Nauki kliniczne. Laryngologia
1800-R3-NKLar-S1
Wykłady mają za zadanie przedstawienie zagadnień dotyczących fizjologii górnych dróg oddechowych co pozwoli na właściwe zrozumienie procesów chorobowych. Szczególnie ważnym problemem poruszanym w trakcie wykładów są zagadnienie dotyczące diagnostyki i leczenia nowotworów z zakresu krtani, nosa i zatok przynosowych, części nosowej gardła, gardła środkowego i dolnego, jamy ustnej i szyi. Odrębnym zagadnieniem są aspekty dotyczące ostrych i przewlekłych chorób z zakresu otolatyngologii oraz odpowiednie algorytmy diagnostyczne i lecznicze. Przedstawione zostaną różne techniki zabiegów operacyjnych od chirurgii czynnościowej zachowującej funkcję organów do zabiegów radykalnych, pozbawiających chorego podstawowych funkcji zmienionych chorobowo narządów. Wykłady mają również na celu zapoznanie studentów z problemami urazów twarzoczaszki, kości skroniowej i szyi , stanów nagłych jak krwawienie, duszność i ciała obce oraz odpowiedniego postepowania z chorym.
Ćwiczenia prowadzone w trakcie zajęć poświęcone są:
-opanowaniu umiejętności zbierania wywiadu od chorego oraz wywiadu rodzinnego w chorobach uszu, nosa i zatok przynosowych, jamy ustnej i gardła, krtani, przełyku, tchawicy i oskrzeli,
-opanowaniu techniki badania ucha, nosa i zatok przynosowych, jamy ustnej, gardła, krtani, przełyku, tchawicy i oskrzeli,
- zapoznaniu się z najczęściej wykonywanymi zabiegami i podstawowymi metodami operacyjnymi w leczeniu chorób z zakresu otolaryngologii
- zapoznaniu się z metodami rehabilitacyjnymi i pielęgnacyjnymi chorych po operacjach całkowitego usunięcia krtani,
- zapoznaniu sie z metodami postępowania w nagłej duszności krtaniowej i w miare możliwości uczestniczeniu w zabiegu tracheotomii
Całkowity nakład pracy studenta
1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach 10 godzin
- udział w ćwiczeniach 30 godzin
- konsultacje: 2 godziny
- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 44 godziny, co odpowiada 1,76 pkt ECTS
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 10 godzin
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- konsultacje: 1 godzina
- przygotowanie do wykładów (w tym czytanie wskazanej
literatury): 3 godziny
- przygotowanie do ćwiczeń : 3 godziny
- przygotowanie do zaliczenia : 6 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 53 godziny, co odpowiada 2,12 pkt ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 4 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz
opracowań naukowych z zakresu otolaryngologii): 2 godziny
- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań
naukowych z zakresu otolaryngologii): 2 godzin
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu otolaryngologii): 5 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu
otolaryngologii): 1 godzina
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami
naukowymi wynosi 14 godzin, co odpowiada 0,56 pkt ECTS
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie:6+1= 7 godzin
(0,28 pkt ECTS)
5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 33 godzin, co odpowiada 1,32 pkt ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Wiedza:
W1. posiada wiedzę konieczną do zrozumienia procesów biologicznych
zachodzących w organizmie człowieka w warunkach zdrowia i choroby w zakresie niezbędnym w pracy audiofonologa K_W01
W2. ma podstawowy zakres wiadomości dotyczący budowy i czynności poszczególnych układów i narządów, ze szczególnym uwzględnieniem anatomii i fizjologii narządu słuchu, głosu i mowy K_W02
W3. posiada ogólną wiedzę na temat etiopatogenezy, diagnostyki i metod leczenia wybranych chorób, zwłaszcza o znaczeniu społecznym oraz szczegółową dotyczącą różnych rodzajów uszkodzeń narządu słuchu, zaburzeń mowy i głosu K_W03
W4. interpretuje informacje wynikające z badań słuchu w zakresie niezbędnym w pracy audiofonologa K_w10
Efekty uczenia się - umiejętności
Umiejętności:
U1. identyfikuje różne rodzaje uszkodzeń słuchu K_U02
U2. posiada umiejętność podstawowej oceny zaburzeń mowy i głosu K_U08
U3. wykonuje badania otoneurologiczne z uwzględnieniem metod interpretacji , odpowiednich technik oraz aspektów klinicznych K_U10
U4. potrafi podejmować działania mające na celu aktywizowanie pacjenta i jego opiekunów do korzystania z opieki protetycznej K_U12
U5. potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach zespołu terapeutycznego poprzez współpracę z lekarzem, pielęgniarką i innymi specjalistami w celu wyboru optymalnego sposobu postępowania w procesie diagnostyczno - leczniczym K_U19
U6. umie znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach, przy jednoczesnym wykorzystaniu wiedzy odnoszącej się do podstawowych czasopism naukowych z zakresu zdrowia publicznego i nauk związanych ze zdrowiem K_U24
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Kompetencje:
K1. potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny K_K01
K2. przejawia szacunek wobec pacjenta/klienta wraz ze zrozumieniem jego trudności K_K03
K3. wie do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy w zespole interdyscyplinarnym, przy rozpoznaniu problemów, które są poza zakresem jej/jego kompetencji K_K02
Metody dydaktyczne
1. Wykłady: wykład informacyjny
wykład problemowy
dyskusja dydaktyczna
2. Ćwiczenia: pokaz z instruktażem
ćwiczenia przedmiotowe
analiza przypadków
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Wymagania wstępne
Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu otolaryngologia powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii głowy i szyi.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Ocena ciągła bieżącego przygotowania do zajęć (ćwiczeń, wykładów) w formie pytań dotyczących poszczególnych tematów zajęć,wypowiedzi ustne w
powiązaniu z analizowaną literaturą,prezentacje ustne oparte o przygotowane materiały wizualne z wykorzystaniem multimediów >50%
2. Przedłużona obserwacja podczas wykonywania zajęć praktycznych celem oceny kompetencji społecznych >50% K1-K3
3. Końcowe zaliczenie przedmiotu - pisemne zaliczenie na ocenę - test >60% W1-W4, U1-U6
Pkt: 12-13 - dost
14-15 - dost +
16-17 - db
18-19 - db +
20 - bdb
Praktyki zawodowe
Dla przedmiotu nie są przewidziane praktyki
Literatura
1. Otolaryngologia ; Boenninghaus H-G. : Springer PWN Warszawa
2. Otolaryngologia praktyczna tom 1-2; Grzegorz Janczewski
3. Otorynolaryngologia kliniczna - tom 1-2 pod. Red. Kazimierza Niemczyka (wybrane rozdziały)
4. K. Niemczyk, D.Jurkiewicz, J.Składzień, Cz. Stankiewicz, W.Szyfter; Otolaryngologia kliniczna - tom 1, Warszawa 2014
5. H.Behrbohm, O.Kaschke, T.Nawka,A.Swift; Choroby ucha nosa i gardła z chirurgią głowy i szyi, Wrocław 2011, wyd.2
Uwagi
W cyklu 2024/25:
|
W cyklu 2025/26:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: