Teoretyczne podstawy terapii zajęciowej
1800-TZ1-TPTZ-S1
Wykład
W ramach przedmiotu słuchacze poznają klasyfikację i rodzaje niepełnosprawności. Rys historyczny i rozwój terapii zajęciowej w świecie i w Polsce. Zakres i cele terapii zajęciowej. Rolę terapeuty zajęciowego. Diagnozowanie potrzeb uczestników warsztatów terapii zajęciowej. Pojęcie i cechy planu terapii zajęciowej. Metody, techniki i formy terapii zajęciowej.
|
W cyklu 2022/23Z:
Wykład W ramach przedmiotu słuchacze poznają klasyfikację i rodzaje niepełnosprawności. Rys historyczny i rozwój terapii zajęciowej w świecie i w Polsce. Zakres i cele terapii zajęciowej. Rolę terapeuty zajęciowego. Diagnozowanie potrzeb uczestników warsztatów terapii zajęciowej. Pojęcie i cechy planu terapii zajęciowej. Metody, techniki i formy terapii zajęciowej. Ćwiczenia Podstawowe działania z zakresu terapii zajęciowej w praktyce.
|
W cyklu 2023/24Z:
Wykład W ramach przedmiotu słuchacze poznają klasyfikację i rodzaje niepełnosprawności. Rys historyczny i rozwój terapii zajęciowej w świecie i w Polsce. Zakres i cele terapii zajęciowej. Rolę terapeuty zajęciowego. Diagnozowanie potrzeb uczestników warsztatów terapii zajęciowej. Pojęcie i cechy planu terapii zajęciowej. Metody, techniki i formy terapii zajęciowej. Ćwiczenia Podstawowe działania z zakresu terapii zajęciowej w praktyce. Opracowywanie diagnozy terapeutycznej i planu terapii zajęciowej.
|
W cyklu 2024/25Z:
Wykład W ramach przedmiotu słuchacze poznają klasyfikację i rodzaje niepełnosprawności. Rys historyczny i rozwój terapii zajęciowej w świecie i w Polsce. Zakres i cele terapii zajęciowej. Rolę terapeuty zajęciowego. Diagnozowanie potrzeb uczestników warsztatów terapii zajęciowej. Pojęcie i cechy planu terapii zajęciowej. Metody, techniki i formy terapii zajęciowej. Ćwiczenia Podstawowe działania z zakresu terapii zajęciowej w praktyce. Opracowywanie diagnozy terapeutycznej i planu terapii zajęciowej.
|
W cyklu 2025/26Z:
Wykład W ramach przedmiotu słuchacze poznają klasyfikację i rodzaje niepełnosprawności. Rys historyczny i rozwój terapii zajęciowej w świecie i w Polsce. Zakres i cele terapii zajęciowej. Rolę terapeuty zajęciowego. Diagnozowanie potrzeb uczestników warsztatów terapii zajęciowej. Pojęcie i cechy planu terapii zajęciowej. Metody, techniki i formy terapii zajęciowej. Ćwiczenia Podstawowe działania z zakresu terapii zajęciowej w praktyce. Opracowywanie diagnozy terapeutycznej i planu terapii zajęciowej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:
udział w wykładach - 10 h (0,33 ECTS)
udział w ćwiczeniach - 20 h (0,67 ECTS)
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30 h co odpowiada 1 punktowi ECTS
2. Czas poświęcony przez słuchacza na pracę indywidualną:
- czytanie literatury - 40 h (1,34 ECTS)
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
przygotowanie do egzaminu – 20 h (0,67 ECTS)
Łączny nakład pracy: 90 h (3 punkty ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
EK_W01 - omawia teoretyczne podstawy terapii zajęciowej
EK_W02 - identyfikuje uwarunkowania ekonomiczne, organizacyjne i prawne związane z wykonywaniem zawodu terapeuty zajęciowego
EK_W06 - opisuje międzynarodową klasyfikację funkcjonalności (ICF)
EK_W07 -formułuje zasady etyczne obowiązujące w zawodzie terapeuty zajęciowego
Efekty uczenia się - umiejętności
EK_U02 - umiejętnie posługuje się aktami prawnymi dotyczącymi wykonywanego zawodu
EK_U03 - tworzy i realizuje programy terapii zajęciowej uwzględniając oczekiwania i ograniczenia wynikające ze stanu zdrowia, sytuacji socjalnej i/ lub środowiska
EK_U08 - interpretuje kontrowersyjne zjawiska związane z praktyką medyczną w kontekście etycznym
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
EK_K01 - wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń
Metody dydaktyczne
wykład informacyjny, wykład problemowy
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Wykład
Egzamin pisemny: EK_W01, EK_W02, EK_W06, EK_W07, EK_U02, EK_U03, EK_U08
Suma uzyskanych punktów: Ocena:
< 50% dst
50% dst
63% dst+
77% db
86% db+
95% bdb
Ćwiczenia
Utworzenie diagnozy terapeutycznej i planu terapii zajęciowej: EK_U03, EK_K01
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Baum E. — Terapia zajęciowa, Warszawa, 2008, Fraszka Edukacyjna
Bac. A. Terapia zajęciowa, wyd. 1, Warszawa, 2016, PZWL
|
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa: Baum E. — Terapia zajęciowa, Warszawa, 2008, Fraszka Edukacyjna Bac. A. Terapia zajęciowa, wyd. 1, Warszawa, 2016, PZWL Literatura uzupełniająca: Misiorek A. - Współczesna terapia zajęciowa, PZWL 2019
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura obowiązkowa: Bac. A. Terapia zajęciowa, Warszawa, PZWL Misiorek A. - Współczesna terapia zajęciowa, PZWL Literatura uzupełniająca: Baum E. — Terapia zajęciowa, Warszawa, 2008, Fraszka Edukacyjna
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa: Bac. A. Terapia zajęciowa. Kompendium, Warszawa, PZWL Bac. A. Terapia zajęciowa, Warszawa, PZWL Misiorek A. - Współczesna terapia zajęciowa, PZWL Literatura uzupełniająca: Baum E. — Terapia zajęciowa, Warszawa, 2008, Fraszka Edukacyjna
|
W cyklu 2025/26Z:
Literatura obowiązkowa: Bac. A. Terapia zajęciowa. Kompendium, Warszawa, PZWL Bac. A. Terapia zajęciowa, Warszawa, PZWL Misiorek A. - Współczesna terapia zajęciowa, PZWL Literatura uzupełniająca: Baum E. — Terapia zajęciowa, Warszawa, 2008, Fraszka Edukacyjna
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: