Podstawy fizjoterapii: Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu 1855-F1-KR-SJZ
Wykłady
Semestr I
Geneza i współczesne kierunki kształcenia ruchowego w perspektywie personalistycznej kultury fizycznej.
Metodyka, jej istota, zakres i cele: prakseologiczny model kształcenia ruchowego, zasady nauczania i uczenia się, style uczenia i kierowania pracą oraz role zawodowe w procesie kształcenia ruchowego.
Budowa jednostki metodycznej, indywidualizacja i jej miejsce w doborze odpowiednich zadań, metod oraz form organizacji zajęć.
Semestr II
Motoryczność ludzka, jej struktura, zmienność i uwarunkowania w procesie filo i ontogenezy.
Metody kształcenia możliwości wysiłkowych (przejawów zdolności motorycznych).
Sprawność fizyczna i jej testowanie. Kształcenie umiejętności ruchowych (sposoby, rodzaje, metody, modele oraz środki nauczania ruchu).
Ćwiczenia:
Semestr I
Podstawowe zasady korzystania z sali sportowej i basenu pływackiego (BHP) podczas organizowania i prowadzenia zajęć o charakterze ruchowym; Gimnastyka w fizjoterapii – ćwiczenia organizacyjno-porządkowe; Metodyka gier i zabaw ruchowych; Gry i zabawy ruchowe w rehabilitacji i rekreacji osób w różnym wieku; Toki i konspekty zajęć ruchowych; Metodyka pływania wybranymi stylami; Przybory i ćwiczenia koordynacyjne w pływaniu i terapii prowadzonej w wodzie; Samodzielne prowadzenie zabaw opartych na ćwiczeniach oswajających, wypornościowych, oddechowych, poślizgach i ruchach napędowych nóg i rąk; Ćwiczenia terapeutyczne z wykorzystaniem środowiska wodnego i elementów techniki pływania.
Semestr II
Gimnastyka w fizjoterapii –podstawowe pozycje wyjściowe i ćwiczenia kształtujące; Zapis ćwiczeń kształtujących; Prowadzenie ćwiczeń kształtujących; Metodyka i technika gier zespołowych w procesie usprawniania ruchem; Zabawy oparte na elementach zespołowych gier sportowych w rehabilitacji i rekreacji osób w różnym wieku; Ocena sprawności funkcjonalnej; Testowanie sprawności fizycznej; Metodyka nauczania elementów techniki pływania; Aqua aerobik jako forma terapii w wodzie; Inne techniki pływania i skoków do wody – elementy ratownictwa wodnego. Elementy ćwiczeń terapeutycznych w środowisku wodnym; Przygotowanie konspektów zajęć z pływania; Próba samodzielnego prowadzenia zajęć w wodzie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (0 – 15 punktów; > 60%): C.W1, C.W6, C.U3, C.U6
Sprawdziany teoretyczne (0 – 5 punktów; > 80%): C.W6, C.U3, C.U4, C.U6, C.U7, C.U17, K3
Przedłużona obserwacja (0 – 5 punktów; > 50%): K3, K.5, C.U4, C.U7
Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu
pozytywnego wyniku sprawdzianów teoretycznych i
praktycznych oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji
społecznych, uzyska odpowiednią liczbę punktów z
wszystkich ocenianych kryteriów: przygotowanie i praktyczne
odbycie ćwiczeń (ocena w zakresie 0-5) punktów za każde
zajęcia dzielone przez ich liczbę – czynny udział w zajęciach
umożliwia zdobycie 4 lub 5 pkt., a bierne uczestnictwo je
t
ocenione do 3 pkt. – opuszczenie jednego ćwiczenia obniża
ocenę o 1pkt. i wymaga indywidualnego zaliczenia po
uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub
urzędowego); zaliczenie sprawdzianu z pływania, metodyki, gimnastyki i zespołowych gier sportowych; (ocena w zakresie
0-5 pkt.)
Razem 10 pkt.
Tabela zaliczeń
Liczba punktów O
ena
> 5 nzal
6 - 8 zal
9-10 zal+
Ocenę końcową stanowi wynik egzaminu pisemnego
zweryfikowany o ± 0,5 pkt. rezultatem zaliczenia ćwiczeń (zal – obniża ocenę 4,5 i 5,0, a zal+ podwyższa oceny 3,0 – 3,5)
Tabela ocen
Liczba punktów Ocena:
8 - 9 dst (3,0)
10 dst + (3,5)
11-12 db (4,0)
13 db + (4,5)
14-15 bdb (5,0)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Adam C, Klissuras V, Ravazzolo M, Renson R, Tuxworth W. Eurofit. Handbook for the Eurofit test of physical fitness. Committee for the development of sport. 1988 Rome.
Education in sport and physical activity : future directions and global perspectives / Karen Petry, Johan de Jong, Taylor and Francis, 2022 (online access)
O procesie nauczania ruchu, www.researchgate.net/publication/320531176
https://schools.specialolympics.com.au/wp-content/uploads/2021/02/Movement-Games_Fundamental-Movement-Skills_Program-Planner-Cards.pdf
https://www.cne-siar.gov.uk/media/5213/p1-7-multi-activity-booklet.pdf
https://schools.specialolympics.com.au/wp-content/uploads/2022/03/program_planner-movement_games-fundamental-2022-withcards.pdf
https://www.lths.net/cms/lib/IL01904810/Centricity/domain/165/units/Water%20Games.pdf
https://www.coolest-kid-birthday-parties.com/kid-water-games/
Teaching Physical Education for Learning, 8th Edition,
Judith Rink, 2020
Research and Practice in Physical Education, Deborah Tannehill, 2012
W cyklu 2022/23Z:
Adam C, Klissuras V, Ravazzolo M, Renson R, Tuxworth W. Eurofit. Handbook for the Eurofit test of physical fitness. Committee for the development of sport. 1988 Rome. https://schools.specialolympics.com.au/wp-content/uploads/2021/02/Movement-Games_Fundamental-Movement-Skills_Program-Planner-Cards.pdf |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: