Moduł kształcenia VI. Badania naukowe w zdrowiu publicznym. Metody statystyczne w zdrowiu publicznym 1800-ZP1-MKVIMSwZ-S2
Zajęcia z przedmiotu Metod statystycznych w zdrowiu publicznym pozwalają studentowi zrozumieć istotę metod statystycznych oraz opanować słownictwo statystyczne, posługiwać się elementarnymi metodami statystycznymi w rozwiązywaniu prostych problemów służących do opisu modeli medycznych i biologicznych.
Tematyka wykładów obejmuje zagadnienia:
1. Statystyczne opracowanie zjawiska masowego:
a) Formułowanie pytania klinicznego
b) Zaplanowanie i przeprowadzenie badania (hipotezy statystyczne, dobór grupy banej)
c) Zebranie danych
d) Opracowanie danych
e) Statystyczna analiza wyników (metody opisowe, estymacja, weryfikacja hipotez)
2. Zasady doboru reprezentatywnej grupy badawczej, wyznaczanie liczebności próby
3. Szeregi statystyczne
4. Statystyki opisowe (miary położenia, miary zmienności, miary asymetrii i koncentracji)
5. Estymacja punktowa i przedziałowa
6. Weryfikacja hipotez badawczych
a) Algorytmy doboru testów statystycznych w zależności od liczebności próby, rozkładu i rodzaju zmiennej, liczby powtórzeń
b) Błąd I-go i II rodzaju, p-value, beta
c) Testy parametryczne (t-Studenta dla prób zależnych i niezależnych, analiza wariancji)
d) Testy nieparametryczne
e) Tabele wielodzielcze
f) Analiza korelacji i regresji (prosta, wielokrotna, krokowa, logistyczna)
g) Analiza kanoniczna
h) Zaawansowane metody statystyczne (analiza przeżycia, analiza log-liniowa, czynnikowa)
7. Metody oceny skuteczności interwencji, prognozy szkodliwości oraz ocena użyteczności testu diagnostycznego wg EBM:
a) Ryzyko względne, redukcja ryzyka względnego, iloraz szans
b) Bezwzględna redukcja ryzyka, NNT, NNH
c) Trafność, czułość, swoistość, wartość predykcyjna wyniku dodatniego i ujemnego, LR+ i LR-
d) Istotność statystyczna, istotność kliniczna
Ćwiczenia poświęcone są :
- dobor grupy badawczej (losowanie i minimalna liczebność próby)
- podstawowymi zasadami zbierania i przygotowywania danych do analizy
- oprogramowaniem komputerowym stosowanym do analizy danych statystycznych
- zasadami i sposobami analizy danych w naukach społecznych
- podstawami teoretycznymi wnioskowania statystycznego
- tworzeniu baz danych
- wprowadzaniu danych statystycznych do zbioru
- obliczaniu podstawowych statystyk (klasyczne i pozycyjne miary statystyki opisowej)
- szacowaniu parametrów populacji
-testowaniu statystycznemu hipotez badawczych (testy parametryczne i nieparametryczne)
W cyklu 2023/24L:
jak w częsci A |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę:
• aktywnego udziału oraz przygotowania do prowadzonych zajęć,
• opanowania materiału realizowanego w ramach ćwiczeń i wykładu weryfikowanego za pomocą egzaminu
Sprawdzanie umiejętności i kompetencji społecznych odbywać się będzie m.in. poprzez wnikliwą obserwację czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych.
Do zaliczenia przedmiotu niezbędna jest obecność na ćwiczeniach i wykładach. Student musi samodzielnie wykonywać zadania praktyczne przewidziane na dane zajęcia zgodnie z instrukcją prowadzącego, zaliczyć egzamin z zakresu podanego w trakcie ćwiczeń i wykładów.
Sposoby weryfikacji wiedzy K_W06 K_W07
Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach + +
Samodzielne opracowanie zagadnień i wykonanie ćwiczeń praktycznych + +
Egzamin + +
Sposoby weryfikacji umiejętności K_U10 K_U16 K_U27
Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach + + +
Samodzielne opracowanie zagadnień i wykonanie ćwiczeń praktycznych + + +
Egzamin + + +
Sposoby weryfikacji kompetencji K_K07 K_K11
Obserwacja przez prowadzącego zajęcia + +
W przypadku zadań praktycznych stopnie stawiane są według następującej skali:
Procent wykonania ćwiczenia poprawnie Ocena
92-100% bardzo dobry
84-91% dobry plus
76-83% dobry
68-75% dostateczny plus
60-67% dostateczny
0-59% niedostateczy
Przy zaliczeniu na ocenę stosowane będą następujące kryteria opisowe:
Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny i usystematyzowany, zna zastosowania praktyczne.
Dobry plus: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób spójny i logiczny.
Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny, nakierowany przez nauczyciela akademickiego, potrafi formułować trafne wnioski.
Dostateczny plus: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, wiedzę przedstawia w sposób logiczny.
Dostateczny: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, wiedzę przedstawia w sposób niespójny, nie potrafi zastosować jej w praktyce.
Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie zna podstawowych zagadnień i nie rozumie zadawanych mu pytań.
Obserwacja przez prowadzącego zajęcia + +
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Przystępny kurs statystyki, A Stanisz,
Kraków 2001- 1 tom, 2000 -II tom i 2007 - III tom
2. A. Łomnicki, 2003r., "Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników,", wyd. PWN.
Literatura uzupełniająca:
3. A. Patrie, C. Sabin, 2006r., "Statystyka medyczna w zarysie", wyd. PWZL.)
W cyklu 2023/24L:
jak w częsci A |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: