Prowadzony w
cyklach:
2022/23, 2023/24, 2024/25
Kod ISCED: 0915
Punkty ECTS:
1
Język:
polski
Organizowany przez:
Katedra Pielęgniarstwa Zabiegowego
(dla:
Wydział Nauk o Zdrowiu)
Fizjoterapia kliniczna. Kliniczne podstawy fizjoterapii: Kliniczne podstawy fizjoterapii w intensywnej terapii 1855-F2-IT-SJ
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Całkowity nakład pracy studenta
Wykłady : 5 godzin
Ćwiczenia : 10 godzin
Łączny czas pracy studenta, 15 godzin = 1 pkt ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
D.W3.etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób w zakresie: intensywnej terapii, stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii;
D.W4. zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia w najczęstszych
chorobach w zakresie: intensywnej terapii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii;
D.W15.zasady postępowania z pacjentem: nieprzytomnym, w okresie ostrej niewydolności krążenia, w okresie ostrej niewydolności oddechowej, we wstrząsie, ze zdiagnozowaną sepsą, wentylowanym mechanicznie, po urazie czaszkowo-mózgowym oraz po urazie mnogim ciała;
Efekty uczenia się - umiejętności
D.U1. przeprowadzić szczegółowe badanie dla potrzeb fizjoterapii i testy funkcjonalne układu ruchu oraz zapisać i zinterpretować jego wyniki;
D.U28. przeprowadzić podstawowe pomiary i próby czynnościowe, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, test marszowy, test wstań i idź (get up and go), próbę czynnościową na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona oraz próbę wysiłkową na cykloergometrze;
D.U33. przeprowadzić badania czynnościowe układu oddechowego, w tym spirometrię oraz zinterpretować wyniki badania spirometrycznego, badania wysiłkowego i badania gazometrycznego;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
1) nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;
2) wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz
społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej;
3) prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, propagowania i aktywnego
kreowania zdrowego stylu życia i promocji zdrowia w trakcie działań związanych
z wykonywaniem zawodu i określania poziomu sprawności niezbędnego
do wykonywania zawodu fizjoterapeuty;
4) przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej;
5) dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
6) korzystania z obiektywnych źródeł informacji;
7) wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym;
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Znajomość anatomii, fizjologii układu oddechowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną
20 pytań zamkniętych, jedna odpowiedź prawidłowa
5,0: 20-19 pkt.
4,5: 18 pkt.
4,0:17-16 pkt.
3,5: 15-14 pkt
3,0: 13-12 pkt.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Wołowicka L., Dyk D., Anestezjologia i intensywna opieka. Klinika i pielęgniarstwo, PZWL, Warszaw 2014.
2. D. Maciejewski., K. Wojnar-Gruszki., Wnetylacja mechaniczna- teoria i praktyka, α-medica press 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: