Moduł kształcenia XI: Metodologia poznania naukowego
1800-ZP1-MOZN-S2
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i ćwiczeń. Tematyka wykładów obejmuje następujące treści: nauka i badania naukowe – podstawowe pojęcia i założenia (poznawcze, metodologiczne i etyczne), rodzaje badań naukowych w medycynie i ich przykłady, definicję metodologii, strukturę procesu badawczego, problemy i hipotezy badawcze, metody, techniki i narzędzia, badawcze, zmienne jako właściwości empiryczne w metodologii badań naukowych, sposoby doboru próby, wielkość próby, kwestionariusz ankiety jako narzędzie badawcze, pomiar i techniki obserwacyjne, zasady analizy danych naukowych, interpretacji wyników i wnioskowania, uwarunkowania prawne i etyczne badań naukowych, aktualne możliwości badawcze w zdrowiu publicznym, wyszukiwanie piśmiennictwa medycznego – internetowe bazy danych.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych, mają charakter pracy zarówno indywidualnej, jak i zespołowej, częściowo powiązane są z zagadnieniami omawianymi na wykładach.
Materiał realizowany w ramach ćwiczeń obejmuje: badania naukowe w medycynie i naukach o zdrowiu, definiowanie problemów badawczych i hipotez, skale pomiarowe: nominalna, porządkowa, interwałowa, stosunkowa, analizę związków pomiędzy zmiennymi – dane niemierzalne, dane mierzalne, budowanie planów badawczych z uwzględnieniem różnych metod i narzędzi badawczych, kryteria doboru metod, technik i narzędzi badawczych, tworzenie własnego kwestionariusza ankiety, wyjaśnienie zjawisk i wnioskowanie, rodzaje opracowań pisemnych oraz zasady publikowania wyników, etyczne i prawne uwarunkowania prowadzenia badań naukowych w medycynie, ochronę własności intelektualnej i elementy prawa autorskiego.
Całkowity nakład pracy studenta
Bilans nakładu pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w wykładach: 10 godzin (wykłady odbywają się zdalnie za pomocą systemu videokonferencji BigBlueButton 10h = 0,4 ECTS)
- udział w ćwiczeniach: 10 godzin
20h= 0,8 ECTS
Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta:
- czytanie literatury: 20 godzin
20h= 0,8 ECTS
Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania:
- przygotowanie własnego projektu badawczego: 35 godzin
35h= 1,4 ECTS
Łączny nakład pracy studenta = 75 godzin (3 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1: zasady planowania badań oraz nowoczesne techniki zbierania danych i narzędzia badawcze w zakresie nauk o zdrowiu K_W06
W2: wnioskowanie statystyczne, zwłaszcza w zakresie nauk o zdrowiu K_W07
W3: zagadnienia dotyczące teoretycznych podstaw i metod badań odnoszących się do przekonań zdrowotnych oraz procesu zmian i kształtowania zachowań zdrowotnych K_W13
W4: zasady korzystania z tak zwanego prawa własności intelektualnej w funkcjonowaniu jednostek ochrony zdrowia (m.in. prawa autorskie, prawa własności przemysłowej, ochrona baz danych) K_W31
W5: zasady konstruowania i pisania raportów i prac naukowych K_W33
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1: przedstawić wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierającej opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań K_U06
U2: planować, wdrażać, monitorować, ewaluować i analizować programy w obszarze zdrowia publicznego, działalności profilaktycznej, informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej K_U07
U3: korzystać z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwać się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu praktycznych problemów K_U13
U4: w szerokim zakresie formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne (w języku ojczystym i obcym), a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając zalety i wady różnych rozwiązań (w tym także pisanie artykułów i wygłaszanie referatów) K_U23
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1: jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów oraz do współpracy w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnymi K_K02
K2: pełnienia roli zawodowej i społecznej K_K05
K3: korzystania z różnych źródeł informacji w celu poszerzenia umiejętności badawczych oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozstrzygania praktycznych problemów K_K09
K4: przestrzega zasad etycznych obowiązujących w badaniach naukowych i organizacji pracy innych ludzi, mając na uwadze patologiczne zjawiska, mogące wystąpić w miejscu prac K_K10
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- projektu
- referatu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student kontynuujący kształcenie na studiach II stopnia z przedmiotu: Metodologia badań naukowych powinien posiadać podstawową wiedzę ogólną z zakresu metodologii badań naukowych ze studiów I stopnia.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykonanie projektu badawczego: K_W06, K_W07, K_W13, K_W31, K_W33, K_U06, K_U07, K_U13, K_U23
Przedłużona obserwacja: K_K02, K_K05, K_K09, K_K010
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Lenartowicz H., Kózka M., Metodologia badań w pielęgniarstwie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011.
2. Radomski D., Grzanka A., Metodologia badań w medycynie, Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: