Moduł kształcenia I. Polityka zdrowia publicznego. Środowiskowe uwarunkowania zdrowia
1800-ZP1-MKISUZ-S2
Zdrowie środowiskowe to interdyscyplinarna dziedzina wiedzy ukierunkowana na diagnozowanie stanu zdrowia zbiorowości dla rozwiązywania głównych problemów zdrowotnych danej populacji ze szczególnym uwzględnieniem środowiska naturalnego oraz społecznego. W trakcie wykładów przekazywana jest wiedza dotycząca genezy i istoty koncepcji rozwoju zdrowia środowiskowego, ogólnych zasad, polityki zdrowia środowiskowego. Ćwiczenia skupiają się na wybranych czynnikach środowiskowych wpływających na zdrowie.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w ćwiczeniach – 15 h (ECTS: 0.6)
- udział w wykładach – 15 h (ECTS: 0.6)
30 h = 1.2 ECTS
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- czas na przygotowanie materiałów do zajęć (referaty, prezentacje, projekty – 10 h (ECTS: 0,4)
- czytanie literatury – 5 h (ECTS: 0,2)
15h = 0.6 ECTS
3. Czas potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:
- powtórzenie i utrwalenie materiału 5 h (ECTS: 0.2)
Łącznie 50 h – 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
W1. Posiada wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów biologicznych zachodzących w organizmie człowieka pod wpływem czynników środowiskowych (K_W01)
W2. Rozumie wpływ czynników środowiskowych na stan zdrowia człowieka oraz ich związki czynnikami behawioralnymi (K_W31, K_W26)
W3. Rozumie i właściwie interpretuje istniejące relacje pomiędzy zdrowiem a środowiskiem pracy, wypoczynku i zamieszkania (K_W31, K_W 26)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1. Identyfikuje zagrożenia środowiskowe dla zdrowia populacji K_U25
U2. Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej poszerzoną o formułowanie własnych wniosków K_U 22
U3. Umie znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach, zna podstawowe czasopisma naukowe w zakresie zdrowia środowiskowego K_U24
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1. Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu zdrowia środowiskowego, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny K_K01
K2. Efektywnie prezentuje swoje opinie w formie pracy kontrolnej – wypowiedzi ustnej K_K08.
K3. Wykazuje tolerancję wobec poglądów innych K_K10.
Metody dydaktyczne
• Wykłady:
• wykład informacyjny
• wykład problemowy
• wykład konwersatoryjny
• debata
• Ćwiczenia:
• studium przypadku
• pokaz
• pogadanka
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Aktywność: K1-K3
Zaliczenie: W1-W3, U1-U3
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001.
2. Wiąckowski S., Toksykologia środowiska człowieka, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2010.
3. Wybrane artykuły z czasopism naukowych.
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: