Moduł kształcenia V Polityka zdrowia społecznego: Polityka zdrowia publicznego
1800-ZP1-PZPP-S2
Zajęcia wprowadzają studentów w problematykę zdrowia
publicznego, które jako dynamicznie rozwijająca się nauka,
jak również sfera praktycznych działań wymaga
interdyscyplinarnego podejścia w poszukiwaniu nowych
rozwiązań mających na celu poprawę stanu zdrowia populacji
oraz zwiększanie efektywności podejmowanych decyzji
dotyczących zdrowia. Realizacja programu kształcenia
umożliwia nie tylko wyjaśnianie wzajemnych relacji
pomiędzy zdrowiem a czynnikami społeczno-ekonomicznymi,
środowiskiem i stylem życia, ale także rozumienie zadań
polityki zdrowia publicznego w zmieniających się warunkach
kulturowych, technologicznych i ekologicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 20 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 8 godzin
- przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego
udziału nauczycieli akademickich wynosi 40 godziny, co odpowiada
2 punktom ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 20 godzin
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin
- przygotowanie do zaliczeń: 5 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny
- udział w zaliczeniach: 2 godziny
- przygotowanie do egzaminu+egzamin: 4+2 = 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 55 godzin, co odpowiada 2
punktom ECTS.
3. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie
2
oceniania:
- przygotowanie do zaliczeń + zaliczenie + egzamin: 10 + 4 + 2 =
16 godzin (0,6 punktów ECTS).
4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 25
godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Prezentuje pogłębioną wiedzę z zakresu rozpoznawania
podstawowych zagrożeń zdrowia ludności związanych z
jakością środowiska, stylem życia i sposobem żywienia oraz
innymi czynnikami ryzyka zdrowotnego K_W01
W2: Wykazuje się wiedzą dotyczącą znajomości zasad
tworzenia i realizowania strategii zdrowia publicznego,
polityki zdrowotnej i społecznej na poziomie lokalnym,
krajowych i europejskim - K_W08, K_W12, K_W19
W3: Opisuje wzajemne relacje między procesem politycznym
i efektywnym działaniem na rzecz zdrowia - K_W15
W4: Krytycznie ocenia główne trendy i projekty w zdrowiu
publicznym i promocji zdrowia w kontekście lokalnym i
krajowym i w szerszej, europejskiej i światowej perspektywieK_W20
W5: Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą funkcjonowania
podmiotów odpowiedzialnych za działania prospołeczne oraz
monitorowania realizowanych przez nie strategii
rozwiązywania problemów społecznych
Efekty uczenia się - umiejętności
U1:Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
integrować informacje z różnych źródeł oraz formułować na
tej podstawie krytyczne sądy na temat problemów zdrowia
publicznego- K_U05
U2: Opisuje i dyskutuje główne strategie zdrowotne
wybranych krajów europejskich oraz strategie zdrowia
publicznego WHO - K_U11
U3: Potrafi wyciągać wnioski dotyczące wpływu polityki
zdrowotnej państwa na funkcjonowanie programów
profilaktycznych i inne polityki- K_U08
U4:Wyraża opinie na temat mechanizmów wdrażania
programów K_U13
U5:Posiada i doskonali umiejętność integrowania wiedzy
teoretycznej z praktyką w zakresie komunikowania się i pracy
w zespole- K_U01
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1:Potrafi wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących
przedmiotem dyskusji, rozważając zalety i wady różnych
rozwiązań
obszarze praktycznych problemów i wyzwań dla zdrowia
publicznego - K_K12
K2: Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych
zadań - K_K02
K3: Prezentuje postawę aktywnego zaangażowania w
problemy zdrowia publicznego - K_K03, K_K06
Metody dydaktyczne
Wykłady:
wykład informacyjny
wykład problemowy
wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia:
zajęcia praktyczne z zastosowaniem metod
aktywizujących: praca w grupach, dyskusja, zajęcia
warsztatowe, pokaz filmów, samodzielne
poszukiwanie informacji naukowej, prezentacja.
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Nie dotyczy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
TEST (10 pytań testowych wielokrotnego wyboru; > 60%):
W1 – W4
Ćwiczenia:
Przygotowanie prezentacji multimedialnej): W3, W4, W5, U1-
U5, K1-K3
Kryteria oceny prezentacji:
- zakres merytoryczny pracy
- jakość prezentacji
Praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowa:
1.Wojtczak A. Zdrowie publiczne. PZWL 2009
2.Włodarczyk C. Wprowadzenie do polityki zdrowotnej.
4
WoltersKluwer, Warszawa 2010
Uzupełniająca
1.Wojtczak A. Zdrowie publiczne wyzwaniem dla systemów
zdrowia XXI wieku. PZWL 2009
2.Włodarczyk C. Zdrowie publiczne w perspektywie
międzynarodowej – wybrane problemy. Wydawnictwo
Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: