Przedmiot do wyboru: Podstawy metody integracji sensorycznej 1800-TZ3-PDWPMIS-S1
Wykłady:
W ramach wykładów studenci zostaną zapoznani z problematyką rozwoju poszczególnych narządów zmysłów oraz ich wpływem na rozwój dziecka. Zdobędą wiedzę dotyczącą możliwych zaburzeń przetwarzania sensorycznego oraz ich konsekwencji.
Ćwiczenia:
W ramach ćwiczeń studenci zdobędą umiejętność wstępnego rozpoznawania zaburzeń przetwarzania sensorycznego. Poznają podstawowe objawy zaburzeń integracji sensorycznej oraz wybrane testy je oceniające. Poznają metodykę, zasady i wybrane techniki pracy stosowane w terapii integracji sensorycznej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru
(0 – 20 punktów > 50%) W1-W2
Ćwiczenia:
Zaliczenie praktyczne (0 –8 punktów; > 50%): W1-W2, U1-U3, K1-K2.
Przedłużona obserwacja (0-2 punkty; > 50%) K1-K2.
Zaliczenie końcowe:
Ocena z przedmiotu jest sumą punktów otrzymanych na zaliczeniu praktycznym, teście oraz za przedłużoną obserwację.
Suma uzyskanych punktów: Ocena:
< 15 ndst
16-18 dst
19-21 dst+
22-24 db
25-27 db+
28-30 bdb
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Integracja sensoryczna w rozwoju dziecka. Podstawy neurofizjologiczne. M. Borkowska, Harmonia Universalis, Gdańsk 2018
2. Kranowitz C. S. Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Wyd. Harmonia Universalis. Gdańsk 2011.
3. Kranowitz C. S. Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Wyd. Harmonia Universalis. Gdańsk 2011.
4. Borkowska M, Wagh K. Integracja sensoryczna na co dzień. PZWL, Warszawa 2010
Literatura uzupełniająca:
1. Odowska-Szlachcic B. Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami układu nerwowego. Harmonia, Gdańska 2010
2. Charbicka M. Integracja sensoryczna przez cały rok. Difin, Warszawa 2017
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: