Pedagogika 1800-TZ1-PEDAG-S1
Wykład ma zadanie zapoznać studenta z przedmiotem i zakresem pedagogiki jako nauki nie tylko o charakterze teoretycznym i praktycznym. Ukazuje znaczenie wychowania w kształtowaniu ważnych dla jednostki umiejętności – w tym m.in.; podejmowania trafnych wyborów, kreatywności, samodyscypliny i samourzeczywistnienia, odpowiedzialności i samodzielności życiowej, pozytywnej samooceny, szacunku i zaufania – do siebie i innych. Ma przybliżyć podstawowe pojęcia z zakresu procesu wychowania. Ukazuje istotę ontologicznych, aksjologicznych i antropologicznych podstaw działalności wychowawczej. Wobec wielu zagrożeń współczesnego świata, wykład powinien wskazać rolę wychowania w kształtowaniu tożsamości jednostek narażonych na jej utratę. Powinien przybliżyć pojęcie wychowania w kontekście pomocy w procesie socjalizacji, emancypacji i asymilacji kulturowej. Na wykładzie podejmowane są podstawowe zagadnienia z zakresu dydaktyki. Poruszany jest ważny - w czasach postępującego starzenia się współczesnych społeczeństw - problem wychowania do pomyślnej starości. Studenci poznają rodzaje działań wspomagających osoby starsze.
Seminarium oparte o dyskusję dydaktyczną służy utrwalaniu wiedzy oraz kształtowaniu praktycznych umiejętności z zakresu procesu wychowania.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Wymagane kryteria zaliczenia przedmiotu:
Zaliczenie efektów kształcenia: K_W11, K_W21, K_U12,
K-K01.
Seminarium - zaliczenie na ocenę/ na podstawie przydzielonych w grupach studenckich tematów, przygotowania prezentacji i dyskusji.
Wykłady - końcowe zaliczenie/ bez oceny na podstawie krótkiego ustrukturyzowanego testu. Do zaliczenia wykładów – student musi uzyskać minimum 60% prawidłowo udzielonych odpowiedzi.
Obecność – na wykładach i seminariach
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Górniewicz Józef. Teoria wychowania (wybrane problemy). Wyd. GLOB, Toruń-Olsztyn 2010.
Kunowski Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Wyd. Salezjańskie. Warszawa 2004.
Leszczyńska-Reichert Anna. Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2010.
Bereźnicki Franciszek. Podstawy dydaktyki. Impuls, Kraków 2011.
Literatura uzupełniająca:
Nowak Marian. Podstawy pedagogiki otwartej. KUL, Lublin 2003.
Literatura uzupełniająca:
Śliwerski Bogusław. (red.): Pedagogika tom 1. Podstawy nauk o wychowaniu. Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Gdańsk 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: