Przedmiot do wyboru: Psychologia rehabilitacyjna 1800-TZ3-PDWPR-S1
Moduł ukierunkowany jest na możliwie wieloaspektowe przedstawienie problematyki psychologicznej osób niepełnosprawnych oraz zapoznanie Studentów ze specyfiką pracy psychologa z osobami z niepełnosprawnością.
W trakcie zajęć wykładowych zostaną przedstawione różne modele teoretyczne niepełnosprawności, wypracowane, między innymi, na gruncie psychopatologii rozwojowej oraz tzw. kontekstualnego modelu niepełnosprawności w odniesieniu do osób z dysfunkcjami wrodzonymi, nabytymi w dzieciństwie oraz powstałymi na skutek schorzeń, urazów, czy procesów degeneracyjnych. Omówione zostaną również zagadnienia związane z realizacją potrzeb rozwojowych osób niepełnosprawnych oraz zdefiniowana rola pozainstytucjonalnych form oddziaływań i wpływów otoczenia.
Zajęcia warsztatowe mają na celu ukazanie, w jaki sposób osoby z różnego typu niepełnosprawnością spostrzegają świat. Warsztaty są ukierunkowane na:
- identyfikację ograniczeń, wynikających z niepełnosprawności oraz trudności, jakich doświadczają osoby niepełnosprawne w codziennym funkcjonowaniu;
- zapoznanie z technikami wspierania osób niepełnosprawnych w zakresie lokomocji, orientacji w środowisku oraz realizacji codziennych obowiązków;
- przedstawienie form pracy z osobami niepełnosprawnymi w obszarze kształtowania aktywności psychoruchowej, rozwijania umiejętności komunikowania się
oraz sprawności poznawczych i funkcjonowania emocjonalno społecznego;
- omówienie podstawowych zagadnień dotyczących: psychologicznej sytuacji rodzin osób niepełnosprawnych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie pisemne - test
jednokrotnego
wyboru); zaliczenie
praktyczne (projekt),
przedłużona obserwacja
wiedza i umiejętności
powyżej 60%;
przedłużona obserwacja
powyżej 50%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Kowalik, St. (2018): Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Lektura uzupełniająca:
Kucharska J. (2009): Wolontariat jako forma wsparcia rodziny, [w:] Gulla B., Duda M. (red.) Silna rodzina, Wyd. Archidiecezji Krakowskiej, Kraków, s. 191 – 207;
Prigatano George P. (2009), Rehabilitacja neuropsychologiczna, PWN, Warszawa;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: