Zajęcia terenowe w placówkach pomocy społecznej, edukacyjnych i resocjalizacyjnych lub placówkach medycznych 1800-TZ3-ZTwPPS-S1
Zajęcia terenowe realizowane w placówkach pomocy społecznej, edukacyjnych, resocjalizacyjnych lub medycznych stanowią kluczowy element praktycznego przygotowania do zawodu terapeuty zajęciowego. Celem przedmiotu jest umożliwienie studentowi zastosowania wiedzy teoretycznej w realnych warunkach pracy, rozwijanie kompetencji zawodowych, społecznych i etycznych, a także zdobycie doświadczenia w pracy zespołowej z osobami z różnorodnymi potrzebami.
Student w toku zajęć zapoznaje się ze specyfiką funkcjonowania danej placówki, strukturą organizacyjną, zakresem świadczonych usług oraz rolą terapii zajęciowej w procesie wspierania, leczenia, rehabilitacji lub edukacji. Poprzez obserwację i aktywne uczestnictwo w działaniach instytucji, student nabywa praktyczne umiejętności w planowaniu i prowadzeniu zajęć terapeutycznych, komunikacji interpersonalnej, pracy z dokumentacją oraz dostosowywaniu form terapii do potrzeb odbiorców.
Zajęcia rozwijają refleksyjność zawodową, samodzielność i gotowość do podejmowania decyzji w warunkach instytucjonalnych, a także pozwalają zrozumieć rolę terapeuty zajęciowego w systemie wsparcia społecznego, edukacyjnego i zdrowotnego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2025/26: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
zaliczenie
praktyczne,
przedłużona
obserwacja,
portfolio
wiedza i
umiejętności
powyżej 60%;
przedłużona
obserwacja powyżej
50%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Krzyszkowski J. Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2013.
Ostrowska A. (red.) Rehabilitacja społeczna osób niepełnosprawnych. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa, 2017.
Bąbka J. (red.) Terapia zajęciowa w praktyce społecznej i klinicznej. Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2021.
Kawula S., Majchrzak J., Wódz K. Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualność – perspektywy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010.
Kowalik T. Rehabilitacja i integracja społeczna osób z niepełnosprawnością. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: