Przedmiot do wyboru: Gry i zabawy ruchowe 1800-TZ2-PDWGiZ-S1
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Zabawy i gry ruchowe odgrywają ważną rolę w procesie wychowawczym i kształcenia. Do podstawowych wartości takich zajęć zalicza się stwarzanie jak najlepszych warunków do czynnego odpoczynku, niwelowanie i kompensowanie zaburzeń, zdobywanie wiadomości, umiejętności i nawyków ruchowych oraz kształtowanie postaw prozdrowotnych, prospołecznych i etycznych
Wykłady: K_W10, K_W20, K_W21;
mają za zadanie wyjaśnić teoretyczne aspekty zabaw i gier ruchowych w perspektywie repedagogizacji i personalistycznej kultury fizycznej. Zasady dydaktyczne, metody edukacji fizycznej prowadzenia zajęć gier i zabaw ruchowych w procesie terapii zajęciowej. Poznanie znaczenia gier i zabaw ruchowych w procesie terapii dzieci i osób w różnym wieku.
Ćwiczenia: K_U08, K_K01 Ćwiczenia poświęcone są nabywaniu niezbędnych umiejętności w stosowaniu zasad (bhp) podczas prowadzenia zajęć zabaw i gier ruchowych. Poznawaniu podziału, rodzajów zabaw i gier ruchowych, podstawowych pojęć i klasyfikacji zabaw i gier ruchowych dla osób o różnych możliwościach i potrzebach aktywności fizycznej w terapii zajęciowej.
•funkcje zabawy i gry ruchowej jako podstawowej formy ludzkiej aktywności i jej miejsce w terapii ruchem
•terapeutyczne funkcje zajęć muzyczno-ruchowych
•metoda W. Sherborne i P. Dennisona - ruch rozwijający do kontaktu z drugim człowiekiem
Nabywaniu umiejętności planowania i samodzielnego prowadzenia zabawy, gry ruchowej zgodnie z metodyką nauczania, modyfikowania toków zajęć w zależności od potrzeb grupy i warunków środowiskowych. Zrozumieniu znaczenia metod w procesie pobudzania aktywności wewnętrznej i samodzielności w terapii zajęciowej.
W cyklu 2024/25:
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2025/26: |
Kryteria oceniania
Student otrzyma ocenę z przedmiotu Gry i zabawy ruchowe wynikającą z sumy punktów uzyskanych na ćwiczeniach (pisemne opracowanie scenariuszy zabawy i gry ruchowej, poprowadzenie fragmentu zajęć, przedłużona obserwacja 0-30 punktów) i pisemnego zaliczenia (test jednokrotnego wyboru sprawdzający wiedzę teoretyczną 0-20 punktów)
Suma uzyskanych punktów : Ocena:
< 29 ndst
30-34 dst
35-38 dst+
39-42 db
43-46 db+
47-50 bdb
Zaliczenie praktyczne (0-30 pkt.)
1.Pisemne opracowanie scenariuszy zabawy i gry ruchowej: 0-10 pkt., ale nie mniej niż 6 pkt. (W1-W3, U1, K1).
2. Samodzielne poprowadzenie fragmentu zajęć: 0-15 pkt., ale nie mniej niż 9 pkt. (W1-W3, U1, K1).
3. Przedłużona obserwacja - systematyczne przygotowanie do zajęć i aktywność na ćwiczeniach, umiejętność pracy z druga osobą i jej samoocena, udział w dyskusji: 0-5 pkt., ale nie mniej niż 3 pkt.(K1)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Trześniowski R. Zabawy i gry ruchowe. Warszawa, WSiP, 1995.
Violet F. Maas. Uczenie się przez zmysły : wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. Warszawa, WSiP, 1998.
Bondarowicz M., Staniszewski T. Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. Warszawa, AWF, 2000.
Gawlik K. Walaszczyk A. Gry i zabawy ruchowe w szkołach specjalnych. Katowice, AWF, 2002.
Muszkieta R., Bronikowski M. Zabawy i gry ruchowe w szkolnym wychowaniu fizycznym. Poznań, AWF, 2000.
Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnycka M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa, WSiP, 1992.
Śmiglewska M., Lewandowski A, Sarwińska J. O procesie nauczania ruchu. Bydgoszcz, Wyd. Wrocławski, 2015.
Śmiglewska M. Diagnozowanie i wspomaganie rozwoju koordynacyjnych zdolności motorycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Bydgoszcz, Wyd. Wrocławski, 2019.
Bahrynowska-Fic J., Właściwości ćwiczeń fizycznych oraz sport inwalidzki, Warszawa, PZWL, 2000, wyd. 2.
Literatura uzupełniająca:
Bondarowicz M., Staniszewski T., Wielka księga zabaw i gier ruchowych. Wrocław, Wyd. BK, 2007.
Serafin J. Gry i zabawy ruchowe dla dzieci niewidomych i słabowidzących. Warszawa, PZN, 1987.
Sabik M., Skrzypczyk A., Zabawy dla dzieci z autyzmem. Gdańsk, Harmonia, 2012
Markowska D., Kuleczka- Raszewska M., Uczę się poprzez ruch. Gdańsk, Harmonia, 2017.
Claire-Bullock CH. 100 pomysłów dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, Gdańsk, Harmonia, 2018.
W cyklu 2022/23:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2022/23:
brak |
W cyklu 2024/25:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: