Podstawy pielęgniarstwa
1800-TZ1-PPIEL-S1
Starzenie się to normalny, długotrwały i nieodwracalny proces fizjologiczny, zachodzący w osobniczym rozwoju żywych organizmów, także człowieka. Starość związana jest z narastaniem specyficznych problemów zdrowotnych, których następstwem jest upośledzenie funkcjonalne, a w dalszej kolejności występuje ograniczenie sprawności i samodzielności osób starszych. Złożone przyczyny, postępujący przebieg, trudności terapeutyczne oraz trudności związane z utratą samodzielności, zwiększenie chorobowości i śmiertelności powodują, że osoba wymaga pomocy przy zaspokojeniu potrzeb bio-psycho-społecznych.
W trakcie realizacji wykładów student zostanie zapoznany z:
1. Podstawy fizjologii starzenia: starzenie populacyjne, teorie starzenia, proces starzenia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i socjoekonomicznym;
2. Ergonomia pracy z pacjentem w wieku podeszłym- prawne uwarunkowania bezpieczeństwa pracy, zasady bezpiecznego podnoszenia i przemieszczania pacjenta,
3. Koncepcja pielęgnowania – potrzeby pacjenta, pielęgnacja kompensacyjna, wprowadzenie do opieki na podstawie studium przypadku, uzupełnianie dokumentacji
W trakcie realizacji ćwiczeń student zostanie zapoznany z:
1. Pomiary podst. parametrów życiowych – tętno, oddech, ciśnienie, temperatura,
2. Zapewnienie choremu czystości. Toaleta chorego w łóżku, kąpiel chorego w łóżku. Mycie włosów choremu leżącemu w łóżku;
3. Zabiegi fizykalne w profilaktyce przeciwodleżynowej. Dobieranie pozycji ułożeniowej z zastosowaniem odpowiednich udogodnień u chorego, w zależności od stanu zdrowia. Zamian bielizny osobistej i pościelowej choremu leżącemu.
4. Karmienie doustne, przez sondę i przez PEG oraz podanie leków drogą doustną.
5. Pomiar poziomu glukozy za pomocą glukometru oraz podawanie podskórnie insuliny za pomocą penu,
6. Pomoc w usprawnianiu oddychania (zabiegi drenażujące oskrzela: oklepywanie, wstrząsanie)
7. Reanimacja i resuscytacja; postępowanie bezprzyrządowe.
W cyklu 2022/23Z:
Starzenie się to normalny, długotrwały i nieodwracalny proces fizjologiczny, zachodzący w osobniczym rozwoju żywych organizmów, także człowieka. Starość związana jest z narastaniem specyficznych problemów zdrowotnych, których następstwem jest upośledzenie funkcjonalne, a w dalszej kolejności występuje ograniczenie sprawności i samodzielności osób starszych. Złożone przyczyny, postępujący przebieg, trudności terapeutyczne oraz trudności związane z utratą samodzielności, zwiększenie chorobowości i śmiertelności powodują, że osoba wymaga pomocy przy zaspokojeniu potrzeb bio-psycho-społecznych.
W trakcie realizacji wykładów student zostanie zapoznany z: 1. Wieloaspektowość starzenia się: starzenie populacyjne, teorie starzenia, proces starzenia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i socjoekonomicznym; 2. Ergonomia pracy z pacjentem w wieku podeszłym- uwarunkowania bezpieczeństwa pracy, zasady bezpiecznego podnoszenia i przemieszczania pacjenta, 3. Koncepcja pielęgnowania – potrzeby pacjenta, pielęgnacja kompensacyjna, pielęgnowanie wyręczające a stymulowanie pacjenta do samoopieki i samopielęgnacji, udział rodziny w opiece nada pacjentem, formy wsparcia dla rodziny pacjenta/ jego opiekuna. Wsparcie tzw. wytchnieniowe. Wprowadzenie do opieki na podstawie studium przypadku, prowadzenie dokumentacji pacjenta. W trakcie realizacji ćwiczeń student zostanie zapoznany 1. Higiena rąk wg wytycznych WHO. 2. 2. Pomiary podstawowych parametrów życiowych – tętno, oddech, ciśnienie, temperatura. 3. Antropometria: pomiary masy ciała, wzrostu, obliczanie BMI, WHR, WhtR. 4. Techniki podnoszenia i przemieszczania chorych 5. Pomiar poziomu glukozy za pomocą glukometru
|
W cyklu 2023/24Z:
Starzenie się to normalny, długotrwały i nieodwracalny proces fizjologiczny, zachodzący w osobniczym rozwoju żywych organizmów, także człowieka. Starość związana jest z narastaniem specyficznych problemów zdrowotnych, których następstwem jest upośledzenie funkcjonalne, a w dalszej kolejności występuje ograniczenie sprawności i samodzielności osób starszych. Złożone przyczyny, postępujący przebieg, trudności terapeutyczne oraz trudności związane z utratą samodzielności, zwiększenie chorobowości i śmiertelności powodują, że osoba wymaga pomocy przy zaspokojeniu potrzeb bio-psycho-społecznych.
W trakcie realizacji wykładów student zostanie zapoznany z: 1. Wieloaspektowość starzenia się: starzenie populacyjne, teorie starzenia, proces starzenia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i socjoekonomicznym; 2. Ergonomia pracy z pacjentem w wieku podeszłym- uwarunkowania bezpieczeństwa pracy, zasady bezpiecznego podnoszenia i przemieszczania pacjenta, 3. Koncepcja pielęgnowania – potrzeby pacjenta, pielęgnacja kompensacyjna, pielęgnowanie wyręczające a stymulowanie pacjenta do samoopieki i samopielęgnacji, udział rodziny w opiece nada pacjentem, formy wsparcia dla rodziny pacjenta/ jego opiekuna. Wsparcie tzw. wytchnieniowe. Wprowadzenie do opieki na podstawie studium przypadku, prowadzenie dokumentacji pacjenta. W trakcie realizacji ćwiczeń student zostanie zapoznany 1. Higiena rąk wg wytycznych WHO. 2. 2. Pomiary podstawowych parametrów życiowych – tętno, oddech, ciśnienie, temperatura. 3. Antropometria: pomiary masy ciała, wzrostu, obliczanie BMI, WHR, WhtR. 4. Techniki podnoszenia i przemieszczania chorych 5. Pomiar poziomu glukozy za pomocą glukometru
|
W cyklu 2024/25Z:
Starzenie się to normalny, długotrwały i nieodwracalny proces fizjologiczny, zachodzący w osobniczym rozwoju żywych organizmów, także człowieka. Starość związana jest z narastaniem specyficznych problemów zdrowotnych, których następstwem jest upośledzenie funkcjonalne, a w dalszej kolejności występuje ograniczenie sprawności i samodzielności osób starszych. Złożone przyczyny, postępujący przebieg, trudności terapeutyczne oraz trudności związane z utratą samodzielności, zwiększenie chorobowości i śmiertelności powodują, że osoba wymaga pomocy przy zaspokojeniu potrzeb bio-psycho-społecznych.
W trakcie realizacji wykładów student zostanie zapoznany z: 1. Wieloaspektowość starzenia się: starzenie populacyjne, teorie starzenia, proces starzenia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i socjoekonomicznym; 2. Ergonomia pracy z pacjentem w wieku podeszłym- uwarunkowania bezpieczeństwa pracy, zasady bezpiecznego podnoszenia i przemieszczania pacjenta, 3. Koncepcja pielęgnowania – potrzeby pacjenta, pielęgnacja kompensacyjna, pielęgnowanie wyręczające a stymulowanie pacjenta do samoopieki i samopielęgnacji, udział rodziny w opiece nada pacjentem, formy wsparcia dla rodziny pacjenta/ jego opiekuna. Wsparcie tzw. wytchnieniowe. Wprowadzenie do opieki na podstawie studium przypadku, prowadzenie dokumentacji pacjenta. W trakcie realizacji ćwiczeń student zostanie zapoznany 1. Higiena rąk wg wytycznych WHO. 2. 2. Pomiary podstawowych parametrów życiowych – tętno, oddech, ciśnienie, temperatura. 3. Antropometria: pomiary masy ciała, wzrostu, obliczanie BMI, WHR, WhtR. 4. Techniki podnoszenia i przemieszczania chorych 5. Pomiar poziomu glukozy za pomocą glukometru
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny kontaktowe – 50
Przygotowanie do ćwiczeń – 30
Czytanie literatury -30
Przygotowanie do Zaliczenia z oceną -40
Razem- 150
Efekty uczenia się - wiedza
KW01- Zna podstawy pielęgnowania osób starszych i niepełnosprawnych; K_W15,
KW02- ma podstawową wiedzę dotyczącą usprawniania i rehabilitacji osób niepełnosprawnych;K_W16
KW03- zna podstawowe zasady i elementy ratownictwa medycznego;K_W17,
KW04- ma podstawową wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w domu osoby starszej i niepełnosprawnej oraz w instytucjach leczniczych, pielęgnacyjno-opiekuńczych
i rehabilitacyjnych; K_W21,
Efekty uczenia się - umiejętności
KU01- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT);K_U02,
KU02- potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną w celu określenia ogólnych problemów zdrowotnych, społecznych i duchowych osoby starszej;K_U03,
KU03-potrafi w sposób skuteczny i empatyczny komunikować się z osobą starszą, jej środowiskiem rodzinnym, opiekunami i grupą wsparcia; K_U04,
KU04- potrafi planować, projektować i realizować działania służące zachowaniu sprawności fizycznej oraz intelektualnej osoby starszej, wspierające jej możliwości edukacyjne i korzystanie z dóbr kultury; K_U05,
KU05- potrafi dokonać pomiaru parametrów życiowych: ciśnienia tętniczego krwi, tętna
i oddechu oraz poziomu glukozy za pomocą glukometru; K_U06,
KU06- potrafi podać leki drogą doustną, podać podskórnie insulinę penem, karmić doustnie, sondą i przez PEG oraz udzielić podstawowych porad w zakresie odżywiania, przeprowadzić toaletę całego ciała i zmienić pozycję ciała; K_U07,
KU07- posiada umiejętność prowadzenia gimnastyki oddechowej i elementarnych działań służących usprawnieniu osoby starszej oraz dokonać pomiaru sprawności funkcjonalnej za pomocą skal ADL, IADL, MMSE, GDS i innych; K_U08,
KU08- potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie zagadnień teoretycznych i działań praktycznych na rzecz osób starszych; K_U10,
KU09- potrafi animować działania wspierające rodzinę lub opiekunów osoby starszej, wykorzystuje wiedzę teoretyczną do proponowania rozwiązań w zakresie organizacji opieki w domu i w instytucji; K_U12,
KU10- zna język obcy sprofilowany zawodowo (angielski lub niemiecki) na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy; K_U14.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
KK01- rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego rozwoju, dokonuje oceny własnych kompetencji i umiejętności, wyznacza kierunki ich rozwoju i doskonalenia; K_K01,
KK02- ma świadomość ograniczeń swojej wiedzy i umiejętności oraz wie kiedy zwrócić się do ekspertów i jak zorganizować kompetentną pomoc osobie starszej, jej rodzinie, opiekunowi lub grupie wsparcia; K_K02,
KK03- okazuje szacunek wobec osób starszych oraz ich rodzin, opiekunów i grup wsparcia, respektując ich tradycje kulturowe i religijne; K_K03,
KK04- potrafi odpowiedzialnie przygotować się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie asystowania osobie starszej, określając priorytety służące realizacji zadań indywidualnych i grupowych; K_K05,
KK05- realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzegając zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; K_K07,
KK06- dba o poziom sprawności fizycznej niezbędnej dla wykonywania czynności pielęgnacyjnych i opiekuńczych nad osobą starszą i niepełnosprawną; K_K08.
Metody dydaktyczne
Wykłady, ćwiczenia
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Anatomia, fizjologia,
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną– test około 40 pytań ( MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) zaliczenie przy uzyskaniu 70% pozytywnych odpowiedzi.
Ćwiczenia: Zaliczanie umiejętności
Kryteria oceny:
Bezpieczeństwo pracy
Organizacja opieki
Świadczenie opieki
Komunikacja
Samoocena
Praktyki zawodowe
-------------------------------
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka , Anna Majda: Podstawy pielęgniarstwa tom 1 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017.
2. Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka , Anna Majda: Podstawy pielęgniarstwa tom 2 - wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017.
Literatura uzupełniająca:
1. Kędziora-Kornatowska K, Muszalik.M.(red): Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku. Czelej Lublin, 2007.
2. Kędziora-Kornatowska K, Muszalik M, Skolmowska E: Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej, PZWL Warszawa, 2010.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: 1. Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka , Anna Majda: Podstawy pielęgniarstwa tom 1 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017. 2. Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka , Anna Majda: Podstawy pielęgniarstwa tom 2 - wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017. Literatura uzupełniająca: 1. Kędziora-Kornatowska K, Muszalik.M.(red): Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku. Czelej Lublin, 2007. 2. Kędziora-Kornatowska K, Muszalik M, Skolmowska E: Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej, PZWL Warszawa, 2010.
|
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: 1. Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka , Anna Majda: Podstawy pielęgniarstwa tom 1 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017. 2. Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka , Anna Majda: Podstawy pielęgniarstwa tom 2 - wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017. Literatura uzupełniająca: 1. Kędziora-Kornatowska K, Muszalik.M.(red): Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku. Czelej Lublin, 2007. 2. Kędziora-Kornatowska K, Muszalik M, Skolmowska E: Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej, PZWL Warszawa, 2010.
|
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa: 1. Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka , Anna Majda: Podstawy pielęgniarstwa tom 1 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017. 2. Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka , Anna Majda: Podstawy pielęgniarstwa tom 2 - wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017. Literatura uzupełniająca: 1. Kędziora-Kornatowska K, Muszalik.M.(red): Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku. Czelej Lublin, 2007. 2. Kędziora-Kornatowska K, Muszalik M, Skolmowska E: Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej, PZWL Warszawa, 2010.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: