Pedagogika 1800-TZ1-PEDAGO-S1
Wykład ma zadanie zapoznać studenta z przedmiotem i zakresem pedagogiki jako nauki nie tylko o charakterze teoretycznym i praktycznym. Ukazuje znaczenie wychowania w kształtowaniu ważnych dla jednostki umiejętności – w tym m.in.; podejmowania trafnych wyborów, kreatywności, samodyscypliny i samourzeczywistnienia, odpowiedzialności i samodzielności życiowej, pozytywnej samooceny, szacunku i zaufania – do siebie i innych. Ma przybliżyć podstawowe pojęcia z zakresu procesu wychowania. Ukazuje istotę ontologicznych, aksjologicznych i antropologicznych podstaw działalności wychowawczej. Wobec wielu zagrożeń współczesnego świata, wykład powinien wskazać rolę wychowania w kształtowaniu tożsamości jednostek narażonych na jej utratę. Powinien przybliżyć pojęcie wychowania w kontekście pomocy w procesie socjalizacji, emancypacji i asymilacji kulturowej. Na wykładzie podejmowane są podstawowe zagadnienia z zakresu dydaktyki. Poruszany jest ważny - w czasach postępującego starzenia się współczesnych społeczeństw - problem wychowania do pomyślnej starości. Studenci poznają rodzaje działań wspomagających osoby starsze.
Seminarium oparte o dyskusję dydaktyczną służy utrwalaniu wiedzy oraz kształtowaniu praktycznych umiejętności z zakresu procesu wychowania oraz procesu uczenia się przez całe życie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady: odpowiedź ustna – 3 pytania, za każde pytanie student otrzymuje max. 1 pkt. Skala oceniania:
4pkt -5,0
3,5pkt. - 4,5
3pkt. – 4,0
2,5pkt. – 3,5
2pkt. – 3,0
1,5pkt i mniej 2,0
Seminarium: zaliczenie na podstawie przydzielonych w grupach studenckich tematów, przygotowania projektu i dyskusji.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Górniewicz Józef. Teoria wychowania (wybrane problemy). Wyd. GLOB, Toruń-Olsztyn 2010.
Leszczyńska-Reichert Anna. Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2010.
Bereźnicki Franciszek. Podstawy dydaktyki. Impuls, Kraków 2011.
Śliwerski Bogusław. (red.): Pedagogika tom 1. Podstawy nauk o wychowaniu. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. Gdańsk 2006
Uwagi
W cyklu 2025/26Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: