Moduł kształcenia VII. Nauki społeczne i behawioralne. Psychologia zdrowia 1800-ZP1-MKVIIPZ-S2
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów we wiadomości i umiejętności z zakresu psychologicznych uwarunkowań zdrowia i choroby.
W trakcie wykładów studenci poznają psychologiczne modele zdrowia i choroby ze szczególnym uwzględnieniem podejść holistycznych, w tym salutogenezy. Poznają także psychologiczne teorie stresu oraz relacje łączące stres i zdrowie, jak również możliwości radzenia sobie ze stresem w zdrowiu i chorobie. Poznają znaczenie choroby jako sytuacji stresowej. Studenci poznają ponadto psychologiczne potrzeby osób chorych i zdrowych, z uwzględnieniem osób korzystających z opieki położniczej. Dowiadują się ponadto o roli wsparcia psychologicznego dla funkcjonowania osób chorych i zdrowych.
W trakcie ćwiczeń studenci nabywają praktyczne umiejętności z zakresu identyfikacji potrzeb osób chorych i zdrowych, oraz oceny możliwości udzielenia im wsparcia psychologicznego. Uczą się stosowania metod radzenia sobie ze stresem wynikającym z obciążeń zawodowych oraz choroby.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opowiadanie
- pogadanka
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- giełda pomysłów
- referatu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- 100% frekwencja na wykładach, ćwiczeniach
-przedłużona obserwacja nauczyciela (0-10 punktów, >50%),
-ocena przez kolegów (0-10 punktów, >50%),
-zaliczenie ćwiczeń: opracowanie standardu opieki nad pacjentkami w wybranych schorzeniach.
- zaliczenie ćwiczeń kolokwium (test pisemny). Test pisemny w warunkach sali wykładowej.
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji:
<75% =2,0
75 – 80% = 3,0
80,01-85%=3,5
85,01-90%=4,0
90,01-95%=4,5
95,01-100%=5,0
Możliwa poprawa kolokwium – test poprawkowy pisemny (>60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).
2.Test końcowy obejmuje treści z: wykładów, ćwiczeń.
-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego,
- skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:
60 % - 67% = 3,0
68% – 75% = 3,5
76% – 83% = 4,0
84% – 91% = 4,5
92% – 100% = 5,0.
Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). Test pisemny w warunkach sali wykładowej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Jakubowska -Winecka A., Włodarczyk D. (red.) - „Psychologia w praktyce medycznej”, PZWL, Warszawa.
Sęk H., Heszen I. - „Psychologia zdrowia”, PWN, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
• Sęk H., Heszen I. - „Wsparcie społeczne, stres i zdrowie”, PWN, Warszawa.
• Życińska J., Heszen-Niejodek I. - Psychologia zdrowia w poszukiwaniu pozytywnych inspiracji”, PWN, Warszawa.
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
Brak |
W cyklu 2024/25Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: