Moduł kształcenia VI. Badania naukowe w zdrowiu publicznym. Metody statystyczne w zdrowiu publicznym 1800-ZP1-MKVIMeo-S2
Przedmiot jest zaprojektowany w celu wprowadzenia studentów w zasady planowania, prowadzenia i oceny badań naukowych w obszarze zdrowia publicznego. Studenci zdobywają wiedzę teoretyczną na temat typów badań naukowych, doboru grupy badanej, podstaw epidemiologii i metodologii badań w zdrowiu publicznym, a także podstaw wnioskowania statystycznego.
Zajęcia praktyczne koncentrują się na nauce stosowania metod statystycznych do analizy danych zdrowotnych i epidemiologicznych, interpretacji wyników oraz ocenie jakości literatury naukowej. Studenci uczą się analizować dane liczbowo, stosować metody opisowe i podstawowe testy statystyczne, przygotowywać opracowania i prezentacje wyników, a także krytycznie oceniać publikacje naukowe pod kątem metodologii i wniosków.
Przedmiot rozwija kompetencje niezbędne do samodzielnego prowadzenia projektów badawczych w dziedzinie zdrowia publicznego oraz do rozumienia i interpretacji wyników badań w praktyce zawodowej. Duży nacisk kładziony jest na praktyczne wykorzystanie narzędzi statystycznych i programów komputerowych w pracy badawczej.
|
W cyklu 2025/26Z:
Przedmiot jest zaprojektowany w celu wprowadzenia studentów w zasady planowania, prowadzenia i oceny badań naukowych w obszarze zdrowia publicznego. Studenci zdobywają wiedzę teoretyczną na temat typów badań naukowych, doboru grupy badanej, podstaw epidemiologii i metodologii badań w zdrowiu publicznym, a także podstaw wnioskowania statystycznego. Zajęcia praktyczne koncentrują się na nauce stosowania metod statystycznych do analizy danych zdrowotnych i epidemiologicznych, interpretacji wyników oraz ocenie jakości literatury naukowej. Studenci uczą się analizować dane liczbowo, stosować metody opisowe i podstawowe testy statystyczne, przygotowywać opracowania i prezentacje wyników, a także krytycznie oceniać publikacje naukowe pod kątem metodologii i wniosków. Przedmiot rozwija kompetencje niezbędne do samodzielnego prowadzenia projektów badawczych w dziedzinie zdrowia publicznego oraz do rozumienia i interpretacji wyników badań w praktyce zawodowej. Duży nacisk kładziony jest na praktyczne wykorzystanie narzędzi statystycznych i programów komputerowych w pracy badawczej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę aktywnego udziału oraz przygotowania do prowadzonych zajęć oraz opanowania materiału realizowanego w ramach wykładów i ćwiczeń.
Sprawdzanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych odbywać się będzie m.in. poprzez wnikliwą obserwację czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych.
Do zaliczenia przedmiotu niezbędna jest obecność na wykładach i ćwiczeniach. Zaliczenie odbywa się na podstawie testu obejmującego treści ćwiczeniowe i wykładowe. Zaliczenie przedmiotu odbywa się od >60% poprawnych odpowiedzi.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Jędrychowski W. Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004
2. John W. Creswell. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013
3. Rabiej M. Statystyka z programem Statistica. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012
4. Harris M., Taylor G. Statystyka medyczna jasno i zrozumiale. Wydawnictwo Makmed, Lublin 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: