Oferta własna uczelni: Opieka koordynowana 1855-F4-OK-SJ
Podczas zajęć z przedmiotu „Opieka koordynowana” student zostanie zapoznany z zasadami poprawnego planowania, nadzorowania i samodzielnego wykonywania programu kompleksowego usprawniania pacjenta. Student zdobędzie umiejętności praktyczne i kompetencje w zakresie podstawowych umiejętności klinicznych wykorzystywanych w codziennej pracy fizjoterapeuty. Pozna również w jaki sposób udoskonalić kliniczne umiejętności proceduralne, wykorzystując w sposób praktyczny wiedzę z zakresu postępowania fizjoterapeutycznego w różnych stanach chorobowych. Student po zakończeniu kursu powinien znać zasady działania w zespole interdyscyplinarnym, teoretycznie opisywać i praktycznie wykonywać podstawowe procedury kliniczne. Dodatkowo pozna w jaki sposób wykształcić postawę otwartości i wrażliwości na potrzeby innych oraz będzie mógł ćwiczyć umiejętności podejmowania decyzji w sytuacjach trudnych.
Podczas zajęć student zostanie zapoznany z modelami opieki koordynowanej w Polsce i na świecie, wykształcając umiejętności planowania i koordynowania procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w uwzględnieniem kryterium jakości i efektywności.
Ćwiczenia:
1. Symulacja medyczna, symulacja medyczna w fizjoterapii, wprowadzenie do zagadnienia opieki koordynowanej.
2. Opieka koordynowana w wybranych jednostkach chorobowych – Neurologia
3. Opieka koordynowana w wybranych jednostkach chorobowych – Kardiologia
4. Opieka koordynowana w wybranych jednostkach chorobowych – Chirurgia
W cyklu 2024/25:
Podczas zajęć z przedmiotu „Opieka koordynowana” student zostanie zapoznany z zasadami poprawnego planowania, nadzorowania i samodzielnego wykonywania programu kompleksowego usprawniania pacjenta. Student zdobędzie umiejętności praktyczne i kompetencje w zakresie podstawowych umiejętności klinicznych wykorzystywanych w codziennej pracy fizjoterapeuty. Pozna również w jaki sposób udoskonalić kliniczne umiejętności proceduralne, wykorzystując w sposób praktyczny wiedzę z zakresu postępowania fizjoterapeutycznego w różnych stanach chorobowych. Student po zakończeniu kursu powinien znać zasady działania w zespole interdyscyplinarnym, teoretycznie opisywać i praktycznie wykonywać podstawowe procedury kliniczne. Dodatkowo pozna w jaki sposób wykształcić postawę otwartości i wrażliwości na potrzeby innych oraz będzie mógł ćwiczyć umiejętności podejmowania decyzji w sytuacjach trudnych. Podczas zajęć student zostanie zapoznany z modelami opieki koordynowanej w Polsce i na świecie, wykształcając umiejętności planowania i koordynowania procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w uwzględnieniem kryterium jakości i efektywności. Ćwiczenia: 1. Symulacja medyczna, symulacja medyczna w fizjoterapii, wprowadzenie do zagadnienia opieki koordynowanej. 2. Opieka koordynowana w wybranych jednostkach chorobowych – Neurologia 3. Opieka koordynowana w wybranych jednostkach chorobowych – Kardiologia 4. Opieka koordynowana w wybranych jednostkach chorobowych – Chirurgia |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- projektu
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia:
Zaliczenie pisemne: opracowanie planu opieki koordynowanej dla danego przypadku klinicznego: W1 – W2 (0- 5 punktów, <60%)
Aktywność podczas dyskusji omawianego zagadnienia, jego prezentacja: W1 – W2, U1 – U6 (0- 10 punktów, <60%)
Przedłużona obserwacja: K1 – K3 (0-2 punktów, <60%)
Warunkiem zaliczenia części pisemnej i praktycznej jest uzyskanie minimum 60% punktów w każdej części. Ocena końcowa jest sumą punktów z części pisemnej, ustnej i przedłużonej obserwacji.
< 10 - ndst.
10- 11 - dostateczny;
12- 13 - dostateczny plus;
14 - dobry;
14- 15 - dobry plus;
16- 17 - bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Fizjoterapia w centrum symulacji medycznej. Badania naukowe i praktyka. Red. Marek Żak, Marek Dąbrowski. Kielce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, 2023.
2. Fizjoterapia kliniczna w geriatrii. Red. Andrew A. Guccione, Rita A. Wong, Dale Avers. Wrocław: Elsevier Urban&Partner, cop. 2014.
3. Fizjoterapia w chirurgii. Woźniewski M. Warszawa: PZWL, 2012
4. Fizjoterapia w chorobach układu odechowego. Małgorzata Paprocka- Borowicz, Iwona Demczyszak, Jadwiga Kuciel - Lewandowska. Wrocław: Górnicki Wydawnictwo Medyczne, 2009.
Literatura uzupełniająca:
1. Rehabilitacja kardiologiczna - stosowanie ćwiczeń fizycznych .Bromboszcz Janusz, Dylewicz Piotr. Kraków: Elipsa- Jaim, 2009.
2. Rehabilitacja medyczna. T. 1-2. Pod red. Andrzeja Kwolka. Wrocław: Elsevier Urban&Partner, cop. 2012-2013.
3. Rehabilitacja w chirurgii. Woźniewski M, Kołodziej J, Warszawa: PZWL, 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: