Przedmiot do wyboru: Techniki relaksacyjne 1800-TZ3-PDWTR-S1
Wykłady: Głównym celem wykładów jest przekazanie wiedzy dotyczącej fizjologicznych i psychologicznych uwarunkowań zjawiska stresu oraz procesu relaksacji, a także zaprezentowanie teoretycznych podstaw wybranych technik relaksacyjnych. Ćwiczenia: Głównym celem ćwiczeń jest umożliwienie przyswojenia umiejętności praktycznego wykonywania oraz prowadzenia ćwiczeń relaksacyjnych. Mają na celu zapoznanie z prawidłową organizacją i przebiegiem poszczególnych ćwiczeń relaksacyjnych, zarówno w roli pacjenta, jak i prowadzącego. Umożliwiają poznanie specyfiki ćwiczeń relaksacyjnych oraz zasad, które kierują ich prawidłowym doborem i racjonalnym stosowaniem w odniesieniu do różnego rodzaju dysfunkcji.
W cyklu 2024/25:
Wykłady: Głównym celem wykładów jest przekazanie wiedzy dotyczącej fizjologicznych i psychologicznych uwarunkowań zjawiska stresu oraz procesu relaksacji, a także zaprezentowanie teoretycznych podstaw wybranych technik relaksacyjnych. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji
- doświadczeń
- studium przypadku
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wykład:
Zaliczenie pisemne pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru (0 – 20 punktów > 50%)
Ćwiczenia:
Zaliczenie praktyczne (0 – 6 punktów; > 50%)
Przedłużona obserwacja (0 – 2 punktów; > 50%)
Suma uzyskanych punktów: Ocena:
< 14 ndst
15-17 dst
18-19 dst+
20-23 db
24-26 db+
27-28 bdb
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Uszyński M.: Stres i antystres. MedPharm Polska, Wrocław 2009
2. Aleksandrowicz J., Cwynar S., Szyszko-Bohusz A.: Relaks. Wskazówki dla lekarzy i pedagogów. PZWL, Warszawa 1976
3. Zieliński P.: Relaksacja w teorii i praktyce pedagogicznej. Wydawnictwo AJD, Częstochowa 2011
Literatura uzupełniająca:
1.Coulter D.: Anatomia hatha jogi. Focus, Warszawa 2008
2.Górna J., Szopa J.: Joga. Ruch-oddech-relaks. Wydawnictwo Kos, Katowice 2005
3.Kulmatycki L.: Joga nidra. Książka i wiedza, Warszawa 2004
4.Siek S.: Relaks i autosugestia. Prasa-książka-ruch, Warszawa 1986
5. Kronenberger M. Muzykoterapia. Global Enterprises, Łódź 2004
6. Opala-Wnuk K. Sztuka, która pomaga dzieciom. JK, Łódź 2009
7. Wintrebert H. Relaksacja dziecka. Prototo, Wrocław 2012
8. Feldenkrais M. Świadomośc poprzez ruch. Virgo, Warszawa 2012
9. Grochmal S., red., Ćwiczenia relaksowo-koncentrujące, PZWL, 2008
10.Grabara M, Szopa J. Asany jogi dla współczesnego człowieka. Wydawnictwo Uczelniane Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Katowice 2011.
11. Cornell A. (2015), Focusing. Mądrość ciała. Wydawnictwo Mind.
12. Barszcz M. Psychoterapia przez ciało. Pozkal, Warszawa 2018
13. Chaitow L. Manipulacje czaszkowe. Teoria i praktyka. DB Publishing. Warszawa 2010
14. Feldenkrais M. Świadomość poprzez ruch. Virgo, Warszawa 2012
W cyklu 2024/25:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: