Zaj. teren. w inst. adm. lub org. społ. zajm. się rehab. lub pom. społ. lub inst. i zak. projektujących lub prod. sprzęt i wyp. dla potrzeb osób niepełnospr. lub warszratach terapii zaj. 1800-TZ3-ZTwIAS-S1
Zajęcia terenowe mają charakter praktyczny i realizowane są w instytucjach administracji społecznej, organizacjach społecznych prowadzących działalność na rzecz osób z niepełnosprawnościami, a także w zakładach projektujących sprzęt rehabilitacyjny lub adaptacyjne wyposażenie środowiska życia i pracy. Ich celem jest pogłębienie wiedzy teoretycznej poprzez bezpośrednie doświadczenie pracy w środowisku wspierającym rehabilitację i integrację społeczną.
W trakcie zajęć student zapoznaje się ze strukturą organizacyjną placówki, zakresem świadczonych usług oraz rolą specjalistów zaangażowanych w proces wspierania osób z ograniczeniami funkcjonalnymi. Ma możliwość obserwowania działań z zakresu pomocy społecznej, terapii, projektowania i wdrażania rozwiązań wspomagających funkcjonowanie oraz uczestniczy w wybranych działaniach, zgodnie z ustalonym programem i pod opieką mentora.
Zajęcia rozwijają umiejętności interpersonalne, organizacyjne i zawodowe, przygotowując studenta do pracy w interdyscyplinarnych zespołach. Istotnym elementem zajęć jest refleksja nad rolą terapeuty zajęciowego i znaczeniem otoczenia instytucjonalnego oraz technicznego w procesie rehabilitacji i wspierania samodzielności osób z niepełnosprawnością.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie
praktyczne,
przedłużona
obserwacja,
portfolio
wiedza i
umiejętności
powyżej 60%;
przedłużona
obserwacja powyżej
50%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Krzyszkowski J. Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2013.
Ostrowska A. (red.) Rehabilitacja społeczna osób niepełnosprawnych. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa, 2017.
Bąbka J. (red.) Terapia zajęciowa w praktyce społecznej i klinicznej. Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2021.
Kawula S., Majchrzak J., Wódz K. Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualność – perspektywy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010.
Kowalik T. Rehabilitacja i integracja społeczna osób z niepełnosprawnością. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: