Moduł kształcenia VII. Nauki społeczne i behawioralne. Przywództwo i budowanie zespołów
1800-ZP1-MKVIIPBZ-S2
W ramach przedmiotu omawiane są podstawowe pojęcia, teorie
i podejścia dotyczące zagadnień przywództwa i budowania zespołów ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy zdrowia publicznego.
Omówione zostają podstawowe zasady skutecznego budowania zespołów, błędy, których należy się wystrzegać pełniąc rolę lidera zespołu oraz poszczególne aspekty dynamiki grupowej takie jak budowanie spójności grupy, podejmowanie decyzji i rozwiązywanie konfliktów. Podawane są liczne przykłady sytuacji, w których studenci ćwiczą różne sposoby rozwiązywania konfliktów i adekwatnego stosowania poznawanych metod.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 15 h
- udział w ćwiczeniach – 15 h
30 h = 1,2 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 8 h = 0,3 ECTS
3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 12 h = 0,5 ECTS
Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1 - mechanizmy procesów interpersonalnych i socjologicznych oraz uwarunkowania etyczne w obszarach społecznym i zawodowym– K_W09
W2 - czynniki warunkujące skuteczne i efektywne zarządzanie w podmiotach leczniczych, w tym elementy zarządzania zasobami ludzkimi, strategicznego oraz zarządzania finansami– K_W17
W3 - narzędzia komunikacji i prezentacji przekazu w obszarze zdrowia – K_W23
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1 - integrować wiedzę teoretyczną z praktyką w zakresie komunikowania się i pracy zespołowej w różnych sytuacjach społecznych i zawodowych – K_U02
U2 - planować procesy komunikacyjne tak, aby osiągać wyznaczone cele w aspekcie zdrowia publicznego – K_U03
U3 - przedstawić wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierających opis i uzasadnienie celu pracy – K_U14
Potrafi:
U1 - integrować wiedzę teoretyczną z praktyką w zakresie komunikowania się i pracy zespołowej w różnych sytuacjach społecznych i zawodowych – K_U02
U2 - planować procesy komunikacyjne tak, aby osiągać wyznaczone cele w aspekcie zdrowia publicznego – K_U03
U3 - przedstawić wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierających opis i uzasadnienie celu pracy – K_U14
U4 - potrafi w szerokim zakresie formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając zalety i wady różnych rozwiązań – K_U17.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K1 – poddania krytycznej analizie swoich kompetencji i do korzystania z pomocy ekspertów oraz do współpracy w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnymi – K_K01
K2 – rozważenia wszystkich argumentów w celu podjęcia właściwej decyzji – K_K06
K3 – wdrażania i przestrzegania dobrych praktyk w zakresie profilaktyki zagrożeń w środowisku pracy – K_K10
K4 – przestrzegania zasad etycznych obowiązujących w pracy, aktywnościach społecznych i badaniach naukowych – K_K11
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład konwersatoryjny
dyskusja
analiza przypadków
praca w grupach
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
BRAK
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Kolokwium – W1-W3, K1-K4
Analiza przygotowywanych prac studentów na ćwiczeniach - U1-U4, K1-K4
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Aronson E., Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa, 2002.
2. Brown R., Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, GWP, Gdańsk, 2006.
2. Chmielecki M., Reputacja lidera, One Press, Warszawa, 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: