Moduł kształcenia VI. Badania naukowe w zdrowiu publicznym. Przygotowanie publikacji naukowych
1800-ZP1-MKVIPPN-S2
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i ćwiczeń.
W ramach przedmiotu studenci posiądą wiedzę i umiejętności z zakresu wszystkich etapów tworzenia tekstów: od wyboru rodzaju publikacji naukowej i zaproponowania tematu, poprzez proces pisaniam dostosowania tekstu do wymogów edytorskich do przygotowania notatek około - publikacyjnych. Głównie podczas ćwiczeń z przedmiotu, studenci poznają praktyczną stronę pisania, przydatne narzędzia,, typy tekstów naukowych oraz sposoby ich konturowania.
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i ćwiczeń. W ramach przedmiotu studenci posiądą wiedzę i umiejętności z zakresu wszystkich etapów tworzenia tekstów: od wyboru rodzaju publikacji naukowej i zaproponowania tematu, poprzez proces pisania dostosowania tekstu do wymogów edytorskich do przygotowania notatek około - publikacyjnych. Głównie podczas ćwiczeń z przedmiotu, studenci poznają praktyczną stronę pisania, przydatne narzędzia,, typy tekstów naukowych oraz sposoby ich konturowania.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 10 h
- udział w ćwiczeniach – 20 h
30 h = 1,2 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 8 h = 0,3 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 12 h = 0,5 ECTS
Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1 - zasady planowania badań oraz nowoczesnych technik zbierania danych i narzędzi badawczych w zakresie nauk o zdrowiu - K_W06
W2 - metody wnioskowania statystycznego w zastosowaniach związanych z naukami o zdrowiu - K_W07
W3 - działanie narzędzi informacyjnych i informatycznych wykorzystywanych do opracowywania danych z zakresu zdrowia i jego ochrony - K_W10
W4 - źródła informacji naukowej i profesjonalnej stosowanych w zakresie nauk o zdrowiu oraz zasady konstruowania i pisania raportów oraz prac naukowych - K_W19
W5 - zasady korzystania z prawa własności intelektualnej w badaniach naukowych i funkcjonowaniu jednostek ochrony zdrowia (m.in. prawa autorskie, prawa własności przemysłowej, ochrona baz danych) - K_W22
W6 - podstawowe zasady projektowania i realizacji badań klinicznych - K_W27
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1 - ocenić rzetelność i wiarygodność informacji oraz danych w ocenie zdrowia - K_U04
U2 - dobrać i wykorzystać narzędzia informatyczne stosowane przy planowaniu i realizowaniu działań w obszarze zdrowia - K_U07
U3 - przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację publikacji naukowych, ekspertyz i raportów z zakresu zdrowia - K_U10
U4 - przedstawić wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierających opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań - K_U14
U5 - korzystać z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwać się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu problemów - K_U16
U6 - korzystać z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwać się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu problemów - K_U16
U7 - w szerokim zakresie formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne (w języku ojczystym i obcym), a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając zalety i wady różnych rozwiązań (w tym także pisanie artykułów i wygłaszanie referatów) - K_U17
U8 - przeprowadzić ocenę metodologiczną jakości badania klinicznego - K_U25
U9 - pozyskiwać, selekcjonować, przetwarzać dane oraz przedstawiać wyniki i wnioski płynące z analizy danych - K_U27
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1 - poddania krytycznej analizie swoich kompetencji i do korzystania z pomocy ekspertów oraz do współpracy w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnymi - K_K01
K2 - rozważenia wszystkich argumentów w celu podjęcia właściwej decyzji - K_K06
K3 - przestrzegania zasad etycznych obowiązujących w badaniach naukowych i pracy zawodowej - K_K07
K4 - świadomego pełnienia ról zawodowych i społecznych - K_K09
K5 - przestrzegania zasad etycznych obowiązujących w pracy, aktywnościach społecznych i badaniach naukowych - K_K11
K6 - podjęcia studiów III stopnia w podmiotach, które je prowadzą - K_K12
Metody dydaktyczne
wykład (konwersatoryjny, problemowy, informacyjny), dyskusja, analiza przypadków, praca w grupach, metody symulacyjne, dyskusja, analiza literatury, laboratorium komputerowe
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Wykład:
Test z pytaniami otwartymi i zamkniętymi ( 0-12 pkt) – W1-W6
Kryteria oceniania:
8 pkt - dst
9 pkt - dst+
10 pkt - db
11 pkt - db+
12 pkt - bdb
Ćwiczenia
Prezentacja multimedialna (0-12 pkt) – U1-U9, K1-K6
Kryteria oceniania:
8 pkt - dst
9 pkt - dst+
10 pkt - db
11 pkt - db+
12 pkt - bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
1.P.Siuda, P. Wasylczyk Publikacje naukowe, praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko”, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2021
2. E.Wolańska, A Wlański, M. Zaśko – Zielińska , A. Majewska-Tworek, T, Piekot, „Jak pisać i redagować”, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2022
3. J.Świechowicz, „praca z tekstem naukowym”, Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego 2022
4. J.Weiner, „Techniki pisania i prezentowania”, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2021
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: