Moduł kształcenia III finanse i zarządzanie: Zarządzanie zasobami ludzkimi
1800-ZP2-ZALZ-S2
Wykłady mają na celu zdobycie wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w jednostkach świadczących usługi zdrowotne oraz wyposażenie w podstawowe informacje dotyczące planowania zatrudnienia.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu procesu rekrutacji i selekcji. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie studenta z aktualnymi metodami oceny efektywności pracowników oraz z popularnymi narzędziami motywowania. Zajęcia mają także przygotować studenta do korzystania z narzędzi wyceny pracy tj. wartościowania stanowisk pracy w podmiotach leczniczych, a także nabycie wiedzy umożliwiającej opracowanie stanowisk pracy oraz ścieżek rozwoju zawodowego.
W cyklu 2023/24:
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów oraz ćwiczeń. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z najnowszą wiedzą dotyczącą procesów kadrowych w organizacji, w tym przede wszystkim w kwestiach planowania, doboru, oceniania, rozwoju i motywowania personelu. Dodatkowo na przykładach wybranych organizacji studenci mają możliwość oceny poznanych w trakcie zajęć rozwiązań – odpowiednich procedur i narzędzi w zakresie polityki personalnej. Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz poparcie jej przykładami zachęcającymi do krytycznego i twórczego myślenia.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- udział w konsultacjach: 3 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 50 godzin, co odpowiada 2.00 pkt. ECTS.
2.Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przygotowanie do zajęć: 10 godzin
- realizacja zadań: 5 godzin
- udział w konsultacjach: 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia wykładów + zaliczenie: 20+1 = 21 godzin
- przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń + zaliczenie: 25+1=26 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 115 godziny, co odpowiada 4.6 pkt. ECTS.
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
nie dotyczy
4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia wykładów + zaliczenie: 20+1 = 21 godzin
- przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń + zaliczenie: 25+1=26 godzin
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- realizacja zadań: 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
35 godzin, co odpowiada 1.4 pkt. ECTS.
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Definiuje podstawowe pojęcia i cele zarządzania zasobami ludzkimi (K_W09)
W2: Opisuje podstawowe etapy procesu gospodarowania zasobami ludzkimi (K_W09)
W3: Określa istotę polityki kadrowej (K_W21)
W4: Wyjaśnia zasadność wprowadzania zmian oraz mechanizmy je wspomagające (K_W25)
W5: Przedstawia metody doboru personelu, doskonalenia i rozwoju zawodowego (K_W25)
W6: Prezentuje metody motywowania w procesie efektywnego zarządzanie zasobami ludzkimi w jednostkach usług zdrowotnych (K_W25)
W7: Przedstawia rodzaje rekrutacji i etapy doboru zawodowego (K_W21)
W8: Opisuje wymagania pracowników zatrudnionych w jednostkach świadczących usługi medyczne (K_W25)
W9: Wymienia rodzaje i elementy doskonalenia zawodowego (K_W25)
W 10: Opisuje etapy oceny pracownika (K_W25)
W 11: Wyjaśnia działania w procesie redukcji personelu (K_W25)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Ukazuje problemy w zakresie zarządzania personelem w różnych jednostkach usług zdrowotnych (K_U09)
U2: Rozróżnia strategie personalne (K_U23)
U3: Ukazuje zalety i wady przeprowadzania zmian personalnych w organizacjach (K_U23)
U4: Podejmuje się samodzielnego rozwiązania konkretnych problemów w zakresie polityki personalnej (K_U09)
U5: Ocenia efektywność rekrutacji zewnętrznej i wewnętrznej (K_U23)
U6: Prezentuje własne poglądy i stanowisko na temat zalet i wad doboru systemu wynagrodzeń (K_U23)
U7: Wybiera najskuteczniejsze metody motywowania pracowników do efektywnej pracy (K_U23)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Uzasadnia celowość polityki personalnej w podmiotach świadczących usługi medyczne (K_K11)
K2: Dyskutuje na temat systemu zarządzania kadrami w organizacjach świadczących usługi zdrowotne (K_K11)
K3: Wykazuje otwartość na zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w sektorze usług zdrowotnych w odniesieniu do aktualnych warunków rynkowych (K_K09)
K4: Akcentuje potrzebę samodzielnego planowania ścieżki rozwoju zawodowego (K_K01)
K5: Zna poziom własnych kompetencji oraz ograniczeń w wykonywaniu zadań zawodowych w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi (K_K02)
K6: Przedstawia wymagania stawiane pracownikom zatrudnionym w jednostkach świadczących usługi zdrowotne (K_K05)
K7: Podejmuje działania zmierzające do pogłębienia wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi na temat podany przez nauczyciela(K_K09)
K8: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych w miejscu pracy (K_K11)
K9: Zajmuje podparte argumentacją stanowisko na temat wybranego problemu związanego z polityką kadrową (K_K11)
Metody dydaktyczne
Wykłady:
• kurs e-learningowy na platformie Moodle oraz Microsoft Teams
• wykład informacyjny
• wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
• kurs e-learningowy na platformie Moodle oraz Microsoft Teams
• dyskusja dydaktyczna
• debata i burza mózgów
• analiza przypadków
• praca w zespołach zadaniowych
Wymagania wstępne
Nie dotyczy
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
1. Warunki zaliczenia wykładów:
• kolokwium końcowe pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru obejmującego treści wykładów (zaliczenie max 15 pkt.) przeprowadzone na platformie Moodle.
• ocena ciągła obejmująca udział w dyskusji i aktywność na wykładach (1 plus= 1 punkt).
• warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie, co najmniej 60% punktów.
• obowiązkowa obecność na 60% wykładów zdalnych synchronicznych.
•
•
2. Warunki zaliczenia ćwiczenia:
• zaliczenie końcowe pisemne obejmujące treści ćwiczeń w formie testu wielokrotnego wyboru wg punktacji przeprowadzone na platformie Moodle.
• zaliczenie projektów w zespołach zadaniowych.
• ocena ciągła na ćwiczeniach obejmująca: bieżące przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji, aktywność i analizy przypadków (1 plus= 1 punkt).
• przygotowanie prezentacji na temat podany przez prowadzącego (max 5 punktów) - dla osób chętnych.
• obowiązkowa obecność na 60% ćwiczeń zdalnych synchronicznych.
1.
• Metody weryfikacji:
• Kolokwium końcowe wykładów – W1-W4, U1-U3, K3
• Zaliczenie końcowe pisemne ćwiczeń – W5-W11, U5, U7
• Realizacja projektów – W5-W11, U4-U7, K4, K6-K9
• Aktywność – K1, K2, K4-K6, K8
• Ocena uczestnictwa (bieżące przygotowanie do zajęć), rozwiązywanie zadań problemowych podanych przez nauczyciela przedmiotu – U1, U3, U4, U6, U7, K9
Prezentacja – K7
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązująca:
• Król H., Ludwiczyński A., Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
• Moczydłowska J., Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Difin, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
• Syrkiewicz-Świtała M., Holecki T., Zarządzanie zasobami ludzkimi w Ochronie Zdrowia, ŚAM, Katowice 2007.
• Ściborek Z., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa 2010.
W cyklu 2023/24:
1. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2018. 2. H. Król, A. Ludwiczyński, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021. 3. B. Pietrzak, T.A. Karkowski, Zarządzanie personelem pielęgniarskim w podmiotach leczniczych. Zagadnienia wybrane, Wolters Kluwer Polska SA, Warszawa 2013.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: