Pediatria
1800-TZ2-PEDIATR-S1
Zajęcia prowadzone w formie wykładów
Wykłady mają za zadanie przedstawienie prawidłowego rozwoju dziecka oraz stosowane w pediatrii metody jego rozwoju z uwzględnieniem siatek centylowych, skal oraz podstaw oceny neurologicznej. Wyjaśniają również zasady szeroko pojętej profilaktyki zdrowotnej (zasady żywienia, kalendarz szczepień, bilanse) obowiązujące aktualnie na terenie Polski.
Wiedza przekazywana podczas wykładów obejmuje również podstawy dotyczące najczęstszych chorób wieku dziecięcego (układu pokarmowego, oddechowego, moczowego i nerwowego) oraz ich wpływu na rozwój dziecka.
W trakcie zajęć zostają również przedstawione problemy dotyczące dzieci zaniedbanych i maltretowanych.
W cyklu 2022/23:
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Wykłady mają za zadanie przedstawienie prawidłowego rozwoju dziecka oraz stosowane w pediatrii metody jego rozwoju z uwzględnieniem siatek centylowych, skal oraz podstaw oceny neurologicznej. Wyjaśniają również zasady szeroko pojętej profilaktyki zdrowotnej (zasady żywienia, kalendarz szczepień, bilanse) obowiązujące aktualnie na terenie Polski. Wiedza przekazywana podczas wykładów obejmuje również podstawy dotyczące najczęstszych chorób wieku dziecięcego (układu pokarmowego, oddechowego, moczowego i nerwowego) oraz ich wpływu na rozwój dziecka. W trakcie zajęć zostają również przedstawione problemy dotyczące dzieci zaniedbanych i maltretowanych. W trakcie ćwiczeń Studenci uczą się uporządkowanego badania podmiotowego (wywiad) dziecka w każdym wieku. Analizują przebieg ciąży i okresu okołoporodowego oraz określają ich wpływ na rozwój dziecka. Stosują poznane metody oceny rozwoju w odniesieniu do pacjentów aktualnie hospitalizowanych. Oceniają, na podstawie dostępnej dokumentacji medycznej, realizację obowiązującego postępowania profilaktycznego. Uczestniczą w badaniu przedmiotowym i procesie diagnostycznym pacjentów z najczęstszymi chorobami wieku rozwojowego.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach - 15 h
15 h = 1,0 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Zna i rozumie:
K_W02 opisuje patogenezę i objawy kliniczne jednostek chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie metod terapii zajęciowej
K_W04 opisuje narzędzia diagnostyczne i metody oceny pacjenta dla potrzeb terapii zajęciowej
K_W05 objaśnia pojęcia i mechanizmy psychospołeczne związane ze zdrowiem, chorobą i niepełnosprawnością
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi:
K_U03 wykorzystuje wiedzę z zakresu patogenezy i objawów klinicznych jednostek chorobowych w celu doboru właściwych metod terapii zajęciowej
K_U05 stosuje metody terapii zajęciowej, jako narzędzia prewencji oraz w procesie leczenia i rehabilitacji
K_U08 stosuje specjalistyczne metody w procesie terapii zajęciowej
K_U09 podejmuje działania ukierunkowane na edukację zdrowotną i promocję zdrowia
K_U17 stosuje efektywne techniki komunikacji z różnymi grupami społecznymi
K_U20 posiada umiejętności ruchowe, manualne i sprawność motoryczną związane z wykonywaniem zawodu terapeuty zajęciowego
K_U23 planuje i organizuje pracę – indywidualną oraz w zespole
K_U26 współpracuje z interdyscyplinarnym zespołem specjalistów w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do:
K_W02 - opisuje patogenezę i objawy kliniczne jednostek chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie metod terapii zajęciowej
K_W04 - opisuje narzędzia diagnostyczne i metody oceny pacjenta dla potrzeb terapii zajęciowej
K_W21 - analizuje krytycznie piśmiennictwo naukowe
K_U03 - wykorzystuje wiedzę z zakresu patogenezy i objawów klinicznych jednostek chorobowych w celu doboru właściwych metod terapii zajęciowej
K_K01 - krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń
K_K02 okazuje szacunek dla pacjentów i dba o ich dobro
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny
wykład problemowy
Wymagania wstępne
elementy anatomii i fizjologii człowieka
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2025/26: | W cyklu 2022/23: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Marian Krawczyński – Propedeutyka pediatrii Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009
2. Obuchowicz A. (red.), Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL Warszawa 2016. (rozdział pt. Wywiad. Badanie podmiotowe).
W cyklu 2022/23:
1. Marian Krawczyński – Propedeutyka pediatrii Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009 2. Obuchowicz A. (red.), Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL Warszawa 2016. (rozdział pt. Wywiad. Badanie podmiotowe). 3. Domagalska-Szopa M., Szopa A., Postępowanie usprawniające w mózgowym porażeniu dziecięcym, Śląski Uniwersytet Medyczny. Wydawnictwo Katowice 2018. 4. Sadowska L., Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego, AWF, Wrocław, 2001.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: