Moduł kształcenia V Polityka zdrowia publicznego: Zasoby i systemy informacyjne w ochronie zdrowia
1800-ZP2-ZAIN-S2
Zajęcia, prowadzone w formie wykładów oraz ćwiczeń, mają na celu poznanie i zrozumienie architektury i funkcjonalności Systemu Informacji Medycznej (SIM), Szpitalnych Systemów Informatycznych (HIS), dziedzinowych systemów teleinformatycznych oraz rejestrów medycznych, a także metod ich integracji i zasad współdziałania.
W trakcie zajęć student poznaje zasady tworzenia, modyfikowania, autoryzowania, archiwizowania i udostępniania elektronicznej dokumentacji medycznej.
Samokształcenie ma na celu rozwijanie zainteresowań poprzez studiowanie literatury, czasopism zawodowych, artykułów udostępnianych w internecie oraz udział w konferencjach.
W cyklu 2022/23:
Wykłady mają za zadanie zapoznać studenta w podstawową wiedzę teoretyczną w zakresie różnorodnych systemów informacyjnych i informatycznych w Polsce i państwach Unii Europejskiej.
Samokształcenie ma na celu rozwijanie zainteresowań poprzez studiowanie literatury, czasopism zawodowych, korzystanie z Internetu, udział w konferencjach.
|
Całkowity nakład pracy studenta
III semestr
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 10 h
- udział w ćwiczeniach – 20 h
30 h = 1,2 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 10 h = 0,4 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –
10 h = 0,4 ECTS
Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS
IV semestr
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 15 h
- udział w ćwiczeniach – 20 h
35 h = 1,4 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 8 h = 0,3 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania –
8 h = 0,3 ECTS
Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS
Łączny nakład pracy: III semestr + IV semestr
RAZEM (semestr III i IV): 100 h = 4 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1 - Zna techniki i metody kontraktowania usług zdrowotnych on-line oraz metody i techniki ich rozliczania (K_W24):
Zna i potrafi obsługiwać Bazę Aktów Własnych oraz System Zarządzania Obiegiem Informacji w zakresie kontraktowania i rozliczania świadczeń. Rozumie podstawy algorytmu grupera JGP, techniki wyznaczania grupy JGP i innych świadczeń zdrowotnych. Zna strukturę raportu statystycznego i zakres danych, które są w nim umieszczane. Zna i rozumie proces przesyłania raportu statystycznego, wczytywania raportu zwrotnego, korygowania błędów i wystawiania faktury.
W2 - Zna zasady udostępniania, wykorzystania i ochrony zasobów informacyjnych w sektorze ochrony zdrowia (K_W26):
Zna zasady indeksowania, udostępniania i wykorzystywania danych przetwarzanych w Systemie Informacji Medycznej i jego komponentach:
Platformie P1 - Elektronicznej Platformie Gromadzenia, Analizy i Udostępniania Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych
Platformie P2 - Platformie udostępniania on-line przedsiębiorcom usług i zasobów cyfrowych rejestrów medycznych
Zna i rozumie proces wysyłania zdarzeń medycznych oraz indeksowania elektronicznej dokumentacji medycznej w Systemie Informacji Medycznej.
Zna i rozumie obieg informacji i wymiany danych pomiędzy świadczeniodawcą a płatnikiem.
Zna zasady i dobre praktyki przetwarzania, udostępniania, archiwizowania i zabezpieczenia dokumentacji medycznej w podmiocie leczniczym.
W3 - Posiada wiedzę o regulacjach prawnych dotyczących systemu obiegu dokumentów elektronicznych w ochronie zdrowia (K_W28):
Wie o najważniejszych aktach prawnych dotyczących systemu obiegu dokumentów elektronicznych w ochronie zdrowia, w szczególności o Ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia.
Zna obowiązki informacyjne podmiotu leczniczego oraz cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych.
Zna metody wytworzenia warunków organizacyjnych i technicznych zapewniających ochronę przetwarzanych danych, w szczególności zabezpieczenia danych przed nieuprawnionym dostępem, nielegalnym ujawnieniem lub pozyskaniem, a także ich modyfikacją, uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1 - potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i integrować informację z różnych źródeł, z jednoczesnym formułowaniem na tej podstawie krytycznych sądów na temat zagrożeń i problemów zdrowotnych określonej zbiorowości - K_U05
Potrafi pozyskiwać, przetwarzać i interpretować dane z obszaru ochrony zdrowia udostępniane w systemach informatycznych podmiotów leczniczych, Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia, w szczególności w mapie potrzeb zdrowotnych i krajowym rejestrze nowotworów.
U2 - Potrafi przedstawić wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierającej opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań - K_U06
Prezentuje wyniki badań i analiz w formie przejrzystych tabel i wykresów, które wyróżniają kluczowe dane i ułatwiają ich interpretację.
Korzysta z systemów Ministerstwa Zdrowia w celu pozyskania
i porównania danych.
Wizualizację danych wraz z opisem, oceną i wnioskami potrafi umieścić w prezentacji oraz w dokumencie.
U3 - Posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań problemów związanych z specyfiką pracy w jednostkach ochrony zdrowia i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie - K_U09
Potrafi proponować i wybierać optymalne rozwiązania na podstawie analizy danych przetwarzanych w systemach informatycznych podmiotów leczniczych, np. danych o przyjęciach i wypisach, długości trwania hospitalizacji, liczbie konsultacji wewnątrzszpitalnych, rozpoznaniach medycznych ICD-10, wykonywanych procedurach ICD-9, przychodach za udzielone świadczenia i ich kosztach.
U4 - Potrafi wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, z uwzględnieniem zalet i wad różnych rozwiązań w obszarze swojej działalności zawodowej - K_U26
Decyzje podejmuje w oparciu o analizę danych pobranych z dostępnych systemów informatycznych.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 - Docenia rolę dobrych praktyk w zakresie profilaktyki zagrożeń w środowisku pracy w celu doskonalenia zawodowego - K_K08
Potrafi wykorzystywać systemy informatyczne podmiotów i dane w nich przetwarzane w celu podnoszenia jakości opieki zdrowotnej, zwiększania bezpieczeństwa pacjentów i minimalizacji ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych.
Potrafi przeprowadzić analizy rehospitalizacji, reoperacji, przedłużonych hospitalizacji i zdarzeń niepożądanych.
Rozumie konieczność wprowadzenia polityki zarządzania bezpieczeństwem danych w podmiocie leczniczym.
K2 - Korzysta z różnych źródeł informacji w celu poszerzenia umiejętności badawczych oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzające do rozstrzygania praktycznych problemów - K_K09
Pozyskuje, łączy, porównuje i analizuje dane z obszaru ochrony zdrowia udostępniane w systemach informatycznych podmiotów leczniczych, Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia, w szczególności w mapie potrzeb zdrowotnych i krajowym rejestrze nowotworów.
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykłady związane z tematyką przedmiotu,
ćwiczenia w formie prezentacji i dyskusji
analiza przypadków
analiza piśmiennictwa
uczenie wspomagane komputerem
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne (atrybut wycofany)
Wymagania wstępne
Podstawowa znajomość obsługi komputera, przeglądarki internetowej i pakietu biurowego.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne – W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2
Kryteria oceniania:
4 pkt – dst
5 pkt – dst+
6-7 pkt – db
8-9 pkt – db+
10 pkt - bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Lipowicz I.,Szpor G., Świerczyński M., Telemedycyna i e-zdrowie: prawo i informatyka. Warszawa: Wolters Kluwer Polska, 2019.
2. Bogusiak M., Włodarczyk K., Elektroniczna dokumentacja medyczna. Warszawa: Wiedza i Praktyka, 2021.
3. Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia
Literatura uzupełniająca:
1. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania
2. M. Jabłońska, Ł. Małecki-Tepicht, Zarządzanie podmiotem leczniczym akredytowanym, Warszawa 2017
3. Czasopisma: OSOZ Czasopismo o cyfryzacji ochrony zdrowia Menedżer zdrowia, Służba zdrowia, Zdrowie Publiczne, Problemy Higieny i Epidemiologii.
W cyklu 2022/23:
1. Czasopisma: OSOZ Czasopismo o cyfryzacji ochrony zdrowia Menedżer zdrowia, Służba zdrowia, Zdrowie Publiczne, Problemy Higieny i Epidemiologii. 2. Ferdzyn M., Gerwatowski M., Gumiela P., Kostusiak A., Rasielewska M., Informatyzacja w ochronie zdrowia w Polsce. Założenia programu i jego realizacja [w:] A. Jaroń (red) Zarządzanie informacją i narzędzia realizacji wybranych polityk publicznych, Krajowa szkoła Administracji Publicznej, W-wa, 2014. 3. Nyczaj K., Pieczech P., Elektroniczna dokumentacja medyczna W-wa 2013, Wiedza i Praktyka. 4. Telemedycyna i e-zdrowie. Prawo i informatyka. Wolters Kluwers 2019. 5. Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011r o systemie informacji w ochronie zdrowia.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: