Moduł kształcenia VII Styl życia a zdrowie: Promocja zdrowia w środwisku lokalnym
1800-ZP2-Stzc-S2
Obejmuje zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w ćwiczeniach – 30 h (ECTS: 1,2)
- udział w wykładach – 15 h (ECTS: 0,6 )
45 h = 1,8 ECTS
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- czas na przygotowanie materiałów do zajęć (referaty, prezentacje, projekty – 10 h (ECTS: 0,4)
- czytanie literatury – 5 h (ECTS: 0,2)
15h = 0,6 ECTS
3. Czas potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:
- powtórzenie i utrwalenie materiału oraz uczestnictwo w egzaminie 15 h (ECTS: 0,6)
Całkowity nakład pracy studenta wynosi 75 h, co odpowiada 3 pkt.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: zna zasady planowania badań oraz nowoczesnych technik zbierania danych i narzędzi badawczych w zakresie nauk o zdrowiu (K_W06).
W2: posiada wiedzę dotyczącą znajomości zasad tworzenia i realizowania strategii w zakresie zdrowia publicznego, polityki zdrowotnej i społecznej na różnych poziomach – lokalnym, krajowym, europejskim (K_W08).
W3: zna działania mające na celu zmniejszenie stresu zawodowego i jego negatywnych skutków dla zdrowia (K_W10).
W4: zna teoretyczne podstawy i metody badań w zakresie przekonań zdrowotnych oraz kształtowania pożądanych zmian w tym zakresie, i nawyków prozdrowotnych (K_W13).
W5: podaje przykłady programów profilaktycznych/ środowiskowych i możliwości ich aplikacji (K_W17).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: proponuje korzystne rozwiązania w zakresie rozstrzygania i minimalizowania problemów spowodowanych specyficznymi warunkami pracy w strukturach ochrony zdrowia (K_U09).
U2: analizuje i podejmuje próby dokonania oceny ważnych strategii zdrowotnych na przykładzie niektórych krajów europejskich oraz strategii zdrowia publicznego wg WHO (KU11)
U3: dobrze formułuje klarowne i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne, w tym także w języku obcym, uzasadnia swoje stanowisko w czasie dyskusji, podając zalety i wady możliwych rozwiązań oraz zasady pisania artykułów i przygotowywania referatów (K_U23).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: podejmuje aktywności mające na celu zintegrowanie działań profilaktycznych oraz wsparcie finansowe oraz merytoryczne programów profilaktycznych, w tym dot. p/działania patologiom społecznym (K_K01).
K2: mając poczucie odpowiedzialności za jakość realizowanych zadań zawodowych jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów oraz współpracy w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnymi (K_K02).
K3: jest świadomy pełnionej roli zawodowe i społecznej (K_K05).
K4: wykazuje gotowość nawiązania współpracy z agencjami rządowymi i organizacjami pożytku publicznego w działaniach na rzecz poprawy stylu życia społeczeństwa i profilaktyki chorób cywilizacyjnych (K_K06).
K5: wykazuje gotowość podjęcia działań w kierunku zwiększania świadomości społecznej w zakresie umacniania zdrowia i bezpieczeństwa w środowisku pracy (K_K07).
K6: jest zmotywowany do aktywnego zaangażowania się w problemy zdrowia publicznego i promocji zdrowia na płaszczyźnie społeczności lokalnej (K_K11).
Metody dydaktyczne
pokaz, dyskusja dydaktyczna, metoda indywidualnych przypadków, burza mózgu, metoda problemowa, nauczanie wspomagane komputerem
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z zakresu edukacji zdrowotnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawa zaliczenia przedmiotu:
- obecność na wykładach
- obecność i aktywny udział na ćwiczeniach
- przygotowanie prezentacji/ projektów na zadany temat (ćw.)
- zaliczenie efektów uczenia się: K_WO6, K_W08, K_W10, K_W13, K_W17, K_U09, K_U11, K_U23.
- zaliczenie efektów_K_K01, K_K02, K_K05, K_K06, K_K07, K_K11 - na podstawie przedłużonej obserwacji; > 50%
Końcowa forma zaliczenia przedmiotu: egzamin – pisemny, obejmujący zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń.
Kryteria oceny:
Poniżej 60% - ocena 2,0
60% prawidłowo udzielonych odpowiedzi - ocena 3,0,
70% - ocena 3,5
80% - ocena 4,0
90% - ocena 4,5
95% -100% - ocena 5,0
Praktyki zawodowe
Literatura
Jerzy B. Karski, Praktyka i teoria Promocji zdrowia. CE DE WU.PL Wydawnictwa Fachowe, Warszawa 2007.
Barbara Wojnarowska, Edukacja zdrowotna -podręcznik akademicki. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016.
Uzupełniająca:
Jerzy B. Karski, Polityka Zdrowotna Samorządu Terytorialnego a członkostwo Polski w UE, CeDeWu, Warszawa 2005.
Barbara Kłosowska, Rafał Budka, Bernadeta Skóbel, Marek Wójcik (red.). Samorządowe Programy Zdrowotne. Jak je dobrze realizować. Poradnik dla pracowników jednostek Samorządu Terytorialnego. Www. Opzg. Pl
Krzysztof Puchalski, Elżbieta Korzeniowska. Promocja zdrowia w miejscu pracy w politykach zdrowia publicznego. W Polsce. Medycyna Pracy 2008; 59(1): 55-64.
Małgorzata Waszkowska, Dorota Merecz, Marcin Drabek. Programy prewencji stresu zawodowego – strategie, techniki. Ocena skuteczności. Część II Prewencja stresu zawodowego na poziomie Organizacji. Medycyna Pracy 2010; 61(2): 191-204.
Jan Nosko. Rola samorządu terytorialnego, gminnego, powiatowego w kształtowaniu warunków środowiska naturalnego sprzyjającego zdrowiu w świetle ustawodawstwa RP. Medycyna Pracy 2010; 61(4): 431-448.
Barbara Wojnarowska, Edukacja zdrowotna -podręcznik akademicki. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016.
W cyklu 2022/23:
Podstawowa: Jerzy B. Karski, Praktyka i teoria Promocji zdrowia. CE DE WU.PL Wydawnictwa Fachowe, Warszawa 2007. Barbara Wojnarowska, Edukacja zdrowotna -podręcznik akademicki. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016. Uzupełniająca: Artykuły z czasopism naukowych, głównie z Medycyny Pracy
|
W cyklu 2023/24:
Podstawowa: Jerzy B. Karski, Praktyka i teoria Promocji zdrowia. CE DE WU.PL Wydawnictwa Fachowe, Warszawa 2007. Barbara Wojnarowska, Edukacja zdrowotna -podręcznik akademicki. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2016. Uzupełniająca: Artykuły z czasopism naukowych, głównie z Medycyny Pracy
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: