Oferta własna uczelni: Metodologia nauczania pierwczej pomocy 1800-R2-OWUMNPP-S1
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów ratownictwa medycznego do nauczania pierwszej pomocy w różnych grupach uczących się.
Szczegółowo:
- nabycie wybranych, podstawowych wiadomości i umiejętności z zakresu dydaktyki umożliwiających skuteczne nauczanie pierwszej pomocy,
- nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie opracowania konspektu, wykorzystania sprzętu podstawowego i specjalistycznego do nauki medycznych czynności ratunkowych.
- nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie pozyskiwania informacji zwrotnej od uczestników.
Wykłady:
1. Dydaktyka jako nauka.
2. Cele i rodzaje kształcenia. Treści kształcenia
3. Zasady dydaktyczne w kształceniu dorosłych i dzieci.
4. Metody nauczania – uczenia się.
5. Środki dydaktyczne. Formy organizacyjne zajęć. Formy i metody nauczania.
6. Projektowanie i planowanie dydaktyczne.
7. Ewaluacja procesu dydaktycznego. Pomiar dydaktyczny.
8. Nowoczesne metody i formy kształcenia kadr medycznych, w tym ratowników medycznych.
9. Programy kursów nauczania pierwszej pomocy lub kwalifikowanej pierwszej pomocy: założenia, cele, adresaci, organizacja, monitorowanie i ewaluacja.
Ćwiczenia:
1. Nauczanie pierwszej pomocy w Europie
2. Kształcenie ustawiczne – lifelong learning.
3. Projektowanie i planowanie dydaktyczne.
4. Ewaluacja procesu dydaktycznego. Pomiar dydaktyczny.
5. Nowoczesne metody i formy kształcenia.
6. Programy kursów nauczania pierwszej pomocy: założenia, cele, adresaci, organizacja, monitorowanie i ewaluacja.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- okrągłego stołu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zasady zaliczenia przedmiotu:
1. obowiązkowa obecność na zajęciach - zaliczenie
2. przygotowanie i przeprowadzenie szkolenia z zakresu pierwszej pomocy dla grupy min. 5 pracowników CM UMK - zaliczenie
3. przygotowanie prezentacji oraz dwóch filmów instruktażowych - zaliczenie
4. test pisemny z materiału wykładowego - ocena
• 0 – 59% zdobytych punktów (0 – 35 pkt.) – ocena niedostateczna (2,0),
• 60 – 69% zdobytych punktów (36 – 41 pkt.) – ocena dostateczna (3,0),
• 70 – 79% zdobytych punktów (42 – 47 pkt.) – ocena dość dobra (3,5),
• 80 – 84% zdobytych punktów (48 – 50 pkt.) – ocena dobra (4,0),
• 85 – 89% zdobytych punktów (51 – 53 pkt.) – ocena ponad dobra (4,5),
• 90 – 100% zdobytych punktów (54 – 60 pkt.) – ocena bardzo dobra (5,0).
Warunkiem dopuszczeni do testu pisemnego (pkt. 4) jest spełnienie wszystkich warunków (pkt. 1, 2, 3).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Magdalena Szumiec - Metoda czterech kroków jako innowacyjny sposób nauczania praktycznych umiejętności udzielania pierwszej pomocy https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/10550/AF076--10--Metoda-czterech--Szumiec.pdf?sequence=1&isAllowed=y
2. Paweł Leszczyński - Metody nauczania resuscytacji JOURNAL OF PUBLIC HEALTH, NURSING AND MEDICAL RESCUE ● No.4/2012 (50-55)
3. Nowacki TW. Aktywizujace metody w kształceniu. Warszawa; Centr. Ośr. Dosk. Nauczycieli. Prac Eduk. Zawodowej, 1999.
4. Szlosek F. Gry dydaktyczne. Warszawa; Centr. Ośr. Dosk.Nauczycieli. Prac Eduk Zawodowej, 1999.
5. Szlosek F. Metoda przypadków i metoda sytuacyjna w kształceniu zawodowym. Warszawa; Centr. Ośr. Dosk. Nauczycieli. Prac Eduk Zawodowej, 1999.
6. Szarpak Ł , Kopański Z. Wybrane aspekty podnoszenia kwalifikacji zawodowych w opinii ratowników medycznych. JPHNMR 2012;1:43-46.
7. Avau B, Vanhove AC, Scheers H, Stroobants S, Lauwers K, Vandekerckhove P, De Buck E. Impact of the Use of Simulated Patients in Basic First Aid Training on Laypeople Knowledge, Skills, and Self-efficacy: A Controlled Experimental Study. Simul Healthc. 2022 Aug 1;17(4):213-219. doi: 10.1097/SIH.0000000000000657. Epub 2022 Apr 5. PMID: 35921627; PMCID: PMC9351698.
8. Wincenty Okoń - Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, 2016.
9. Kwieciński Zbigniew Śliwerski Bogusław - Pedagogika. Podręcznik akademicki, PZWL.
10. Czesław Kupisiewicz - Podstawy dydaktyki, PWN.
11. Alicja Szymańska, Maria Szmigiel - Metodyka nauczania
Zasoby internetowe:
1. Polska Akademia Nauk (PAN) - Strona internetowa PAN zawiera liczne publikacje i zasoby z zakresu dydaktyki i pedagogiki.
2. Portal Edukacyjny Scholaris - Platforma oferująca materiały dydaktyczne, scenariusze lekcji oraz artykuły na temat nowoczesnych metod nauczania.
3. Edukacja Internet Dialog (EID) - Serwis z artykułami i opracowaniami dotyczącymi współczesnych trendów w edukacji i dydaktyce.
Dodatkowe źródła:
"Educational Research and Reviews" - Międzynarodowy czasopismo naukowe publikujące artykuły na temat najnowszych badań w dziedzinie edukacji i dydaktyki.
"Journal of Educational Psychology" - Renomowane czasopismo, w którym publikowane są badania z zakresu psychologii edukacji, w tym metody nauczania i procesy uczenia się.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: