Moduł kształcenia V. Systemy informacyjne i informatyczne w zdrowiu publicznym. Arkusz kalkulacyjny i analiza danych 1800-ZP1-MKVAKiAD-S2
Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń przeprowadzanych
w laboratorium komputerowym.
W trakcie zajęć studenci zapoznają się z rodzajami danych,
które przetwarzane są w systemach informatycznych podmiotów leczniczych na bazie zanonimizowanych danych o przyjęciach
i wypisach, długości trwania hospitalizacji, liczbie konsultacji wewnątrzszpitalnych, rozpoznaniach medycznych ICD-10, wykonywanych procedurach ICD-9, przychodach za udzielone świadczenia i ich kosztach.
Do przekształcenia, transformacji i analizy danych studenci uczą się wykorzystywać podstawowe i zaawansowane operacje i funkcje dostępne w arkuszu kalkulacyjnym.
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do pracy z danymi przetwarzanymi w podmiotach leczniczych. Uczestnicy nauczą się analizować, przekształcać, wizualizować oraz interpretować dane, co pozwoli na efektywne wspieranie procesów decyzyjnych
w zarządzaniu instytucjami.
Tematyka ćwiczeń:
Analiza i przetwarzanie danych przetwarzanych w systemach informatycznych podmiotów leczniczych:
1. Ocena stopnia obciążenia personelu szpitalnego oddziału ratunkowego. Przetworzenie i wizualizacja danych. (4h)
2. Segregacja medyczna i czas oczekiwania pacjentów
na udzielanie świadczeń zdrowotnych w szpitalnym oddziale ratunkowym. (4h)
3. Zasady rozliczania świadczeń zdrowotnych w szpitalnym oddziale ratunkowym. Weryfikacja poprawności kodowania procedur i przypisywania kategorii. (8h)
4. Konsultacje specjalistyczne udzielane w trakcie hospitalizacji. (4h)
5. Klasyfikacja ICD-10 w systemie e-Zdrowie. Rozpoznania medyczne pacjentów przyjmowanych w podmiocie leczniczym. (4h)
6. Analiza czasu leczenia jednostek chorobowych
i przedłużonych hospitalizacji. (4h)
7. Prognoza przyszłych potrzeb w zakresie świadczeń medycznych na podstawie danych przetwarzanych w podmiocie leczniczym i mapie potrzeb zdrowotnych. (4h)
8. Przychody i koszty realizowanych świadczeń zdrowotnych. (8h)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- giełda pomysłów
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Ćwiczenia: W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2
Ocena zadań/projektów realizowanych w ramach ćwiczeń (0 – 10 pkt)
Kryteria oceniania:
4 pkt – dst
5 pkt – dst+
6-7 pkt – db
8-9 pkt – db+
10 pkt - bdb
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. D. Kusleika, Wizualizacja danych. Pulpity nawigacyjne
i raporty w Excelu, tłum. A. Mizerska, Gliwice 2023
2. K. Bluttman, Excel. Formuły i funkcje dla bystrzaków,
tłum. G. Kowalczyk, Gliwice 2023
Literatura uzupełniająca:
1. N. Duarte, Opowieści ukryte w danych. Wyjaśnij dane
i wywołaj działania za pomocą narracji, tłum. L. Sielicki,
Gliwice 2020
2. M. Jabłońska, Ł. Małecki-Tepicht, Zarządzanie podmiotem leczniczym akredytowanym, Warszawa 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: