarstwa. Podręcznik dla studiów medycznych., PZWL,W-wa 2010, dodruk 2014.
3. Kędziora - Kornatowska K., Muszalik M. (red.): Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku., Wyd. "Czelej", Lublin 2007.
4. Talarska D., Zozulińska - Ziółkiewicz D.: Pielęgniarstwo internistyczne. Podręcznik dla studiów medycznych., PZWL, W-wa 2017.
5. Szczeklik A. i wsp.: Choroby wewnętrzne. Podręcznik multimedialny., Medycyna Praktyczna, Kraków 2006.
6. Kózka M. (red.): Stany zagrożenia życia. Wybrane standardy opieki i procedury postępowania pielęgniarskiego., Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001.
7. Hasik J., Gawęcki J. (red.): Żywienie człowieka zdrowego i chorego., Wyd. Naukowe PWN, W-wa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: