Moduł kształcenia III Finanse i zarządzanie: Ekonomika i finansowanie w ochronie zdrowia
1800-ZP1-EKOFN-S2L
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów oraz ćwiczeń.
W ramach przedmiotu studenci posiądą wiedzę i umiejętności z zakresu mikroekonomicznych i makroekonomicznych aspektów ochrony zdrowia, które umożliwią im podejmowanie racjonalnych i efektywnych decyzji w ramach prowadzonego przedmiotu.
Mikroekonomiczne aspekty przedmiotu obejmują analizę decyzji konsumenckich oraz producenckich w obszarze ochrony zdrowia. Studenci poznają kryteria i przesłanki podejmowania tych decyzji przez podmioty gospodarcze w ochronie zdrowia. Makroekonomiczna część przedmiotu ma na celu zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania systemów opieki zdrowotnej i pozwoli im na samodzielną ocenę zjawisk społecznych i gospodarczych oraz działań państwa dotyczących zdrowia i jego ochrony.
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów oraz ćwiczeń. W ramach przedmiotu studenci posiądą wiedzę i umiejętności z zakresu mikroekonomicznych i makroekonomicznych aspektów ochrony zdrowia, które umożliwią im podejmowanie racjonalnych i efektywnych decyzji w ramach prowadzonego przedmiotu. Mikroekonomiczne aspekty przedmiotu obejmują analizę decyzji konsumenckich oraz producenckich w obszarze ochrony zdrowia. Studenci poznają kryteria i przesłanki podejmowania tych decyzji przez podmioty gospodarcze w ochronie zdrowia. Makroekonomiczna część przedmiotu ma na celu zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania systemów opieki zdrowotnej i pozwoli im na samodzielną ocenę zjawisk społecznych i gospodarczych oraz działań państwa dotyczących zdrowia i jego ochrony.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 15 h
- udział w ćwiczeniach – 15 h
30 h =1,2 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 20h =0,8 ECTS
Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
W1 - Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekonomicznych i finansowych aspektów funkcjonowania współczesnych systemów opieki zdrowotnej (K_W04)
W2 - Zna zasady i uwarunkowania alokacji ograniczonych zasobów w ochronie zdrowia (K_W21)
W3 - Zna metody analiz ekonomicznych stosowanych w ochronie zdrowia (K_W24)
W4 - Posiada wiedzę na temat najważniejszych teorii i modeli w obszarze ekonomiki zdrowia (K_W32)
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
U1 - pracuje z dostępnymi danymi w celu wyjaśnienia społeczno-ekonomicznych czynników wpływających na zdrowie (K_U15)
U2 - cechuje się skutecznością w zarządzaniu czasem własnym i współpracowników (K_U19)
U3 - potrafi ocenić sytuację finansową jednostki opieki zdrowotnej dla właściwego sporządzenia biznes planu (K_U20)
U4 - potrafi w szerokim zakresie formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne (w języku ojczystym i obcym), a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając zalety i wady różnych rozwiązań (w tym także pisanie artykułów i wygłaszanie referatów) (K_U23)
U5 - potrafi odpowiedzialnie projektować zadania, przeznaczone dla kierowanej przez siebie grupy, wraz z właściwymi wyjaśnieniem wymagań stawianych personelowi oraz uwarunkowań planowania pracy zespołu, w celu zapewnienia realizacji potrzeb pacjentów lub klientów (K_U25)
U6 - potrafi wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, z uwzględnieniem zalet i wad różnych rozwiązań w obszarze swojej działalności zawodowej (K_U26)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do/ma:
K1 - dokonuje krytycznej analizy i i interpretacji ekspertyz, raportów z zakresu polityki zdrowotnej, ekonomiki zdrowia oraz stanu zdrowia społeczeństwa (K_K04)
K2 - ma świadomość pełnionej roli zawodowej i społecznej (K_K05)
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
praca nad zadaniem/projektem
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin pisemny (test: 0-10 pkt) – W1-W4, K1
Kryteria oceniania:
6 pkt - dst
7 pkt - dst+
8 pkt - db
9 pkt - db+
10 pkt - bdb
Ćwiczenia:
Ocena zadań/projektów realizowanych w ramach ćwiczeń (0 – 10 pkt) – W2-W4, U1-U6
Kryteria oceniania:
4 pkt – dst.
5 pkt – dst+
6 pkt – db
7-8 pkt – db+
9-10 pkt - bdb
Literatura
1. Joseph E. Stiglitz Ekonomia sektora publicznego, wyd PWN, Warszawa 2017
2. S. Folland, A.C. Goodman, M. Stano, Ekonomia zdrowia i opieki zdrowotnej, wyd. 2, Wolters Kluwer, Warszawa 2018.
3. J. Suchecka, Ekonomia zdrowia i opieki zdrowotnej, Wolters Kluwer 2010.
3. E. Nojszewska, System ochrony zdrowia w Polsce, Wolters Kluwer, Warszawa 2015.
1. Finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej, red. M. Dziubińska i in., CeDeWu, Warszawa 2014.
2. S. Devlin, S. Morris, D. Parkin, Ekonomia w ochronie zdrowia, wyd. 2, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.
3. I. Rudawska, Opieka zdrowotna. Aspekty rynkowe i marketingowe. PWN, Warszawa 2007.
W cyklu 2022/23L:
Literatura obowiązkowa: 1. Joseph E. Stiglitz Ekonomia sektora publicznego, wyd PWN, Warszawa 2017 2. S. Folland, A.C. Goodman, M. Stano, Ekonomia zdrowia i opieki zdrowotnej, wyd. 2, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. 3. J. Suchecka, Ekonomia zdrowia i opieki zdrowotnej, Wolters Kluwer 2010. 3. E. Nojszewska, System ochrony zdrowia w Polsce, Wolters Kluwer, Warszawa 2015. Literatura uzupełniająca: 1. Finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej, red. M. Dziubińska i in., CeDeWu, Warszawa 2014. 2. S. Devlin, S. Morris, D. Parkin, Ekonomia w ochronie zdrowia, wyd. 2, Wolters Kluwer, Warszawa 2012. 3. I. Rudawska, Opieka zdrowotna. Aspekty rynkowe i marketingowe. PWN, Warszawa 2007.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: