Nauki ogólne: Filozofia i Bioetyka 1855-F1-FLIB-SJ
Wykład ma na celu wprowadzenie w zagadnienia filozoficzne i bioetyczne. Rozpoczyna się on od zdefiniowania filozofii i ukazania różnic pomiędzy wiedzą filozoficzną a innymi rodzajami wiedzy (potocznym, teologicznym i naukowym). Następnie prezentowane są podstawowe gałęzie filozofii takie jak metafizyka, epistemologia, logika, etyka, wraz z głównymi pytaniami na jakie próbują znaleźć odpowiedź. Podstawowe pojęcia etyczne (takie jak np. dobro, powinność) i nurty poglądów etycznych (aretologia, deontologia, utylitaryzm) omawiane są w kontekście założeń metafizycznych i epistemologicznych.
Zagadnienia te stanowią podstawę teoretyczną dla zagadnień bioetycznych (dotyczących życia ludzkiego). Poruszone zostaną ogólnie główne działy bioetyki: bioetyka początków życia ludzkiego (bioetyka genetyczna), bioetyka oddziaływań diagnostycznych i leczniczych (bioetyka terapeutyczna) oraz bioetyki końca życia ludzkiego (bioetyka tanatologiczna).
W trakcie nauki przedmiotu studenci poznają historyczny kontekst powstania bioetyki jako osobnej dyscypliny wiedzy w latach 60. XX. w. Zostaną oni także zaznajomieni z podstawowymi zasadami (pryncypiami) dokonywania oceny moralnej w bioetyce. Ponadto uzyskają wiedzę na temat zależności pomiędzy bioetyką a etyką zawodową fizjoterapeuty.
W cyklu 2023/24Z:
Wykład ma na celu wprowadzenie w zagadnienia filozoficzne i bioetyczne. Rozpoczyna się on od zdefiniowania filozofii i ukazania różnic pomiędzy wiedzą filozoficzną a innymi rodzajami wiedzy (potocznym, teologicznym i naukowym). Następnie prezentowane są podstawowe gałęzie filozofii takie jak metafizyka, epistemologia, logika, etyka, wraz z głównymi pytaniami na jakie próbują znaleźć odpowiedź. Podstawowe pojęcia etyczne (takie jak np. dobro, powinność) i nurty poglądów etycznych (aretologia, deontologia, utylitaryzm) omawiane są w kontekście założeń metafizycznych i epistemologicznych. |
W cyklu 2024/25Z:
Wykład ma na celu wprowadzenie w zagadnienia filozoficzne i bioetyczne. Rozpoczyna się on od zdefiniowania filozofii i ukazania różnic pomiędzy wiedzą filozoficzną a innymi rodzajami wiedzy (potocznym, teologicznym i naukowym). Następnie prezentowane są podstawowe gałęzie filozofii takie jak metafizyka, epistemologia, logika, etyka, wraz z głównymi pytaniami na jakie próbują znaleźć odpowiedź. Podstawowe pojęcia etyczne (takie jak np. dobro, powinność) i nurty poglądów etycznych (aretologia, deontologia, utylitaryzm) omawiane są w kontekście założeń metafizycznych i epistemologicznych. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne – W1, B.W.18; U1, B.U.8; K1, K4, K6, K8
1) 100% frekwencja na wykładach (nieobecności usprawiedliwiane są na postawie odpowiednich zaświadczeń, np. zwolnienia lekarskiego).
2) Zaliczenie testu końcowego, obejmującego treści z wykładów.
Warunkiem zaliczenia testu końcowego jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi.
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Ethical principles and the responsibilities of physiotherapists and
member organisations, https://world.physio/sites/default/files/2022-03/PS-2022-Ethical_responsibilities_principles_Eng.pdf
W cyklu 2023/24Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA DODATKOWA: |
W cyklu 2024/25Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA DODATKOWA: |
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
brak |
W cyklu 2024/25Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: