Radiologia
1800-R2-Radio-S1
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.
Studenci przystępujący do zajęć posiadają wiedzę z anatomii oraz podstawowych patologii poszczególnych narządów.
Celem zajęć jest przedstawienie właściwości promieniowania jonizującego, pola elektromagnetycznego oraz ultradźwięków.
Wykłady poświęcone są poznaniu nowoczesnych technik obrazowania- radiografia cyfrowa, USG, wielorzędowa tomografia komputerowa oraz jądrowy rezonans magnetyczny z omówieniem technik poszczególnych badań, podstawowych wskazań, przeciwwskazań, zalet i wad badań diagnostyki obrazowej oraz stosowania środków kontrastowych.
Ponadto celem ćwiczeń jest zapoznanie z symptomatologią radiologiczną schorzeń poszczególnych narządów na podstawie analizy badań radiologicznych oraz wykazanie dużego znaczenia odpowiedniego doboru badań obrazowych do rozpoznania i monitorowania chorób.
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w wykładach i ćwiczeniach
Przygotowanie do wykładów i ćwiczeń
Przygotowanie do zaliczenia
Efekty uczenia się - wiedza
WIEDZA:
A.W1. Określa budowę ciała ludzkiego w ujęciu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno- stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów,powłoka wspólna, krążenie matczyno- płodowe)
A.W20. Określa fizyczne podstawy nieinwazyjnych i inwazyjnych metod obrazowania
A.W21. Opisuje zjawiska fizyczne stanowiące podstawę współczesnej diagnostyki medycznej: NMR, USG, PET, RTG
A.W33. Zna problematykę diagnostyki radiologicznej
Efekty uczenia się - umiejętności
UMIEJĘTNOŚCI:
A.U1. Zna topografię narządów ciała ludzkiego i posługuje się mianownictwem anatomicznym
A.U10. Współuczestniczy w doborze metod diagnostycznych w poszczególnych stanach klinicznych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu biofizyki i biochemii
A.U14. Uczestniczy w planowaniu algorytmu postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w różnych stanach klinicznych
A.U15. Ocenia szkodliwość dawki promieniowania jonizującego i stosuje się do zasad ochrony radiologicznej
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
D.K.1. Szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece oraz okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych
D.K.2. Systematycznie aktualizuje wiedzę zawodową i kształtuje swoje umiejętności dążąc do profesjonalizmu
D.K.4. Wykazuje odpowiedzialność za pacjenta i wykonywanie zadań zawodowych
D.K.5. Przestrzega praw pacjenta
D.K.7. Zachowuje tajemnicę zawodową
D.K.8. Współdziała w zespole interdyscyplinarnym w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej.
Metody dydaktyczne
Wykłady:
wykład informacyjny
wykład problemowy
Seminaria:
dyskusja dydaktyczna
analiza przypadków
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- opowiadanie
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu radiologia powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii prawidłowej i podstawowych patologii poszczególnych narządów.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach
Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z zaliczenia pisemnego.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. "Radiologia kliniczna- zaczynamy" J.W. Oestmann, Medipage, Warszawa 2007
2. "Podstawy diagnostyki radiologicznej" Tom IV W. Brant Medipage, 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: