Medycyna katastrof
1800-R3-MK-N1
Zadaniem przedmiotu jest zaprezentowanie studentom podziału katastrof z przykładami z historii Polski i świata, nakreślenie złożoności problemu oraz zaprezentowanie głównych zasad postępowania w tak ekstremalnej sytuacji. Poruszane są problemy organizacyjne, medyczne, psychologiczne i etyczne.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela
- udział w wykładach - 20 godzin (0,8 ECTS)
- udział w ćwiczeniach - 40 godzin (1,6 ECTS)
60 h = 2,4 ECTS
2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:
- czytanie literatury i analiza materiałów multimedialnych - 4h (0,16 ECTS)
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia – 10h (0,4 ECTS)
- przeprowadzenie zaliczenia - 1h (0,08 ECTS)
Łączny nakład pracy: 75h = 3 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
K_W117 zasady dekontaminacji;
K_W169 zasady podejmowania działań zabezpieczających w celu ograniczenia skutków zdrowotnych zdarzenia;
K_W170 zasady segregacji medycznej przedszpitalnej pierwotnej i wtórnej oraz segregacji szpitalnej;
K_W180 zagrożenia środowiskowe;
K_W181 rodzaje katastrof, procedury medyczne i działania ratunkowe podejmowane w zdarzeniach mnogich i masowych oraz katastrofach, a także w zdarzeniach z wystąpieniem zagrożeń chemicznych, biologicznych, radiacyjnych lub nuklearnych;
K_W182 etyczne aspekty postępowania ratowniczego w zdarzeniach mnogich i masowych oraz katastrofach;
K_W206 systemy ratownictwa medycznego w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach
Efekty uczenia się - umiejętności
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
K_U62 identyfikować na miejscu zdarzenia sytuację narażenia na czynniki szkodliwe i niebezpieczne;
K_U108 współdziałać z pracownikami jednostek systemu ratownictwa medycznego i innych podmiotów w zdarzeniach jednostkowych, mnogich, masowych i katastrofach
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych, student jest gotów do:
K_K06 kierowania się dobrem społecznym
Metody dydaktyczne
Wykłady:
● wykład informacyjny
● wykład problemowy
● wykład konwersatoryjny
● dyskusja dydaktyczna
Ćwiczenia:
● ćwiczenia praktyczne pojedynczo i w parach,
● scenki sytuacyjne,
● prezentacja przez prowadzącego,
● prezentacje power point,
● filmy instruktażowe.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student do realizacji przedmiotu powinien posiadać wiedzę z zakresu medycyny ratunkowej i medycznych czynności ratunkowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady: Zaliczenie
Obecność na zajęciach >50%
Ćwiczenia: Zaliczenie
Obecność na zajęciach >50%
Zaliczenie przedmiotu odbywa się po zakończeniu wykładów i ćwiczeń.
Zaliczenie pisemne – test (0-20pkt;>60%)
Punktacja
Ocena
20 – 19
bdb
18 – 16
db
15 – 13
dst
≤ 12
nzal
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
A. Zawadzki „Medycyna ratunkowa i katastrof. Podręcznik dla studentów uczelni medycznych”, PZWL, Warszawa 2015
W. Gaszyński „Intensywna terapia i medycyna ratunkowa. Wybrane zagadnienia”, PZWL, Warszawa 2018
Literatura uzupełniająca:
P. Guła, W. Machała „Postępowanie przedszpitalne w obrażeniach ciała”, PZWL, Warszawa 2017
S. M. Briggs, K. H. Brinsfield „Wczesne postępowanie medyczne w katastrofach. Podręcznik dla ratowników medycznych”, PZWL, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: