Fizjoterapia kliniczna. Kliniczne podstawy fizjoterapii: Kliniczne podstawy fizjoterapii w chirurgii
1855-F2-CH-SJ
Zajęcia będą przedstawiać zagadnienia leczenia chirurgicznego oraz omawiać: patogenezę i objawy kliniczne wybranych jednostek chorobowych, wybrane techniki chirurgiczne, metody leczenia fizykalnego oraz ograniczenia stosowanych metod. Zakres treści umożliwi studentowi prowadzenie dalszych, samodzielnych poszukiwań w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy zawodowej terapeuty.
Całkowity nakład pracy studenta
Obciążenie związane z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
udział w wykładach: 10 godzin
udział w ćwiczeniach: 10 godzin
zaliczenie: 1 godzina
Obciążenie związane z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi łącznie 21 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS.
Bilans całkowitego obciążenia studenta:
udział w wykładach: 10 godzin
udział w ćwiczeniach: 10 godzin
lektura wybranej literatury: 5 godzin
przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 4 + 1 = 5 godzin
Bilans całkowitego obciążenia studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
Bilans praktycznego obciążenia studenta:
udział w ćwiczeniach: 10 godzin
Całkowite praktyczne obciążenie studenta wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Opisuje patogenezę i objawy kliniczne podstawowych chorób chirurgicznych – K_W14
W2: Opisuje narzędzia i zasady oceny stanu pacjenta na potrzeby fizjoterapii w chirurgii – K_W15
W3: Przedstawia zasady prowadzenia dokumentacji fizjoterapeutycznej – K_W34
W4: Omawia wybrane zagadnienia specjalistyczne z zakresu fizjoterapii w chirurgii – K_W36
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Współpracuje z interdyscyplinarnym zespołem specjalistów w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem – K_U09
U2: Dobiera optymalne metody leczenia fizykalnego, wykorzystując wiedzę na temat patogenezy i objawów klinicznych wybranych chorób chirurgicznych – K_U13
U3: Wykorzystuje dokumentację i wyniki badań w zakresie niezbędnym w pracy fizjoterapeuty – K_U40
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie – K_K01
K2: Wie, kiedy należy zwrócić się o pomoc do specjalistów z zakresu chirurgii, będąc świadomym własnych ograniczeń – K_K02
K3: Zachowuje tajemnicę zawodową – K_K04
K4: Szanuje prawa pacjenta – K_K05
K5: Współpracuje z przedstawicielami innych zawodów – K_K07
Metody dydaktyczne
WYKŁAD
• wykład informacyjny
ĆWICZENIA
• analiza przypadku
• dyskusja dydaktyczna
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- doświadczeń
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student przystępujący do kursu powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii oraz ogólnej patofizjologii.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne (0–20 punktów; >60%): W1 – W3, U1
Przedłużona obserwacja (0–10 punktów; >50%): K1 – K2
Literatura
Clinical Surgery, 4th Edition M. Asif Chaudry; James Kinross and Shahnawaz Rasheed,
Surgery: An Introductory Guide for Medical Students 2nd ed. 2021 Edition
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: